تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۷۶۲
تعداد بازدید: ۲۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰
وزارت امور خارجه چین و سازمان شیلات و ماهیگیری این کشور اعلام کردند که کشتی های ماهیگیری چینی در آب های ایران حضور ندارند.
به گزارش مارین نیوز، بحث حضور و فعالیت کشتی‎های صیادی چین در خلیج فارس و دریای عمان چند ماهی است که به بحثی داغ در محافل رسانه ای تبدیل شده است برخی مدعی بودند ماهیگیران چینی دریای عمان را شخم می زنند اما مسئولان می‌گویند کشتی‌های چینی «تحت اجاره اشخاص و شرکت‌های ایرانی هستند» و با مجوز قانونی از سازمان شیلات ایران همچون سایر کشورهای همسایه از این ذخایر صید می‌کنند.
با پیگیری های خبرنگار ایرنا در پکن، از بخش اطلاع رسانی وزارت امور خارجه چین، مقامات این مرکز اعلام کردند کشتی های چینی در آب های ایران حضور ندارند و به دنبال ارسال درخواست مکتوب خبرنگار ایرنا، وزارت امور خارجه چین بیانیه ای منتشر و برای دفتر ایرنا در پکن ارسال کرد.
وزارت امور خارجه چین با انتشار این بیانیه نسبت به فعالیت صیادان و کشتی های چینی در آب های ایران اظهار بی اطلاعی کرد و تاکید نمود چین کشوری مسئول در امور شیلات است و هرگز اقدامات غیرقانونی در این زمینه را برنمی تابد. 
در بیانیه وزارت امور خارجه چین آمده است: پکن هرگز اجازه نمی دهد فعالیت های غیرقانونی شیلات و ماهیگیری در آبهای دیگر کشورها از جمله ایران صورت گیرد و با آن برخورد می کند. 
این بیانیه با اشاره به اینکه پکن تلاش زیادی کرده است تا هر اقدام غیرمسئولانه ای را متوقف کند، تصریح می کند چین به سختی برای تقویت دانش ماهیگیران خود تلاش می کند. 
این بیانیه ادامه می دهد: چین دوره های آموزشی مدیریتی برای ماهیگیران در نظر گرفته است و به آنها آموزش می دهد تا با قوانین دیگر کشورها آشنا شده و مقررات را مراعات کرده و شیلات و ماهیگیری قانونی داشته باشند. 
وزارت امور خارجه چین ابراز امیدواری می کند که کشورهای دیگر نیز حقوق و منافع مشروع و امنیت ماهیگیران را تامین کنند و مورد حراست قرار دهند. 
در این بیانیه تاکید شده است که چین از ارتباط و همکاری با کشورهای ذی ربط برای برقراری نظم شیلات در فرایند عادی استقبال می کند.

سازمان شیلات چین: در آبهای ایران حضور نداریم 
خبرنگار ایرنا، این موضوع را از مسئولان وزارت کشاورزی چین هم پیگیری کرد که بخش اطلاع رسانی این وزارت نیز ضمن انکار هرگونه قرارداد رسمی برای صید ماهی توسط چین در آب های ایران، موضوع را به اداره شیلات و ماهیگیری چین ارجاع داد.
مقامات اداره کل امور بین الملل سازمان شیلات و ماهیگیری چین نیز با قراردادی میان شیلات ایران و چین در این مورد اعلام کردند: قراردادی برای حضور در آب های ایران نداریم.
یکی از مقامات سازمان شیلات چین در واکنش به سئوال ایرنا مبنی بر اینکه گزارش های رسانه ای نشان می دهد که کشتی های چینی بدون رعایت استانداردهای جهانی و با استفاده از کشتی های ترال، اقدام به صیادی در آب های ایران می کنند، ضمن رد فعالیت چینی ها در آب های ایران می گوید: اگر چنین است چرا پلیس دریایی ایران این صیادان را دستگیر، دادگاهی و جریمه نمی کند.
وی می افزاید: شیلات چین با خیلی از کشورها، قرارداد صید ماهی دارند و هر بار که صیادان چینی دچار تخلفی شده اند، پلیس دریایی این کشورها ، کشتی های آنها را توقیف و صیادان را جریمه سنگین کرده است پیشنهاد می کنم اگر صیادان هر کشوری حتی چین در آبهای ایران حضور دارند و دچار تخلفی شده اند با آنها به صورت قانونی برخورد شود.
این مقام سازمان شیلات چین در پاسخ به این سئوال که آیا امکان حضور کشتی ها و شرکت های خصوصی ماهیگیری چینی در آب های جنوب ایران وجود دارد، تصریح می کند: به صورت رسمی ما چنین قراردادی نداریم اما از حضور کشتی های خصوصی و یا صیادان چینی که ممکن است با پیمانکاران و شرکت های خصوصی ایرانی همکاری داشته باشند اطلاعی ندارم.

داستان حضور کشتی های چینی چیست؟
اما آنطور که مقامات ایرانی تاکید کرده اند کشتی های چینی که مشغول صید (فانوس ماهیان) در آب های داخلی هستند، در تملک و یا اجاره مالکان ایرانی بوده و مجوزهای آنها ایرانی است و هیچ ربطی به چین ندارد.
لنج های ایرانی توانایی صید در عمق 200 متری آب های خلیج فارس را ندارد، به همین خاطر کشتی های چینی برای صید به اجاره و یا به تملک ایرانی ها در آمده است.
یک کارشناس امور شیلات نیز در چین به خبرنگار ایرنا می گوید: بخش خصوصی چین و یا کشتی های پیشرفته این کشور در خیلی از نقاط جهان حضور دارند.
لی یوان تصریح کرد: این کشتی ها با پیمانکاران کشورهای مختلف همکاری دارند و ماهی صید می کنند و ممکن است در هر کشوری وجود داشته باشند.
آنطور که شواهد نشان می دهد کشتی های چینی در آب های ایران حضور دارند و ماهیگیری می کنند اما این کشتی ها متعلق به شرکت ها و بخش خصوصی چین است که به درخواست شرکت های خصوصی ایرانی حضور پیدا کرده اند.

اظهارات مقامات سازمان شیلات ایران
رئیس سازمان شیلات ایران نیز در تازه ترین اظهارات خود اعلام کرد این سازمان هیچ نوع قراردادی با سایر کشورها از جمله چین برای صید فانوس ماهیان ندارد و همه مجوزها برای شرکت های ایرانی صادر شده است.
حسن صالحی اظهار کرده بود حضور هر نوع شناور صیادی کشورهای دیگر در آب های ایران و قرارداد آنها با سازمان شیلات ایران را تکذیب می کنم.
وی با یادآوری اینکه صید فانوس ماهیان از سال 1395 آغاز شده است، گفت: شناورهای مخصوص برای صیادی در عمق 200 متری، با پرچم ایران در خلیج فارس حضور دارند و هیچ شناور خارجی برای بهره برداری در آبهای فراساحلی کشورمان نیست.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: مجوز صید به شرکت های ایرانی داده شده است و هیچ مجوزی تاکنون به شرکت های خارجی نداده و نمی دهیم.
صالحی اظهار داشت: ممکن است شرکت های ایرانی شناورهای خود را از کره، چین، تایلند، ژاپن و یا کشورهای اروپایی خریداری یا اجاره بلندمدت کرده باشند.
وی به تردد شناورهای باری نیز اشاره کرد و گفت: ممکن است برخی شناورهای باری به تجهیزات صید مجهز و در آب های فراساحلی برداشت کنند.
صالحی اضافه کرد: اکنون حدود 2200 نیرو در این شناورها اشتغال به کار دارند که بخشی از این پرسنل خارجی اند زیرا ایران دانش فنی و تکنولوژی استفاده از این شناورها را ندارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در عین حال گفت که سازمان شیلات در تلاش است در یک برنامه پنج ساله و از طریق آموزش نیروی انسانی در استان هرمزگان، نیروهای ایرانی را جایگزین نیروهای متخصص خارجی کند.
رئیس سازمان شیلات ایران تصریح کرد: صید فانوس ماهیان در عمق 200 متری آبهای عمان فراساحلی است و هیچ تلاقی با صید لنج ها و قایق های سنتی ایران ندارد.
آنچه مسلم است این است که چینی ها هیچ قرارداد رسمی برای صید ماهی با ایران ندارند اما آنطور که مقامات شیلات ایران هم تایید کرده اند ممکن است صیادان چینی روی کشتی های ایرانی کار کنند و یا شرکت های ایرانی، کشتی های چینی ها را اجاره کرده باشند و کشتی های چینی در تملک شرکت های ایرانی باشند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: