تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۷۷۰
تعداد بازدید: ۲۲۱۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳
رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: سازه یک شناور با طول ۹۴ متر تا پایان سال و در کمتر از یک سال توسط وزارت دفاع ساخته می ‌شود که این یک رکورد است، قبلاً این سازه را در طول هشت سال می‌ ساختیم.
به گزارش مارین نیوز، رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع امروز سه شنبه 20 شهریورماه در شبکه خبر درباره «طرح تحول صنعت دریایی کشور مبتنی بر اقتصاد مقاومتی» اظهار داشت: این طرح در راستای جایگزینی شناورهای استیجاری و همچنین نوسازی ناوگان حمل و نقل و نفت‌کش و ناوگان خدمات و پشتیبانی سکوهای نفتی فرا ساحل در خلیج فارس در سال گذشته به تصویب شورای عالی صنایع دریایی رسید و مقرر شد که تعداد ۱۷۶ فروند شناور به ارزش یک و نیم میلیون یورو توسط چهار سازمان صنعتی کشور ساخته شود.
امیر دریادار امیر رستگاری ادامه داد: سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در این طرح ساخت ۷۰ فروند شناور را بر عهده دارد که کار طراحی و تولید این شناورها را در دستور کار خود قرار داده و کار ساخت آن ‌ها رسما آغاز کردیم. این شناورها در حوزه خدمات و پشتیبانی فرا ساحلی، جابجایی و یدک‌کش فعالیت خواهند کرد که به طور همزمان در بندرعباس، تهران و بندر انزلی کار ساخت آن‌ ها رسما شروع شد.
معاون وزیر دفاع گفت: سالانه میلیون‌ ها دلار هزینه اجاره شناورها مورد نیاز است که با اجرای این طرح با تحریم‌ها مقابله و از خروج ارز جلوگیری می ‌شود و این امر موجب ارتقاء سطح دانش و فناوری خواهد شد.
امیر رستگاری افزود: یکی از اقدامات بسیار خوب صنایع دریایی وزارت دفاع و سازمان‌ های مرتبط، بحث ورود به ساخت سامانه ‌ها، قطعات و تجهیزات حساس دریایی مانند سامانه رانش بوده است. امروز افتخار داریم که در راستای اقتصاد مقاومتی بحث رانش را تا هزار و ۳۰۰ اسب بخار بومی کرده‌ ایم، سامانه ‌های پیش‌ برنده و شفت به طور کامل در کشور بومی ‌سازی شده و رادارهای این شناورها و سامانه‌ های مخابراتی کاملا بومی است.
وی گفت: به مردم خبر می ‌دهم که سازه یک شناور با طول ۹۴ متر تا پایان سال و در کمتر از یک سال توسط وزارت دفاع ساخته می ‌شود که این یک رکورد است، قبلاً این سازه را در طول هشت سال می‌ ساختیم.
رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع بیان کرد: امروز با سطح بلوغی که صنعتگران حوزه دریایی به آن دست پیدا کرده ‌اند، می ‌توانیم طی ۲ تا ۳ سال، تمامی شناورهای مورد نیاز را بسازیم که در بحث تجهیزات نیز تنها ۲۰ درصد به دلیل عدم صرفه اقتصادی ساخت در داخل باید از خارج تامین کنیم که اگر زیرساخت‌ های لازم و صرفه اقتصادی به وجود بیاید، توان طراحی و ساخت آن تجهیزات را در داخل کشور هم داریم.
امیر رستگاری ادامه داد: این سازمان افتخار دارد علاوه بر مسئولیت ساخت شناورهای نیروهای دریایی قدرتمند کشور تاکنون بیش از ۱۸۰ فروند شناور غیرنظامی را طراحی و در اختیار متقاضیان قرار دهد.
وی افزود: امروز افتخار داریم که علاوه بر طراحی انواع پلتفرم‌ ها و شناورها، در حوزه تامین زنجیره سامانه ‌های حساس و گلوگاهی ورود و موتور ۹۰۰ اسب بخار را تولید کرده ‌ایم؛ همچنین در حوزه دیزل سازی نیز از توان خوبی برخوردار هستیم.
امیر رستگاری تصریح کرد: یکی از مسائل بسیار مهم در صنعت دریایی حوزه رانش است که استکبار جهانی هم رو آن بسیار کار کرده و ورود دیزل های دریایی را در تحریم قرار داد. سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع برای خودکفایی در این عرصه و غلبه بر تحریم ها برنامه ریزی کرد و چهار تیپ موتور را در دستور کار قرار داد؛ براساس برنامه برای تولید موتور های هزار،  ۲ هزار، ۴ هزار و ۵ هزار اسب بخار اقدام کردیم، خوشبختانه سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع موفق شده است، موتورهای دیزلی را تبدیل به دیزل‌ های دریایی کند و از ۳۵۰ اسب بخار به قدرت ۹۰۰ اسب بخار برساند و به عنوان سامانه رانشی برای شناورهای سبک و متوسط مورد استفاده قرار دهد.
‌وی افزود: همچنین ما با بهره گیری از همین توان توانستیم ژنراتور ۳۱۲ کیلو وات را تولید کنیم و امروز این ژنراتور مورد استفاده متقاضیان قرار گرفته است.
رئیس سازمان صنایع دریایی خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله تا پایان امسال موتور ملی را با قدرت ۱۳۰۰ اسب بخار در حوزه دریا به بهره برداری خواهیم رساند و در اختیار متقاضیان قرار خواهیم داد.
امیر رستگاری در ادامه تصریح کرد: تا پایان امسال اولین موتور واتر جت ملی را تولید می ‌کنیم. این موتور که برای شناورهای پر سرعت کاربرد دارد، در لیست تحریم قرار گرفته است؛ اما جوانان ایران اسلامی این چالش را به فرصت تبدیل کرده ‌اند.
وی افزود: سازمان صنایع دریایی در ۴ حوزه دریایی کار می ‌کند. در حوزه زیردریایی ‌ها، پرکاربردترین موتورها، موتورهای مغناطیس دائم هستند. از سرریز دانش موتور مغناطیس دائم به دانش موتور مغناطیس تجاری دست پیدا کرده ‌ایم که هفته گذشته خط تولید موتور کولر مغناطیس دائم در اصفهان رونمایی شد. مصرف این موتورها در صنایع حمل و نقل، دوچرخه و موتورسیکلت برقی، کولرهای آبی، نفت و پتروشیمی، ماشین‌های هیبریدی و ... کاربرد دارد و به لحاظ مصرف بسیار مقرون به صرفه است. در کشور حدود ۱۵ میلیون کولر آبی داریم که اگر موتور آن تبدیل به مغناطیس دائم شود، ۳۰ درصد صرفه‌ جویی در مصرف برق صورت می‌ گیرد.
رئیس سازمان صنایع دریایی در پایان اعلام کرد: زیردریایی فاتح تا پایان سال رونمایی می ‌شود.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
رضوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
0
با سلام ساخت سازه شناورها در صورتی که منابع مالی دچار مشکل نشود معمولا طبق زمانبندی انجام می شود آنچه کشتی سازها را به چالش می کشاند تامین تجهیزات به واسطه تحریمها والبته مباحث طراحی ومهندسی پروژه می باشد.در ضمن اگر بدون مشکل مالی ساخت سازه شناور در سازمان قبلا هشت سال بطول انجامید که جای بسی سوال است.
ناشناس
|
Ukraine
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
0
0
زنده باد و خسته نباشید به مهندسین خبره وزارت دفاع که آبروی جامعه دریایی هستند.

انصافا تنها جایی در ایران که کار طراحی انواع شناورها بطور کامل از صفر تا صد انجام میشود و بر اساس خرید نقشه از خارج نیست همین وزارت دفاع است. بلوغ دانش دراین بخش اصلا قابل مقایسه با سایر نقاط کشور و سایر وزارتخانه ها نیست. البته باید اقرار کرد که بازهم "لاف زدنهایی" وجود دارد ولی انصافا درصد آن کم است!

یکی از اشکالات اساسی سازمان صنایع دریایی اینست که «تجاری سازی» را اصولا بلد نیستند و نمیتوانند از دانش و توانایی فنی خود برای ایجاد ثروت در کشور استفاده کنند. بخش دولتی آنهم دفاعی اصلا و ابدا برایکار تجاری و بیزینس مناسب نیستند و ازطرفی نمیتوانند با بخش خصوصی ارتباط درستی برای تجاری سازی برقرار کنند که یکی از دلایل آن مسائل محرمانه و غیره است و عامل دیگر آن نبود آدمها و دستورالعملهایی که به درد چنین کاری بخورند.

دانش فنی ای که نتواند در بخش تجاری وارد شود عملا ابتر وبدون نتیجه می ماند. از دانش موجود در سازمان صنایع دریایی باید بتوان سالیانه میلیاردها دلار ارز آوری کرد و از خروج ارز جلوگیری کرد ولی ...

مثلا همین تولید موتور دیزل ملی و انواع سیستم رانش. کار در این زمینه یعنی کار روی حیاتی ترین و مهمترین جزء یک شناور که واقعا باید به این هوشمندی و درایت، آفرین گفت ولی هیچ دلیلی ندارد که بخش دفاعی خودش تولید انبوه و فروش این موتورها را انجام دهد.
باید یک بخش خصوصی واقعی! و قدرتمند وارد مرحله بعدی از کار شود که نه تنها تولید و فروش آن در ایران را انجام دهد بلکه برای صادرات آن هم برنامه داشته باشد و از همه مهمتر اینکه بتواند خودش بطور مستقل کار تحقیق و توسعه را با پشتیبانی اولیه سازمان دریایی در پیش گیرد و مدلهای بهینه بعدی را خودش تولید کند. یعنی قرار نباشد تا آخر عمر آویزان سازمان دریایی باشد. بلکه سازمان دریایی باید روی رسالت اصلی خود تمرکز کند و از بخشی از دانش خود برای تحرک صنعتی و اقتصادی کشور و بخش خصوصی استفاده کند. این نقطه همانا نقطه اوج بلوغ فکری مدیران وزارت دفاع و بخشی از رسالت بزرگ آنهاست.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: