تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۷۷۷
تعداد بازدید: ۲۴۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶
محققان مازندرانی آب شور دریا را با استفاده از امواج صوتی به آب شیرین تبدیل کردند.
به گزارش مارین نیوز،  مشکل کم آبی و خشکسالی چند سالیست که دغدغه مردم کشورمان و همچنین تمام مردم دنیا شده است. اولین گام موثر در دهه اخیر برای حل این مشکل، تاسیس آب شیرین کن‌هایی است که با انتقال آب از دریا و تصفیه آن، آب آشامیدنی برای بشر فراهم می‌شود.
نمک زدایی یا شیرین سازی آب به فرایندی اطلاق می‌شود که انواع نمک‌ها را از آب جدا می‌کند، این فناوری یکی از روش‌های کلیدی جهت تامین و دستیابی به آب شیرین در دنیا است که روز به روز در کشور‌های مختلف بخصوص کشور‌های ساحلی در حال توسعه است و باتوجه به بحران منابع آب در ایران، بهره برداری و توسعه از این فناوری جهت تامین آب مورد نیاز کشور بسیار ضروری است.



از این رو شیرین سازی آب دریا که بیش از ۹۷ درصد آب دنیا را تشکیل می‌دهد، امروزه در بسیاری از کشور‌ها متداول شده است. بخش‌های صنعتی به خصوص صنایع مستقر درنزدیک به ساحل یا استان‌های نوار ساحلی از توجیه اقتصادی برخوردار خواهد بود.

تبدیل آب دریا به آب مورد مصرف کشاورزی
یکی از اعضای این گروه پژوهشی درباره میزان تصفیه این آب می‌گوید: آب بدست آمده از این دستگاه پس از عملیات شیرین سازی قابلیت شرب دارد، زیرا شوری کمتر از هزار در استاندارد‌های آب آشامیدنی قرار می‌گیرد و شوری این آب به ۵۰۰ تا ۶۰۰ می‌رسد، اما اگر بخواهیم استاندارد‌های آب آشامیدنی را در نظر بگیریم باید مراحل تصفیه و کلر زنی روی آن انجام شود.
رستمی افزود: این طرح کلان ملی در نسخه جدید خود قرار است آب دریا که میزان شوری آن ده تا ۲۲ هزار است به میزان شوری ۶ هزار که آب مناسبی برای کشاورزی است تبدیل کند. در حال حاضر از آب‌هایی با شوری ۶ هزار برای کشت یونجه و سبوس در بخش‌های مرکزی کشور استفاده می‌شود. البته استفاده از آب‌های شیرین شده در بخش کشاورزی به شکل سنتی حتم به یقین انتخاب درستی نخواهد بود.


دستگاه آب شیرین کنی که توسط گروه تحقیقاتی علوی ساخته شده در اندازه ۳۰ در ۶۰ سانتیمتر است که با انرژی خورشیدی آب‌های شور را شیرین می‌کند.
دکتر شاه نظری می‌گوید: این دستگاه قابلیت این را دارد که هر آب شور مثل آب دریا یا آب‌های زیر زمینی و آب چاه را به آب شیرین تبدیل کند.
آب شیرین کن‌های موجود با استفاده از حرارت زیاد آب‌های شور را به آب شیرین تبدیل می‌کنند، اما این دستگاه با امواج صوتی مولکول‌های آب را از نمک جدا می‌کنند به این صورت که توسط الکتروسون باعث جنبش مولکول‌های آب می‌شود و بخار روی شیت‌های فلزی قرار گرفته و شیت‌ها باعث خنک شدن آن شده و از بخش انتهای دستگاه توسط لوله‌های تخلیه آب شیرین خارج می‌شود.


علت تاخیر در اجرای این طرح چیست؟
وزارت علوم ساخت این دستگاه را سال ۹۰ به دانشگاه علوم کشاورزی ساری واگذار کرد طرحی که با گذشت ۷ سال هنوز در مرحله آزمایشگاهی باقی مانده است.
سلیمانی مدیر این طرح می ‌گوید: طرح مشکل مالی نداشت و روند پیشرفت می‌بایست ادامه می‌یافت، اما به دلیل ناکارآمدی مدیریت دانشگاه مشکلاتی پیش آمد که مانع از پیشرفت طرح شد و اکنون با تغییر مدیریت طرح در مسیر علمی قرار گرفته است.
گروه تحقیقاتی علوی سال گذشته در مسابقات شیرین سازی آب دریا موفق به کسب رتبه دوم در دانشگاه مونیخ آلمان شدند.
دستگاه‌های موجود برای شیرین کردن هر هزار لیتر آب به ۵۵۰۰ وات در ساعت برق نیاز دارند، اما با این دستگاه این میزان به هزار وات کاهش پیدا کرده است.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: