تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۷۸۷
تعداد بازدید: ۲۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷
فصل صید 501 لنج برودتی در آب های ساحلی چابهار و کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان آغاز شد و تا خردادماه سال بعد ادامه دارد.
به گزارش مارین نیوز، هزار و 196 صیاد در قالب 35 تعاونی صیادی در آب های ساحلی شهرستان های کنارک و چابهار به وسیله 907 فروند لنج شامل 501 فروند لنج برودتی و 406 لنج یخی و هزار و 430 فروند قایق مشغول صید و صیادی هستند.
فصل صید برای 406 لنج یخی در طول سال است ولی لنج برودتی در تیر و مرداد استراحت دارند و در نیمه دوم شهریورماه پس از استراحت و بازسازی و تعمیر لنج بار دیگر به دریا می روند.
معمولا هر لنج برودتی حدود 45 روز تا یک ماه در دریاست و در طول فصل صید سه تا چهار بار می توانند صید را انجام دهد.
در لنج های برودتی 15 تا 25 نفر، قایق 2 نفر و لنج های یخی هفت تا 10 نفر مشغول به کار هستند.
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان اظهار داشت: 11 بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل تیس، کنارک، رمین، زرآباد، پزم، چابهار، بریس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر در حوزه شهرستان های چابهار و کنارک برای صید و صیادی فعالند.
مهرداد میرزایی افزود: چابهار به دلیل نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب است و درجه حرارت سواحل این شهرستان در هشت ماه از سال مناسب برای پرورش میگوست که این امر سبب شده تا کارشناسان، این منطقه را به بهشت آبزی پروی تشبیه کنند.
وی تصریح کرد: اشتغال زایی بیش از 24 هزار نفر در 9 بندر صیادی موجب توسعه، آبادانی و افزایش درآمد خانوارهای روستایی شده است.
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان با بیان اینکه لنج های برودتی در صیدگاه های مشترک صید می کنند، خاطرنشان کرد: این لنج ها بیشترین اشتغال را در حوزه صید و صیادی ایجاد کرده اند.
وی ادامه داد: چابهار و کنارک منطقه ای بالقوه برای صید و صیادی است به طوری که 36 درصد صید آبهای جنوب کشور، 31 درصد صید کل کشور، 20 درصد کل تولید آبزیان کشور(صید و آبزی پروری)، دارای رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی، رتبه نخست صید در غرب اقیانوس هند و تامین کننده بیش از 70 درصد تن ماهیان کشور است.

گفتنی است، چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: