تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۸۱۶
تعداد بازدید: ۱۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴
به همت کارکنان تعمیرات مکانیک منطقه سیری و همکاری واحدهای ابزار دقیق و نیروگاه، تعمیر و رفع اشکال از توربوپمپ تاسیسات تزریق آب به سکوی ایلام، در مدت 4 روز انجام و توربوپمپ با موفقیت در سرویس قرار گرفت.
به گزارش مارین نیوز، توربوپمپ یاد شده یکی از دو توربوپمپ تاسیسات تزریق آب ایلام بوده که آب را برای تزریق در چاه‌های میدان اسفند پمپاژ می‌کند و اهمیت بسیار بالایی در تولید نفت دارد. در سال‌ های اخیر به علت افزایش بیش از حد حرکت محوری شفت پمپ و خارج شدن از محدوده مجاز، توسط سنسورهای Axial Movement نصب شده در بخش thrust bearing به طور پیوسته از سرویس خارج می‌شد. در بررسی اولیه، به علت عملکرد نامناسب کنترل‌ولو و چک‌ولو نصب شده در خروجی پمپ، تصمیم به تعویض کنترل‌ولو و رفع اشکال از چک‌ولو و نیز کالیبراسیون سنسورهای حرکت محوری گرفته شد که با این اقدامات اشکال پمپ تا حدودی برطرف گردید ولی کماکان به دلیل خارج از حد مجاز بودن حرکت محوری کلی، امکان استفاده از پمپ با ظرفیت کامل فراهم نبود. 


به دلیل ساعت کارکرد بالای پمپ و احساس نیاز به تعمیرات اساسی آن، تصمیماتی برای برون‌سپاری تعویض کارتریج و تعمیر اساسی این پمپ گرفته شد که با توجه به قیمت‌های بسیار بالایی که شرکت‌های تعمیر‌کننده این‌گونه پمپ‌ها برای رفع اشکال و تعمیرات اساسی آن طلب کرده بودند (2 تا 4 میلیارد تومان)، تصمیم بر تعمیر پمپ توسط واحد تعمیرات مکانیک منطقه گرفته شد ولی به دلیل نبود ابزارهای ویژه پمپ و برخی قطعات یدکی و پیچیدگی تعمیر این نوع پمپ‌ها، انجام این مهم در منطقه با مشکل مواجه شد. از طرفی تماس با شرکت‌های سازنده پمپ و تراست‌بیرینگ برای دریافت اطلاعات فنی بیشتر، به دلیل تحریم‌ها بی‌نتیجه بود. 
تحقیقات و بررسی‌های دقیق و مطالعه کامل کاتالوگ‌های این تجهیزات، متخصصان واحد تعمیرات مکانیک را به این نتیجه رساند که بدون نیاز به تعمیرات اساسی و تعویض کارتریج، با قرار دادن Filler Plate با ضخامت محاسبه شده (به دلیل احتمال گرم کردن بیش از حد تراست و ژورنال بیرنگ) و در محل مناسب (که امری کاملاً استاندارد است)، می‌توان حرکت محوری کلی پمپ را تا محدوده  مجاز کاهش داده و این اشکال را برطرف کرد. بنابراین پس از صدور مجوزهای لازم از طرف منطقه، تراست‌بیرینگ این پمپ برای نخستین بار از زمان نصب آن، باز و بررسی شده و پس از اندازه‌گیری‌های دقیق، filler plate با ضخامت مناسب ساخته و نصب شد. 
همچنین با انجام تنظیمات لازم، این پمپ استارت شده و با ظرفیت کامل و بدون هیچ‌گونه اشکالی در سرویس قرار گرفت. 
گفتنی است بر اساس اعلام روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران منطقه سیری، این اقدام مهم توسط تیم تعمیرات مکانیک شامل آقایان محمود منیری، راهخدا شریفی، نیما بابایی، داراب شریفی، حجت‌ا.. قاسمی‌وند، محمد منیری و سعید خوشه با همکاری واحدهای ابزار دقیق و نیروگاه و با حمایت و پشتیبانی آقایان مهندس موسوی و رضایی رییس و معاون نوسازی و تعمیرات انجام شد. همچنین حمایت‌های بی‌دریغ مهندس نیکبخت رییس منطقه نیز سبب تشویق و دلگرمی کارکنان در انجام این مهم بود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: