تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۸۲۳
تعداد بازدید: ۱۹۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴
جلسه اصلی کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست با محوریت بررسی موضوعات چندگانه به ریاست وزیر راه و شهرسازی یکشنبه اول مهر ماه ۱۳۹۷ در محل دفتر هیئت دولت نهاد ریاست جمهوری تشکیل شد.
به گزارش مارین نیوز، جلسه اصلی کمیسیون امور زیربنایی،‌ صنعت و محیط زیست با محوریت بررسی موضوعات چندگانه به ریاست وزیر راه و شهرسازی و با حضور رؤسای سازمان های حفاظت محیط زیست و انرژی اتمی، وزیر نیرو، نمایندگان دستگاه های اجرایی مربوطه و دبیر کمیسیون مذکور یکشنبه اول مهر ماه 1397 در محل دفتر هیئت دولت نهاد ریاست جمهوری تشکیل شد.
بیان مختصری از پیشینه موضوعات مطروحه و شرحی موجز از روند بررسی آن ها در نشست فوق به شرح زیر می باشد. 

طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور 
در راستای اجرای بند "ح" ماده (46) قانون برنامه پنج‌ساله ششم کشور -مصوب 1395- وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است حداکثر تا پایان سال اول اجرای قانون برنامه، طرح نوسازی و بازسازی صنایع را به نحوی که منجر به کاهش مصرف و شدت انرژی و آلایندگی و افزایش بازدهی و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی و رقابت پذیری آن ها شود، تدوین و پس از تصویب هیئت وزیران اجرائی نماید. دولت نیز موظف است اقدامات حمایتی و تشویقی و همچنین تأمین تسهیلات اعتباری مورد نیاز را در قالب بودجه سنواتی پیش بینی کند.
 لذا وزارت فوق با تأکید بر ضرورت نوسازی و بازسازی صنایع کشور جهت حفظ و ادامه تولید رقابتی در واحدهای صنعتی و اشاره به تأثیرات موردی و محدود تصویب قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور و قانون بازسازی و نوسازی صنایع نساجی کشور در سال های گذشته و عدم تخصیص منابع لازم و با هدف کاهش مصرف و شدت انرژی و آلایندگی و افزایش بازدهی و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی و رقابت پذیری آن ها، برنامه پیشنهادی جهت نوسازی و بازسازی بخش های اولویت دار رشته های مختلف صنعتی، برای اجرا در کل دوره برنامه پنجساله ششم توسعه را ارایه داد.
موضوع مربوطه پس از طرح در جلسات کمیته های تخصصی و فرعی کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست و رفع ابهامات موجود و انجام اصلاحات مورد نیاز،‌ پس از تصویب در جلسه اصلی کمیسیون فوق، جهت تصمیم گیری نهایی به جلسه هیئت دولت ارجاع شد.
 
تعیین مصادیق  یازده گانه موضوع ضوابط استقرار واحد های صنایع پیشرفته و فعالیت های دانش بنیان به عنوان مصادیق صنایع پیشرفته با فناوری بالا و صنایع خطرپذیر
بر اساس تصویب نامه 15 /09 /1394 هیئت وزیران با موضوع ضوابط استقرار واحدهای صنایع پیشرفته و فعالیت های ‏دانش بنیان، واحدهای صنایع پیشرفته در سرفصل ¬های زیر تعیین شده است:
۱- فناوری های زیستی (غذایی، کشاورزی دامی و گیاهی، صنعتی محیط زیست،زیست فناوری مولکولی) ،2- فناوری نانو (محصولات و مواد). 3- اپتیک و فوتونیک (مواد، قطعات و سامانه ها). 4- الکترونیک، کنترل و سخت افزارهای رایانه¬ ای. 5- فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای کامپیوتری. 6- تجهیزات پیشرفته ساخت، تولید و آزمایشگاهی. 7- داروهای پیشرفته. ۸- وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی. 9- هوافضا (پرنده¬ ها، ماهواره¬ ها، موشک¬ ها).۱۰- انرژی¬ های نو (تجدیدپذیر). 11- محصولات پیشرفته در حوزه های علوم شناختی، گیاهان دارویی و کشاورزی، نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، آب، خاک و هوا، معدن، فناوری-های دریایی، ساختمان و راهسازی"
طبق تبصره (3) ماده (1) قانون اصلاح مواد (3)، (6) و (24) قانون اجرای سیاست های کلی اصل (44) قانون اساسی -مصوب 1395-  "دولت می‌تواند از طریق سازمان‌های ‌توسعه‌ای پس از فراخوان عمومی از سوی وزارتخانه یا شرکت مادرتخصصی ذی ‌ربط و احراز عدم تمایل بخش های غیردولتی برای سرمایه‌گذاری بدون مشارکت دولت، در طرح های اقتصادی در مناطق کمترتوسعه‌یافته و یا در صنایع پیشرفته با فناوری بالا و یا صنایع خطرپذیر در کلیه مناطق کشور به سرمایه‌گذاری مشترک با بخش های غیردولتی اقدام کند.
در صورتی که پس از اعلان فراخوان عمومی محرز شود که بخش های غیردولتی تمایلی به سرمایه‌گذاری در طرحهای مورد نظر را به هر میزان ندارند، سازمان‌های توسعه‌ای می‌توانند نسبت به سرمایه‌گذاری در طرح مورد نظر تا صددرصد (۱۰۰%) اقدام کنند. هیأت وزیران موظف است مشخصات طرحهای موضوع این تبصره را که قبل از فراخوان عمومی توسط وزارتخانه ذی‌ربط پیشنهاد می‌شود حداکثر ظرف مدت چهل و پنج روز به تصویب برساند.
مصادیق صنایع پیشرفته با فناوری بالا و صنایع خطرپذیر به موجب آیین‌نامه‌ای تعیین می‌شود که ظرف مدت سه‌ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزارتخانه‌های «امور اقتصادی و دارایی» و «صنعت، معدن و تجارت» تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
وزارت امور اقتصادی و دارایی در اجرای حکم فوق الذکر، پیشنهاد یاد شده را که با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت تنظیم شده را برای سیر مراحل تصمیم گیری به هیئت وزیران ارائه کرد.
موضوع فوق پس از بررسی در جلسات متعدد کارشناسی با حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی مربوطه،‌در جلسه اصلی کمیسیون امور زیربنایی،‌ صنعت و محیط زیست به تصویب رسید و جهت اخذ تصمیم نهایی به هیئت دولت ارجاع شد.

موضوعاتی که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت:
  • طرح پیشنهادی وزارت صنعت معدن و تجارت درخصوص نوسازی و بازسازی صنایع موضوع بند (ح) ماده (46) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران.
  • تعیین مصادیق  یازده گانه مندرج در تصویب نامه شماره 120997/ت48608 مورخ 94/9/15 موضوع ضوابط استقرار واحد های صنایع پیشرفته و فعالیت های دانش بنیان بعنوان مصادیق صنایع پیشرفته با فناوری بالا و صنایع خطرپذیر
  • مجوز  تامین تعداد 10 دستگاه آمبولانس مدل باکسی با طراحی موبایل آی سی یو و آی سی یو سیار با قابلیت استفاده در شرایط اقلیمی آب و هوایی استان خوزستان بصورت CBU. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: