تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۸۴۶
تعداد بازدید: ۱۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش از الحاق زیردریایی "فاتح" در روز هفتم آذر امسال به ناوگان این نیرو خبر داد و گفت: این زیردریایی برای دشمنان جمهوری اسلامی ایران غافلگیرانه است.
به گزارش مارین نیوز، فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در زمان پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح به تجهیزات، فناوری ها و امکاناتی که از طریق کشورهای مختلف و در رأس آنها غرب و آمریکایی ها تامین می شد، وابسته بودند و نیروی دریایی هم از این موضوع مستثنی نبود، اظهار داشت: همگان امروز این را می بینند که بالاترین فناوری ها و تجهیزات پیچیده نظامی در نیروی دریایی ارتش قرار دارد؛ تجهیزاتی که ما در اختیار داریم همه از فناوری بالایی برخوردار هستند اما تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مستشاران غربی برای نگهداری و تعمیر این تجهیزات به ما کمک می کردند و تمام قطعات از خارج وارد می شد.
امیر دریادار حسین خانزادی توضیح داد: بعد از انقلاب و به ویژه در دوره دفاع مقدس ورود این تجهیزات تحت شعاع تحریم های نظامی قرار گرفت، تمام مستشاران از مملکت خارج شدند و خطوط ارتباطی نظامی ما با کشورهای سازنده به طور کامل قطع شد و اینکه اکنون این تجهیزات در این سطح بالای فناوری هستند بدون کوچکترین اشکال و وقفه ای در تمام طول دفاع مقدس در اختیار دفاع مقدس قرار گرفتند و فرزندان این مملکت آنها را راهبری کردند، چیزی به غیر از غیرت و به نوعی ایثار و از خود گذشتی نبود.
دریادار خانزادی اضافه کرد: نیروی دریایی ارتش تمام تلاش خود را به کار بست برای اینکه این تجهیزات پیچیده را به درستی راهبری، نگهداری و تعمیر کند و از ظرفیت های داخل کشور نهایت استفاده شد، برای اینکه هر جایی که گلوگاه فناوری بود، قطعات مورد نیاز را تامین کند. در آن مقطع تامین قطعات یک پروسه بسیار پیچیده بود. ظرفیت های صنعتی ما به شکل امروزی فعال نشده بود، حوزه های دانشگاهی و حوزه های دفاعی تحت تاثیر دفاع مقدس با محدودیت های جدی مواجهه بودند و سطح دانش و باور عمومی عمومی در آن مقطع مانند امروز نبود.
فرمانده نداجا افزود: امروز به برکت انقلاب اسلامی پیشرفت های بسیار خوبی در موضوعات دانشی و حوزه های فناوری و تجهیزات پیچیده نظامی در همه ابعاد مختلف به دست آمده است، تحریم ها ما را در فشارهای زیادی قرار داد اما زیر بار این تحریم های سنگین به بلوغ و خودباوری رسیدیم و امروز به جرات می گویم تمام تجهیزاتی که از غربی ها برای ما باقیمانده امروز همه سالم هستند و در بالاترین سطح آمادگی قرار دارند، حتی برخی شناورهای نداجا به طور مثال "ناوشکن جمهوری اسلامی ایران نقدی" امروز با 56 سال قدمت در خلیج عدن در حال ماموریت است و تمام تجهیزات و امکاناتش به روز شده است. 
وی گفت: امروز افسران و درجه داران ایرانی این شناورها را راهبری می کنند که همه فرزندان انقلاب و نسل های اول و دوم انقلاب هستند و در مراکز آموزشی نیروی دریایی ارتش آموزش دیده اند و با اقتدار و توانمندی بسیار بالا در حال خدمت در نداجا هستند.

ساخت صفر تا 100 ناوهای موشک انداز تندرو در ایران
دریادار خانزادی تصریح کرد: در گذشته نیروی دریایی ارتش در دریاهای بسته به اجرای ماموریت می پرداخت اما امروز خلیج فارس برای سپید پوشان نداجا برای انجام ماموریت به شکل یک آبگیر است، روزی همین خلیج فارس به شکل یک دریای بزرگ به چشم ما می آمد، اما امروز به فضل خدا در اقیانوس ها به دریانوردی می پردازیم.
وی اضافه کرد: به تجهیزاتی که غربی ها در اختیار ما قرار داده اند، نمی توان وابسته بود؛ به همین خاطر ما کار ساخت تجهیزات و شناورهای جدید را در دستور کار نیروی دریایی ارتش قرار دادیم.
دریادار خانزادی خاطرنشان کرد: امروز ساخت ناوهای موشک انداز تندرو راکه نقش بسیاری زیادی در دفاع ساحلی و دفاع از مناطق دریایی تحت حاکمیت (آب های تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران) دارند، به عنوان شناورهای دم دستی در داخل کشور می سازیم، آن قدر ساخت آنها ساده و پیش پا افتاده شده است که به سرعت صفر تا 100 این تجهیزات در کارخانجات نیروی دریایی ارتش و مجموعه های وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و بسیار پیشرفته تر از گذشته و با تسلیحات و تجهیزات روز دنیا تجهیز و در داخل کشور ساخته می شود.
وی یادآور شد: ساخت ناوشکن های سنگین کلاس جماران از دهه 80 در نیروی دریایی راهبردی ارتش آغاز شد. این ناوشکن 30 بهمن 1388به نیروی دریایی ارتش ملحق شد، این الحاق به خوبی نشان می دهد که این عرصه چقدر مهم است. 
فرمانده نداجا گفت: سریال ساخت ناوشکن های کلاس جماران با ساخت ناوشکن جمهوری اسلامی ایران دماوند ادامه پیدا کرد و پس از آن نیز ناوشکن سهند که ما وعده کردیم که در هفتم آذر به نیروی دریایی ارتش ملحق خواهد شد. این ناوشکن همان طور که فرماندهی معظم کل قوا تدبیر فرموده بودند که موج دو، بهتر از موج یک و موج سه، بهتر از موج دو، این ناوشکن به لحاظ سریالی موج پنج است، اما سومین ناوشکنی است که به ناوگان نداجا ملحق می شود، بسیار پیشرفته تر از ناوشکن جماران است و تسلیحات و تجهیزات جدیدی بر روی آن نصب شده است.
وی افزود: بعد از الحاق ناوشکن سهند بلافاصله، ناوشکن جمهوری اسلامی ایران دنا را خواهیم داشت که کار ساخت آن در وزارت دفاع در حال اتمام است و امیدوارم که این ناوشکن هم تا پایان سال جاری به نیروی دریای ملحق شود.

صفر تا 100 ساخت زیردریایی غدیر در کشور انجام می شود 
امیردریادار خانزادی اضافه کرد: در بحث زیرسطحی ها هم زیرسطحی های کلاس غدیر شکوفایی پیچیدگی فناوری در نیروی دریایی ارتش بود امروز ساخت زیردریایی کلاس غدیر از صفر تا 100 به طور کامل در جمهوری اسلامی ایران در صنایع وزارت دفاع انجام می شود و از این هم عبور کردیم.
وی همچنین از الحاق نخستین فروند از زیردریایی نیمه سنگین کلاس فاتح که نسل جدید زیردریایی ‌ها است تا هفتم آذر به نیروی دریایی خبر داد و گفت: این زیردریایی برای دشمنان یک غافلگیری بزرگ است به دلیل اینکه به هیچ عنوان از ظرفیت ها و توانایی، تسلیحات و تجهیزاتی که در این زیردریایی قرار دارند، خبری ندارند و نسل جدیدی از فناوری ها و تسلیحات بسیار ارزشمند با قابلیت بازدارندگی راهبردی در این زیردریایی نصب شده است.
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: بعد از زیردریایی فاتح، در حال ساخت زیردریایی فاتح 2 و فاتح 3 هستیم و به امید خدا کار ساخت زیردریایی سنگین تری را در دستور کار قرار داریم.
امیر دریادار خانزادی این زیردریایی بخشی از نیاز دفاعی جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از تمامیت ارضی، حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در دریاهای پیرامونی و مقابله با همه تهدیداتی است که امروز در راس آنان استکبار جهانی تمام قد قرار دارد، این تجهیزات مورد نیاز ماست مثل همه کشورهای دیگر که در جهت ساخت آنها گام برمی دارند ما هم به طور کاملا مستقل و بومی این تجهیزات را می سازیم و جوانان برومند و رشیدمان را متناسب با ساخت این تجهیزات آموزش داده و به کار می گیرم.

ساخت بیمارستان 96 تختخوابی نیروی دریایی در چابهار 
وی به توسعه سواحل مکران پرداخت و گفت: مکران دروازه طلایی اتصال بلافاصله جمهوری اسلامی ایران به دریاهای آزاد و ارتباط با تمام کشورهای جهان، منهای آن 44 کشوری است که در خشکی محصور هستند. دریا یک فرصت بسیار بزرگ برای همکاری با دوستان است که نیروی دریایی در راس ماموریت های خود آن را انجام می دهد و سواحل مکران دروازه طلایی برای برقراری این ارتباط است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه سواحل مکران رشد و توسعه مناسبی را پیدا کرده است، اظهار داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران اهتمام ویژه ای به این منطقه دارد و انجام کارهای توسعه ای در این منطقه برای نیروی دریایی ارتش هم تقریبا به اتمام رسیده اما برای مردم بومی و توسعه زیرساخت های متعدد از جمله بهداشتی و درمانی اقدامات خوبی در حال انجام است و کار ساخت بیمارستان 96 تخت خوابی نیروی دریایی در شهر کنارک چابهار تا پایان سال به اتمام می رسد و تجهیز آن آغاز می شود که هم نیروی دریایی و هم مردم این شهرستان از خدمات متنوع بهداشتی این بیمارستان بهره مند خواهند شد.
وی همچنین از کار ساخت بیمارستان 96 تخته خوابی شهرستان جاسک خبر داد و گفت: ساخت این بیمارستان را هم امسال آغاز کرده ایم و با توجه به اعتبارات خوبی که به آن تخصیص پیدا کرده، شتاب ساخت این بیمارستان بیشتر از سایر بیمارستان هایی است که در حال ساخت آن هستیم و این وعده را به مردم جاسک می دهیم که ساخت آن با سرعت بیشتری ادامه خواهیم داد. 
دریادار خانزادی در ادامه تصریح کرد: سواحل مکران آینده اقتصاد کشور است، مکران نقطه ای است که تمدن دریایی کشور مجددا در آنجا احیا می شود و چرخه های قابلیت ساز آنجا شکل می گیرد که قدرت دریایی جمهوری اسلامی ایران را بیش از پیش استحکام می بخشد و سرپل اقتدار کشور در دریا و حفاظت منافع و منابع در دریا خواهد بود.

یاد دفاع مقدس 
وی در خصوص دفاع مقدس نیز اظهار داشت: به جرائت می توان گفت در تاریخ هر ملت و هر کشوری روزهایی هستند که مردم و نظام حکومتی آن کشور به آن می بالند و افتخار می کنند و آن روزها مبنای عزت و اقتدار و قدرت آن کشور هستند.
وی ادامه داد: این روزها، روزهایی است که همگرایی بین نظام و مردم را افزایش می دهد و در کشور جمهوری اسلامی ایران این نقاط پر افتخار بسیار زیاد است که می توان به روزهای پر افتخار پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد. 
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش اضافه کرد: اکنون که سی و هشت سال از دوران دفاع مقدس می گذرد و ما تحریم های ظالمانه استکبار جهانی و ایادی آن را پشت سر گذاشته ایم. در تمام مواضع و حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دفاع جانانه ای داشته ایم و همواره دشمن را از اینکه بخواهد در هر حوزه ای به کیان این سرزمین دست درازی کند، ناامید کرده ایم، بنابراین دفاع مقدس نگین برجسته و ارزشمندی در تاریخ پرشکوه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و یکی از نقاط برجسته اثبات این مطلب است.
دریادار خانزادی افزود: شاید یکی از موضوعات برجسته، مقدس بودن این دفاع باشد. در طول تاریخ ایران می بینیم که همواره نقشه ایران کوچک شده است، اما در این دوران پربرکت و با رشادت های که مردم عزیز در تمام حوزه ها چه بسیج، چه نیروهای مسلح و چه ارتش و سپاه و همه از خودشان نشان دادند حتی یک وجب از خاک مقدس این کشور به دست بیگانگان نیافت.
وی یادآور شد: یکی دیگر از موضوعاتی که این دفاع را مقدس و برجسته می کند این است که مردم پای آرمان های انقلاب ایستادند، پای ارزش ها و آرمان هایی که پای آنها جنگیده بودند و انقلاب را به ثمر رسانده بودند. در شرایطی که دشمن فکر می کرد هنوز ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شکل نگرفته و ساختارهای نظامی دچار ضعف شده تلاش کرد به نوعی حرکت و چرخ انقلاب را متوقف کند و با چراغ سبزی که استکبار جهانی به دشمن بعثی داد، فضا را برای تجاوز او به ایران آماده کرد و نه تنها چراغ سبز به آن نشان داد بلکه تمام جامعه جهانی را برای حمایت از او بسیج کرد تا پشت سر او بایستند اینها ابعاد مختلفی است که این دفاع را مقدس می کند.
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که نقش نیروی دریایی ارتش در حماسه مقاومت 34 روزه دفاع از خرمشهر چگونه بود، نیز اظهار داشت: ما از بعد پیروزی انقلاب اسلامی یک گردان تکاور دریایی را در منطقه خرمشهر به صورت استقراری داشتیم و تدریجا قدری از ناامنی های داخلی کاهش پیدا کرد و انقلاب به ثبات خوبی رسید.
وی گفت: یکی از برنامه های نیروی دریایی ارتش این بود که گردان تکاور دریایی را به نقطه ای دیگر جا به جا کنیم، اما هوشیارانه شرایط را هم رصد می کردیم، اینکه تحرکات مرزی چگونه بود و چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است، همزمان با اینکه ما هم به این هوشیاری بالا رسیده بودم که لازم است تکاوران دریایی در منطقه بمانند، استاندار وقت خوزستان در فروردین 59 نامه ای را برای نیروی دریایی ارتش نوشت و از نداجا درخواست کرد به دلیل ویژگی های که این گردان تکاور دارد به دلیل اینکه یک نقطه اتکایی برای مردم خوزستان است در این استان همچنان بماند.
وی افزود: در همان فضا نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه این گردان را در خوزستان نگهداری می کرد با توجه به تغییراتی که در منطقه مشاهده شد و اطلاعاتی را که به دست می آورد متوجه شد که تحرکاتی از سوی دشمن بعثی وجود دارد، از این رو طرح را تحت عنوان طرح ذوالفقار تهیه کرد.
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش گفت: این طرح به ارتش جمهوری اسلامی ایران ارائه شد. این اتفاقات در بازه زمانی نیمه اول سال 59 اتفاق افتاد و اول شهریور 59 طرح ذوالفقار که مقابله با هرگونه تهدید منطقه ای به ویژه با نگاه به دشمن بعثی است، رسید و به نیروی دریایی ابلاغ شد که نیروی دریایی بلافاصله قرارگاه رزمی خود را در بوشهر تشکیل می دهد.
دریادار خانزادی اظهار داشت: با تشکیل این قرارگاه رزمی جانشین وقت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در قرارگاه مستقر شد و این قرارگاه پیام های خود را صادر کرد و از نیروی هوایی خواست افسر مقدم هوایی را در این قرارگاه مستقر کند و ناوگان های دریایی را انسجام بخشد و عملا وقتی که حمله سراسری دشمن بعثی آغاز می شد نیروی دریایی ارتش برای مقابله با این حمله سراسری آمادگی کامل داشت و نه تنها دچار غافلگیری نشدیم در شرایطی که کشور در التهاب بود و به نوعی به وسیله گروهک های مختلف تلاش می کردند که آشوبی را در مملکت ایجاد کنند، نیروی دریای ارتش در اوج آمادگی خود قرار داشت.
وی گفت: در آن روزهای حساس و سرنوشت ساز که دشمن برای خود برنامه ریزی می کرد که یک روزه خرمشهر را تصرف کند و بعد در جاده اهواز قرار بگیرد و ظرف یک هفته جشن پیروزی را در تهران برگزار کند، آن دفاع جانانه و 34 روزه تکاوران دریایی که در خرمشهر باقی مانده بودند، انجام شد و 34 روز پشت دروازه های خرمشهر متوقف شدند، لشکرهای تا دندان مسلح دشمن بعثی که از جنبه های مختلف حمایت می شدند و غربی ها تمام اطلاعات منطقه را لحظه به لحظه در اختیار آنان قرار می دادند و هرگونه تجهیزاتی را که متناسب با شرایط نیاز داشتند به آنها می دادند، پشتیبانی های مالی و اطلاعاتی گسترده ای از آنها انجام شد، اما می بینیم که با این حماسه ای که تکاوران دریایی با پشتیبانی جانانه مردم خرمشهر از آنان انجام دادند، عملا خرمشهر سقوط نمی کند و ما یک عقب نشینی تاکتیکی را انجام می دهیم، دشمن پشت دروازه های خرمشهر متوقف می شود و بخشی از شهر به دست دشمن بعثی می افتد، اما این خط دفاعی به لایه های عقب تر منتقل می شود و قدری هم شبهه جزیره آبادان در محاصره قرار می گیرد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش یادآور شد: وقتی که شبهه جزیره آبادان در محاصره قرار می گیرد، دریا تنها نقطه پشتیبانی و حمایت و انتقال نیروها و تجهیزات و ادوات می شود و آنجاست که نیروی دریایی ارتش حرکت عظیم خود را از طریق دریا انجام می دهد و حمایت ها از سوی هوا - دریا و هواناوها انجام می شود. من هنوز بریده روزنامه کیهان آن زمان را به یادگار نزد خود دارم که در آن نوشته شده بود "هواناوهای نیروی دریایی وارد صحنه های دفاع مقدس شدند". 
وی اظهار داشت: محل استقرار این هواناوها در بندرعباس بود و توی این فضا که دشمن محاصره آبادان را انجام داده بود، نیروی دریایی با طراحی عملیات اشکان، صفری و عملیات مروارید با تسخیر و انهدام کامل سکوهای نفتی "البکر" و "الامیه"، شریان نفتی عراق و هسته مرکزی رژیم بعثی را ساقط می کند به طوری که صادرات نفت دشمن از سمت دریا متوقف می شود. 
دریادار خانزادی ادامه داد: عراقی ها آن زمان و در زمان حاضر یک اقتصاد کاملا تک محصولی داشته و دارند و کاملا به نفت متکی هستند، صادرات نفت که متوقف شد، عملا باید چرخ اقتصاد نفت هم متوقف می شد، اما آنقدر برخی از کشورهای منطقه از صدام حمایت می کنند که او بتواند به جنگ و تهاجم خود ادامه دهد که در 67 روز از دفاع مقدس نخستین پیروزی بزرگ مدافعان اسلام در دریا رقم زده می شود، نه تنها سکوهای نفتی "البکر" و "الامیه" منهدم و صادرات نفت دشمن از سمت دریا متوقف می شود، بلکه نیروی دریایی عراق با یک شکست بسیار سنگین در دریا به طور کامل از دریا خارج می شود و تا انتهای جنگ امکان حضور در دریا برای او به وجود نمی آید.
وی یادآور می شود: در این فضا دشمن بعثی سعی می کرد که با موشک باران از طریق هوا و زمین منطقه بندر امام (ره)، آبادان و خرمشهر را هدف قرار دهد تا خلاء نیروی دریایی ارتش عراق را پوشش دهد، اما می بینیم که هواناوها زمانی که وارد این فضا می شوند، انتقال شان از طریق دریا قطعا با دشواری های مواجهه می شود چرا که دشمن از طریق هوا و زمین موشکباران را انجام می داد؛ بنابراین انتقال هواناوها از طریق زمین انجام شد و هواناوها را روی بوژی قرار دادند و این مسافت طولانی را از بندرعباس تا بندر امام خمینی طی می کنند که در این مسیر تمام نیروها و سازمان و وزارتخانه های مختلف پای کار می آیند تا این کار بزرگ انجام شود.
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی با بیان اینکه در آن روز کشور انگلیس که سازنده این هواناوها بود، اعلام می کند سازنده این تجهیزات من هستم و این هواناوها بیشتر از 48 ساعت در آن منطقه دوام نمی آورند، اما می بینیم که بیش از یک سال هواناوها در آن منطقه حضور داشتند و در سلسله عملیات بدر، خیبر، بیت المقدس و سایر عملیات های مختلفی که رزمندگان اسلام برای پشتیبانی خطوط مواصلاتی در صحنه های مختلف به آنها نیاز داشتند، به ارائه خدمات پرداختند که این به شکست حصر آبادان و آزادسازی خرمشهر از چنگال دشمن بعثی منتهی می شود.
وی گفت: امروز و پس از گذشت سی و هشت سال از دوران سراسر حماسه و ایثار دفاع مقدس نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که به حق بارزترین نمونه اقتدار دریایی در منطقه به شمار می آید، وظیفه خطیر دفاع از منابع ملی و دریایی را در دامان خلیج فارس، دریای عمان و بحر خزر عهده دار است تا انسجام و استقلال حوزه های دریایی کشور را در نهایت تحکم و اقتدار تضمین کند.
دریادار خانزادی افزود: راهبرد اصلی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای پاسداری از منافع ملی و حفظ تمامیت ارضی کشور در دریا بر اساس بازدارندگی ترسیم شده است، آن چنان که این مهم برای هر کشور آزاد و مستقل امری طبیعی و ضروری است.
وی تصریح کرد: استراتژی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر بر مبنای استراتژی استنتاجی در قالب دفاع نامتقارن پایه ریزی شده که متاثر از رهنمودها و تدابیر فرماندهی معظم کل قوا است.
وی افزود: در این راستا، نیروی دریایی ارتش یک نیروی بازدارنده است که ماموریت خطیر آن حفاظت از منافع ایران اسلامی در خلیج فارس و دریای عمان، پاسداری و کنترل آب های سرزمینی، فلات قاره، منطقه انحصاری، اقتصادی و جزایر کشور در برابر هرگونه تجاوز نظامی خارجی و حضور مستمر به منظور تامین امنیت خطوط مواصلاتی و جلوگیری از بهره برداری غیرمجاز بیگانگان از این مناطق است.
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: در حال حاضر، نیروی پرافتخار دریایی ارتش با تکیه بر دستاوردهای عظیم هشت سال دفاع مقدس و اندیشه و توان دریادلان متخصص ایرانی در کران تا کران آب های نیلگون خلیج فارس، دریای عمان و بحر خزر بر عرشه های اقتدار ناوگان قدرتمند خود بر اریکه امواج می راند و به پاس جانفشانی ها و رشادت های غیور مردان خود به عنوان یک قدرت دریایی بی بدیل در منطقه خاورمیانه چون نگینی بر نیلگون خلیج همیشه فارس می درخشد.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: