تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۸۶۲
تعداد بازدید: ۱۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷
مدیر پژوهش و ارزیابی معاونت آموزشی و پژوهشی نیروی دریایی ارتش گفت: مهمترین مسئله در استفاده از دریا، تمرکز سیاست ‌مداران بر این نعمت خدادادی است که این مهم در قالب برگزاری جشنواره‌ هایی مانند جشنواره ملی "دریا مسیر پیشرفت" دست‌ یافتنی است.
به گزارش مارین نیوز، مدیر پژوهش و ارزیابی معاونت آموزشی و پژوهشی نیروی دریایی ارتش با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری چهارمین جشنواره "دریا مسیر پیشرفت" در گفتگو با ستاد خبر جشنواره با بیان اینکه دریا در هر زمینه ‌ای عامل پیشرفت و توسعه کشورها است، گفت: اکثر کشورهای توسعه ‌یافته و پیشرفتۀ دنیا در جوار دریا قرار دارند و این نشان ‌دهندۀ نقش مهم دریا در تعالی جوامع انسانی است.
ناخدا احمد کریمی با بیان اینکه بزرگترین اقتصادهای جهان از طریق دریا متولد می‌ شوند، افزود: جابه‌ جایی کالا و محصولات در مقیاس ‌های بزرگ، رونق گردشگی، اثرگذاری مطلوب در وضعیت تأمین غذایی و همچنین بهبود وضعیت امنیت، تنها بخشی از ثمرات و مزیت ‌های دریا برای کشورهای ساحلی است.
ناخدا کریمی ادامه داد: ایران کشوری است که از شمال و جنوب به دریا راه دارد. در آبهای جنوبی پس از 12 مایل به آبها و دریاهای آزاد جهان می‌ رسیم و این موقعیتی منحصربفرد برای توسعه و پیشرفت کشور از طریق صنعت و فناوری دریایی است.
مدیر پژوهش و ارزیابی معاونت آموزشی و پژوهشی نیروی دریایی ارتش اضافه کرد: ایران کشوری در موقعیت استراتژیک خاصه در مبادلات کالا و انرژی است که این موضوع یکی از نقاط قوت کشور در عرصه‌ های بین ‌المللی است.
وی با بیان اینکه قدرت دریایی در قدرت نظامی محدود نمی ‌شود، گفت: ابعاد دریا را می ‌توان در 5 حوزه تقسیم بندی کرد؛ علوم و فناوری؛ صنایع و زیرساخت‌ ها؛ ناوگان ‌های تجاری و نظامی؛ خدمات دریایی؛ جغرافیای سیاسی و مسائل ژئوپولیتیکی. هر کدام از این حوزه ‌ها نقش مهم و تعیین ‌کننده ‌ای در بهره ‌بری کشورها از مزیت ‌های دریا دارند.
ناخدا کریمی تصریح کرد: یکی از ابعاد مهم دریا، حوزۀ علم و فناوری است. باید دانست این بعد در بهره ‌بردای کشورها از دریا نقش تعیین ‌کننده و ویژه ‌ای دارد گرچه علم بدون زیرساخت نمی ‌تواند به اثرگذاری مطلوب برسد.
وی با اشاره به نقش مهم دریا در ارتباطات جهانی، تأکید کرد: همگرایی سیاسی کشور در حوزۀ دریا یک ضرورت است؛ در واقع طبق آخرین تحقیقات، 6 مورد در توسعه و توجه به دریا وجود دارد که 2 مورد آن مربوط به مسائل انسانی و خط‌ مشی سیاسی کشورها است. متأسفانه تمرکز مسئولان کشور بیشتر به منابع موجود در خشکی است و دریا به جز در نفت، در باقی مزیت ‌ها مورد غفلت واقع شده است حال آنکه منابعی چون انرژی آب و باد، خدمات دریایی به کشتی ‌های مسافر، بنادر توسعه‌ یافته و پیشرفته، حوزۀ آبزیان و نقش آنان در تأمین زنجیرۀ غذایی، گیاهان دریایی و کاربرد آنها در بهداشت و سلامت جامعه و حتی لوازم آرایشی، استفاده ‌های صنعتی و کشاورزی از آب دریا، همگی از مزیت ‌های منحصربفرد دریا هستند که متأسفانه مغفول واقع شده ‌اند.
مدیر پژوهش و ارزیابی معاونت آموزشی و پژوهشی نیروی دریایی ارتش تأکید کرد: مهمترین مسئله در استفاده از دریا، تمرکز سیاست‌ مداران بر این نعمت خدادادی است که این مهم در قالب برگزاری جشنواره ‌هایی مانند جشنواره ملی "دریا مسیر پیشرفت" دست ‌یافتنی است. در واقع این قبیل برنامه‌ ها سبب می ‌شود مسئولان کشور بر روی استفاده بهینه از مزیت ‌های دریا همگرا شوند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: برای فرهنگ ‌سازی در حوزه دریا، باید اقدامات اساسی و پایه ‌ای از دبستان آغاز و تلاش شود در کتب درسی دانش ‌آموزان دریا به عنوان یک مسئله و محور مهم و تعیین ‌کننده در توسعه‌ یافتگی کشورها و پویایی اقتصادی آنها مطرح شود.

شایان توجه است، چهارمین جشنواره ملی "دریا مسیر پیشرفت" به همت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش ‌بنیان دریایی و ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش ‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکم الی سوم آبان‌ ماه در محل باغ ‌موزه دفاع مقدس تهران برگزار می‌ شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: