تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۸۷۱
تعداد بازدید: ۲۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶
پژوهشگران موفق به تولید ماده ای به منظور مقاوم سازی بدنه قایق های تندرو شدند.
به گزارش مارین نیوز، پژوهشگران دانشگاه یو پی ام در اسپانیا موفق به تولید ماده ای به منظور مقاوم سازی بدنه قایق های تندرو شده اند که موجب می شود این قایق ها کمتر به تعمیرات و بازسازی کلی احتیاج پیدا کنند.
امروز بدنه اکثر قایق های تندرو از موادی مانند فایبرگلاس ساخته می شود، اما برخورد مکرر قایق ها با آب وفشار شدید آن گاهی موجب شکسته شدن یا تخریب فایبرگلاس می شود. از همین رو چاره ای جز تعمیر مکرر قایق های یادشده باقی نمی ماند.
پژوهشگران می گویند با افزودن یک لایه نازک به بدنه قایقهای تندرو که خاصیت ویسکوالاستیسیته ای دارد، می توان تا حد زیادی با مشکل یادشده مقابله کرد. ویسکوالاستیسیته خاصیت دسته‌ای از مواد است که رفتاری میان دو خاصیت کلی ویسکوز بودن و کشسان بودن از خود نشان می‌دهند و این خاصیت به هنگام تحمیل نیروی خارجی و اعمال تغییر شکل بر آن پدیدار می‌شود.
مواد ویسکوز، مانند عسل، در برابر تنش اعمال شده، پاسخ‌هایی به صورت جریان برشی و کرنش (تغییر شکل طولی) با تغییرات خطی نسبت به زمان از خود واکنش نشان می‌دهند. مواد کشسان، مانند آهن نیز به هنگام رویاروی با تنش، به آرامی کشیده می‌شوند و در صورتی که میزان تنش از آستانه کشسانی آن‌ها فرارتر نرفته باشد، به محض برداشته شدن تنش، به وضعیت اولیه خود بازمی‌گردند. مواد ویسکوالاستیک به مانند نام خود، خواصی از این دو دسته کلی مواد دارند. از جمله داشتن خاصیت مقاومت وابسته به زمان در برابر کرنش.
محققان به جزئیات مواد مورد استفاده بدین منظور اشاره ای نکرده اند، اما از جمله اجزای تشکیل دهنده آنها می توان به شش ضلعی های پلیمری مستحکم با ظاهری شبیه به کندوی زنبور عسل اشاره کرد که قادر به جذب انرژی ناشی از برخوردآب و کاهش اثر تخریبی آن هستند. با استفاده از این مواد میزان تخریب قایق های تندرو و نیاز به بازسازی بدنه آنها تا دو سوم حالت عادی کاهش می یابد.


منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: