تازه های سایت
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۸۷۶
تعداد بازدید: ۶۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲
ورود به بازارهایی همچون بانکرینگ سوخت و خدمات مرتبط با آن با افزایش تنوع مبادی وارداتی ارز به ایران، میزان تاثیرگذاری تحریم ‌های بانکی و ارزی علیه کشورمان را به شدت کاهش می دهد.
به گزارش مارین نیوز، همزمان با توسعه صنعت کشتیرانی در کشورهای مختلف، افزایش حمل ‌و نقل دریایی، توسعه نفت ‌کش‌ ها و جابه ‌جایی انرژی در آب‌ های آزاد، نیاز به سوخت‌ رسانی روز به ‌روز گسترده ‌تر و به رشته‌ ای از فعالیت‌ ها منجر شده که "صنعت بانکرینگ" نامیده می ‌شود. در حال حاضر، بیش از ۹۰ درصد تجارت جهانی کالا از راه دریا انجام می ‌شود و سهم قاره آسیا و منطقه خلیج فارس در این زمینه قابل توجه است.
امروزه بانکرینگ صنعتی نوپا و پر سود در دنیا قلمداد می ‌شود که ضمن تامین سوخت برای کشتی ‌ها و شناورها، خدمات دیگری نظیر تامین ابزار و قطعات، تعویض خدمه، هتلینگ و ... را شامل می ‌شود. از این رو، بنادر بزرگ دنیا، صنعت بانکرینگ را توسعه داده‌ اند و از این راه  درآمدهای زیادی را به دست می ‌آورند. این صنعت ضمن پتانسیل بالای ارزآوری برای کشور، زمینه ارتقای سطح اعتبار اقتصادی و سیاسی کشور بانکرینگ کننده، تقویت همکاری ‌های اقتصادی با کشورهای همسایه و ارتقای رتبه بنادر ساحلی را نیز فراهم می ‌کند.


بر اساس آمار ، ۴۰۰ بندر در دنیا به فعالیت بانکرینگ می‌ پردازند. در این بین، شش بندر فوق بیش از ۶۰ درصد عملیات بانکرینگ را در اختیار دارند.

جایگاه صنعت بانکرینگ در منطقه خلیج فارس
سالیانه بیش از ۵۰ هزار کشتی باری و نفتکش وارد خلیج فارس می‌ شود. درحال حاضر ارزش بازار فعال بانکرینگ در منطقه خلیج فارس بیش از ۳۰ میلیارد دلار برآورده شده است که ۲۷ میلیارد دلار آن سهم کشور امارات است. بندر فجیره امارات بزرگ ‌ترین بندر خلیج فارس در زمینه انجام فعالیت ‌های مرتبط با بانکرینگ محسوب می ‌شود و از این راه درآمد سرشاری را به دست می ‌آورد.
تا کنون ایران به رغم برخورداری از موقعیت ممتاز ژئوپلیتیکی، در استفاده از ظرفیت ‌های صنعت بانکرینگ موفق نبوده است. سهم ۳ میلیارد دلاری ایران از بازار بانکرینگ منطقه نشان دهنده این واقعیت است. کوتاه بودن فاصله بنادر ایران تا آبراه بین المللی (فاصله اسکله سلخ و بندر فجیره تا آبراه بین المللی به ترتیب ۵ و ۴۰ مایل است)، تردد بالای کشتی در آب‌ های تحت حاکمیت ملی ایران، ارائه سوخت باکیفیت ‌تر از رقبا باقیمتی مناسب ‌تر و بالا بودن میزان تولید و صادرات سوخت در ایران از دیگر ظرفیت ‌های صنعت بانکرینگ در ایران است.


کوتاهی وزارتخانه‌ های راه و شهرسازی و نفت 
در واقع، علی ‌رغم وجود پتانسیل ‌های فراوان منطقه‌ ای تا کنون اقدامات چشمگیری برای توسعه صنعت بانکرینگ در کشور صورت نگرفته است. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره ظرفیت‌ های توسعه صنعت بانکرینگ در کشور گفت: صنعت بانکرینگ به دلیل ارائه خدمات جانبی متعدد ازجمله تجارت‌ هایی محسوب می‌ شود که پتانسیل‌ های فراوان ارزآوری برای کشور می ‌تواند داشته باشد. موقعیت جغرافیایی مناسب، شرایط ویژه‌ ای جهت توسعه بنادر سوخت‌ رسانی و بانکرینگ در سواحل خلیج فارس به وجود آورده است. بندر عباس، جزیره قشم و غیره از جمله مناطق مستعد برای توسعه این صنعت هستند.
هدایت الله خادمی ادامه داد: علی‌رغم پتانسیل‌ های فراوان منطقه ‌ای، طی چند سال گذشته به دلیل معیوب بودن سیستم ‌های بازاریابی نتوانسته ‌ایم سهم قابل توجه ‌ای از بازار بانکرینگ منطقه داشته باشیم.
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این حوزه گفت: سال‌ های گذشته صحبت‌ هایی مبنی بر توسعه بانکرینگ در جزیره قشم مطرح ولی متاسفانه به فراموشی سپرده شد. نتیجه غفلت مسئولین این شده است که درحال حاضر کشور امارات بازار بانکرینگ منطقه را تصاحب کرده است.

طنز تلخ ماجرا /  توسعه صنعت بانکرینگ امارات با نفت خام ایران  
عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: کشور امارات درحالی بازاری انحصاری در بانکرینگ دارد که بخش قابل توجهی از مواد اولیه خود را به صورت خام از ایران خریداری می‌ کند.
خادمی با بیان اینکه توسعه صنعت بانکرینگ ابزاری در راستای سخت شدن تحریم ایران است، گفت: برنامه‌ ریزی برای ورود به بازارهایی همچون بانکرینگ سوخت و خدمات مرتبط با آن با افزایش تنوع مبادی وارداتی ارز به کشور، تحریم‌ های بانکی و ارزی علیه کشور را سخت می ‌کند.
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس ادامه داد: علاوه بر گشایش‌ های ارزی، توسعه این صنعت به دلیل درگیر شدن با اقتصادهای منطقه ‌ای و جهانی اهرمی جهت ارتباط با دنیا است و می ‌تواند از تحریم علیه ایران جلوگیری کند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان گفت: وزارتخانه ‌های راه و شهرسازی و نفت باید در مسیر توسعه صنعت بانکرینگ قدم‌ های  لازم را بردارند. مجلس شورای اسلامی مطالبه‌ ای جدی در این حوزه دارد. معتقد هستیم برای توسعه این صنعت هنوز دیر نشده است.

منبع: مهر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
داود علي عبدالهي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
0
0
در مورد جدول شش بندر برتر سوخت رسان جهان : بنادر اول تا پنجم صحيح است و بندر ششم جهان جبل الطارق مي باشد و قطر صحيح نيست. قطر حتي جز ده بندر برتر جهان نيز نمي باشد. بيشتر از يكساله كه تحريمه و تنها به كشتي هاي خودش سوخت مي دهد. جهت اطلاعات بيشتر در مورد ده بندر برتر صنعت بانكرينگ ، مراجعه شود به كتاب : " چشم انداز صنعت سوخت رساني به كشتي ها (بانكرينگ) در جهان " انتشارات اسرار دانش صفحه 238
همچنين در مورد ارزش بازار بانكرينگ منطقه خليج فارس كه 30 ميليارد دلار اعلام گرديد مبالغه اي بيش نيست لطفا منبع دقيق اعلام گردد. مثل اينكه گرداوري كننده مطالب هنوز فرق ريال و دلار را نمي داند !
بر طبق مطالعات ارزش اين صنعت بين 6 الي 8 ميليارد دلار در حوزه خليج فارس است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: