تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۸۹۲
تعداد بازدید: ۲۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹
دبیر گروه مطالعات و برنامه ریزی راهبردی ستاد دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: "آمارنامه دریایی ایران 97" با توجه به ضرورت شناخت وضعیت موجود دریایی کشور برای برنامه‌ ریزی های صحیح با همکاری سازمان‌ ها و ارگان‌ های دریایی منتشر شد.
به گزارش مارین نیوز، دبیر گروه مطالعات و برنامه ریزی راهبردی ستاد دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اعلام این خبر اظهار داشت: با توجه به گستردگی، تنوع حوزه ‌های دریایی و منابع سرشار دریا‌های کشور، ضروری است وضعیت موجود به درستی شناخته شود تا به تبع آن بتوان برنامه‌ ریزی صحیحی انجام داد.
امیرحسین صفرقلی افزود: براین اساس ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش ‌بنیان دریایی بر آن شد تا با تدوین آمارنامه‌‌ ای جامع در حوزه دریایی کشور، اطلاعات آماری بخش‌ های مختلف این صنعت مهم را جمع ‌آوری و تجمیع نماید.
وی اضافه کرد: خوشبختانه این مهم با همکاری سازمان‌ ها و ارگان‌ های دریایی میسر گردید. انتظار می رود که تدوین و تکمیل آمارنامه دریایی کشور بتواند بستر مناسبی در جهت برنامه ‌ریزی و تصمیم‌ گیری ‌های راهبردی دریایی و پیشرفت کشور عزیزمان ایجاد نماید.
صفر قلی با اشاره به اینکه می توان به تدریج و طی سال‌ های آینده نسبت به افزایش شاخص ‌ها و آمار مرتبط اقدام نمود، افزود: در نسخه پنجم آمارنامه دریایی سعی گردیده تا حد امکان اطلاعات مفیدی از آمار و اطلاعات عمومی در حوزه دریا، شیلات، ساخت و تعمیر شناور، بنادر و حمل ‌و نقل دریایی، گردشگری دریایی و ساحلی، آبنگاری و چارت های دریایی، اقتصاد دریایی و دیگر موارد مرتبط ارائه شود.
دبیر گروه مطالعات و برنامه ریزی راهبردی ستاد دریایی گفت: خوشبختانه چاپ نسخه اول آمارنامه مورد استقبال سازمان های دریایی، صنعتگران، اساتید و جامعه علمی کشور قرار گرفت، از این رو ستاد دریایی بر آن شد تا در سال ‌های بعد نسخه ‌های کاملتری از آن را تهیه نماید. در نسخه حاضر سعی شده است تا حد امکان آمار منتشر شده در نسخه ‌های قبل تکمیل، به روز رسانی و در صورت لزوم، اصلاح شود. همچنین به منظور آشنایی بیشتر با ظرفیت ‌ها و پتانسیل‌ های دریایی کشور، اطلاعات جدیدی در خصوص خلیج فارس و دریای عمان، دریای مازندران، استان ‌های ساحلی کشور و بنادر تجاری و صیادی گردآوری و در این نسخه به چاپ رسیده است.

شایان توجه است، شناخت وضعیت موجود و شرایط حاکم در حوزه دریا، یکی از ارکان مهم برای تصمیم‌ گیری و برنامه ‌ریزی در این بخش بوده و این امر با استفاده از دو روش توصیف کیفی و کمی میسر می شود که آمار و ارقام بخش کمی این اطلاعات هستند. 

گفتنی است، آمارنامه دریایی ایران بصورت سالیانه به روزرسانی شده و پنجمین نسخه از آن در مهرماه 1397 تهیه و منتشر گردیده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: