تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۹۰۲
تعداد بازدید: ۲۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵
نماینده مردم ایرانشهر در پارلمان گفت: حضور موفق در هر یک از حوزه های دریایی، قطعاً پایه‌ گذار توسعه خواهد بود.
به گزارش مارین نیوز، نماینده مردم ایرانشهر در پارلمان در گفتگو با ستاد خبری چهارمین جشنواره "دریا مسیر پیشرفت" با اشاره به نقش مهم دریا در توسعه و تعالی جوامع همجوار با آبهای آزاد، گفت: استفاده از اکوسیستم خاص و منحصر بفرد آبهای آزاد، نقشی اساسی در پیشرفت کشورها دارد.
محمد نعیم امینی‌ فرد افزود: اقتصاد بسیاری از کشورها به دریا وابسته و تنها با استفاده از امکان ‌ها و فرصت ‌های دریایی، هزینه ‌های خود را تأمین می ‌کنند.
نایب‌ رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ‌شورای ‌اسلامی ادامه داد: گردشگری، صید، بهداشت، سلامت و استحصال آب و همچنین زمینه ‌های مرتبط با حمل ‌و نقل، همگی از فرصت ‌هایی است که دریا برای کشورهای همجوار خود فراهم می ‌کند؛ حضور موفق در هر یک از این زمینه ‌ها، قطعاً پایه‌ گذار توسعه خواهد بود.
امینی ‌فرد با اشاره به نوار ساحلی کشور در شمال و جنوب، بر لزوم بهره ‌گیری بیشینه از فرصت ‌های موجود تأکید کرد و یادآور شد: آبهای آزاد، امروز عرصۀ رقابت علمی و فناوری کشورهای همجوار است؛ امروزه کشوری می ‌تواند بیشترین بهره را از دریا و ساحل ‌ها ببرد که بیش از دیگران به علم و فناوری دریایی مسلط باشد؛ به همین دلیل آنچه امروز در دریا تعیین‌ کننده است، رقابت فناوری و صنایع دریایی است.
وی با اشاره به ویژگی ‌های منحصر بفرد مناطق آزاد، ایجاد و گسترش شرکت ‌های دانش‌بنیان را امری ضروری تلقی و تصریح کرد: این مناطق اگر زیرساخت ‌های لازم را داشته باشند، به عنوان محور توسعۀ منطقه و حتی کشور می‌ توانند ایفای نقش کنند. یکی از زیرساخت ‌های مهم که هم در بُعد علمی و هم فناوری اثرگذاری مطلوب دارد، شرکت دانش ‌بنیان است. به عبارت بهتر، فعالیت شرکت‌ های دانش ‌بنیان با محوریت صنایع و فناوری دریایی، در مناطق آزاد یکی از اقداماتی است که بهره ‌وری را افزایش خواهد داد.
نماینده مردم ایرانشهر در مجلس ‌شورای‌اسلامی اضافه کرد: امروزه کشور نیازمند شرکت ‌های دانش ‌بنیانی است که علاوه بر فناوری ‌های های ‌تک و برتر، بر مزیت‌ های بومی هر منطقه استوار باشند و بتوانند داشته‌ های اقلیمی و بومی را به ثروت و ارزش‌افزوده تبدیل کنند.
وی اقدامات انجام‌ شده در حوزۀ صنایع دریایی را مفید اما کم توصیف و خاطرنشان کرد: اقتصاد دریا، یکی از منابع پایدار کشورهای ساحلی برای توسعه است و قوانین و مقررات خاصی برای رسیدن به آن تصویب و اجرا می ‌شود. در ایران نیز تاکنون اقدامات مفید اما ناکافی انجام شده است. نگاه به دریا باید جامع و کامل باشد و همه ابعاد و جوانب را درنظر بگیرد نه اینکه با تأکید بر یک زمینه، از دیگر زمینه ‌ها غفلت شود. به عنوان نمونه آبهای ژرفی یکی از قابلیت‌ هایی است که هنوز به طور جدی مورد توجه قرار نگرفته است در حالیکه می‌ تواند اثرگذاری بسیار بالایی در کشور داشته باشد.
نایب ‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس‌ شورای ‌اسلامی خاطرنشان کرد: در بازارهای بین ‌المللی، شاهد سلطۀ سیاست بر اقتصاد هستیم؛ به بیان دیگر، بسیاری از فعل و انفعالات اقتصادی زیر سایۀ سیاست انجام می‌ شود؛ در چنین شرایطی ایران سهم بالایی در اقتصاد جهانی ندارد.
وی با اشاره به لزوم بهبود کیفی و کمّی تولیدات دریایی، یادآور شد: عملکرد کشور در استاندارد سازی خوب نبوده است و عملاً کالاها و خدمات تولیدی توان تزریق به بازار کشورهای همسایه را ندارند. برای موفقیت اقتصاد دریا، باید اندازه‌ گیری ‌ها بر مبنای استانداردهای جهانی انجام شود و محصولاتی تولید شود که بیشترین انطباق را با فناوری روز دارند. برای رسیدن به این هدف، مهمترین اصل حضور نخبگان و سرآمدان حوزه ‌های دریایی است.
امینی ‌فرد برگزاری جشنواره دریایی را یکی از اقدامات مناسب برای آشنایی بیشتر جامعه با ضرورت و اهمیت دریا دانست و گفت: آگاهی یافتن از مقتضیات دریا و ارتقاء دانش‌ اجتماعی نسبت به دریا و نقش آن در اقتصاد کشور، سبب نگه‌داشت بهتر این نعمت الهی و توجه بیشتر به بهره ‌وری از آن می ‌شود.
وی در پایان یادآور شد: در این قبیل برنامه‌ ها، سیاست ‌گذاران و تصمیم‌ سازان در کنار متخصصان فعالان و متخصصان حضور خواهند داشت که این مهم می ‌تواند سبب ایجاد ادبیات مشترک و نگاه و نگرش همگرا شود.

شایان بیان است، چهارمین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت به همت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی و ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکم الی سوم آبان ‌ماه در محل باغ‌موزه دفاع مقدس تهران برگزار می‌ شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: