تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۹۱۰
تعداد بازدید: ۱۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
رئیس بنیاد نخبگان استان خوزستان گفت: نخبگان و متخصصان حوز صنایع دریایی باید با طرح‌‎ های ابتکاری، کم ‌هزینه و بومی از این پتانسیل کشور استفاده کنند تا زمینه شکوفایی اقتصادی و اشتغالزایی را فراهم آورند.
به گزارش مارین نیو، رئیس بنیاد نخبگان استان خوزستان در گفتگو با ستاد خبری چهارمین جشنواره ملی "دریا مسیر پیشرفت" با اشاره به نقش دریا در اقتصاد و توسعه کشور، اظهار داشت: با توجه به اهمیت حوزه‌ هایی مثل حمل‌ و نقل دریایی، صنایع فراساحل، صنایع دریایی نظامی، انرژی‌ های تجدیدپذیر، ساخت و تعمیر کشتی، شیلات و صنایع وابسته، دریا می‌ تواند باعث توسعه منطقه و رونق اقتصادی در استان‌ ها مجاور و کل کشور شود.
علی حسین صابری افزود: بسیاری از کشورها علاقه دارند به دریا وصل شوند و در این راه تلاش و هزینه زیادی صرف می‌ کنند اما کشور ما با داشتن حدود 5800 کیلومتر خط ساحلی و قرار گرفتن در کنار خلیج فارس، دریای عمان و دریای مازندران، یک کشور دریایی است.
صابری ادامه داد: صنعت گرشگری و توریسم به خصوص در بازید از جزایر زیبای خلیج فارس می‌تواند موجب رونق اشتغال و کارآفرینی شود. منابع زیردریایی مثل نفت وگاز منابع مشترک با کشورهای همسایه هستند که در این زمینه باید تلاش کرد سهم و حق خود را از این منابع استخراج کنیم؛ در کف دریا آبزیان سرشار از منابع مثل، ماهی، میگو، مرجان، جلبک، صدف و مروارید سرمایه‌ هایی هستند که استفاده بهینه و درست از آنها در تأمین مواد غذایی داخل و حتی در صادرات نقش اساسی داشته باشد.
وی اضافه کرد: علاوه بر نفت و گاز معادن زیر دریایی هم می‌ تواند درآمدزایی برای کشور ایجاد کند. اگر در تمام این حوزه‌ ها چه در آب‌ های سطحی و چه در آبهای عمقی، فعال و با برنامه باشیم، در این برهه که کشور با کمبود درآمد ارزی مواجه است، توسعه صنعت محصولات شیلات و استفاده از منابع غذایی آبزیان در کنار بخش‌ های کشاورزی و خدماتی می‌ تواند از طریق صادرات و کسب در آمد، زمینه‌ ساز اشتغالزایی، توسعه مناطق محروم سواحل دریا به خصوص در شهرهایی مثل آبادان و خرمشهر شوند.
رئیس بنیاد نخبگان استان خوزستان با بیان اینکه حال حاضر از ظرفیت و فرصت اقتصادی مربوط به دریا به خوبی بهره برداری نمی‌ شود، تصریح کرد: در بخش حمل و نقل دریایی تعداد کشتی‌ ها ملکی امارات در همسایگی و در ترکیه بیش از کشور ما است و به همین مقدار سهم ما هم در حمل و نقل و جابجایی کالا نسبت به این کشور ها کمتر است. در رابطه با شیوه پرورش آبزیان مفیدی مثل ماهی و میگو، کشورهایی مثل امارات پیشتاز هستند. در ارتباط با صنعت توریسم و گردشگری هم استفاده ما از دریا بسیار ناچیز است؛ بنابراین نخبگان و متخصصان در زمینه صنایع دریایی باید با طرح‌‎ های ابتکاری، کم‌ هزینه و بومی، از این پتانسیل کشور استفاده کنند تا زمینه شکوفایی اقتصادی و اشتغال‌زایی را فراهم آورند چراکه ورود افراد نخبه و متخصص می‌ تواند با ابتکار و خلاقیت بهر‌ه‌ وری را افزایش دهد.
وی اظهار داشت: فعالیت در تمام صنایع و حوزه‌ های مربوط به دریا در جهان مدرن امروزی بدون دانش و تکنولوژی مثمرثمر نخواهد بود. ما نمی‌ توانیم با روش‌ ها و ابزارهای قدیمی در بهره‌ برداری از حوزه‌ های مرتبط با دریا، با کشورهای پیشرفته رقابت کنیم؛ در چنین شرایطی شرکت‌ ها دانش‌ بنیان برای رفع این موانع و افزایش بهره‌ وری می‌ توانند با خلق ابزارهای جدید و کار آمد، روش‌ های تسریع فرآیندهای کاری و ابداع شیوه‌ های نوین، وارد این حوزه‌ ها شوند و امید است با افزایش این شرکت‌ ها، تنوع بیشتر فعالیت‌ های آنها و دستیابی به فناوری‌ روز، سهم اقتصاد کشور را از مزیت‌ های دریا بیشتر کنند.
صابری یادآور شد: اینکه صرفاً یک خط طولانی ساحلی در کنار دریای عمان و خلیج فارس داشته باشیم کافی نیست؛ باید تلاش کرد با خلق و استفاده از فناوری‌ های پیشرفته از حوزه‌ های دریایی نهایت استفاده برده شود.
رئیس بنیاد نخبگان استان خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: دریا سرمایه‌ ای است مشترک بین کشورهای ساحلی که غنی از منابع متنوع و فرصت‌ های متعدد اقتصادی است. هر کشوری که زیرساخت‌ های بهتر و نیروی انسانی متخصص بیشتری داشته باشد با راه‌ اندازی صنایع دریایی، حداکثر بهره‌ برداری را دارد.

شایان بیان است، چهارمین جشنواره ملی "دریا مسیر پیشرفت" به همت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌ بنیان دریایی و ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش‌ بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکم الی سوم آبان ‌ماه در محل باغ‌ موزه دفاع مقدس تهران برگزار خواهد شد. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: