عضو فراکسیون صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اعتقاد دارد توجه کشور به حوزه دریا دیرهنگام بوده است، گفت: در حال حاضر که به این حوزه پرداخته ایم، باید با مشارکت همه دستگاهها در حوزه اقتصاد دریامحور وارد شویم.
به گزارش مارین نیوز، رئیس فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاح چهارمین "جشنواره دریا مسیر پیشرفت" با تاکید بر اینکه ایران فاصله زیادی با کشورهای توسعه یافته در حوزه دریا و اقتصاد دریامحور دارد، افزود: یکی از دلایل آن عدم هدایت نخبگان کشور به این حوزه بوده است و این امر باعث شده تا خیل عظیمی از داوطلبان آزمون سراسری به سمت رشتههای علوم تجربی گرایش یابند.
قاسم احمدی لاشکی با اشاره به آمار آزمون سراسری سال گذشته گفت: در آزمون سال گذشته یک میلیون و 11 هزار نفر در این آزمون شرکت کردهاند که از این تعداد 670 هزار نفر گروه علوم تجربی را انتخاب کردند که آن هم برای شرکت در رشتههای دندانپزشکی، پزشکی و رشتههای مربوط به پیراپزشکی بوده است.
نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در پارلمان با بیان اینکه اغلب این داوطلبان دارای معدلهای بالایی هستند، اظهار کرد: علاوه بر آن محتوای کتابهای درسی نیز به مساله آب و دریا نپرداختهاند و این موضوع در کتابهای درسی مغفول مانده است.
عضو فراکسیون صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به معرفی وزیر جدید راه و شهرسازی، خاطر نشان کرد: زمانی که برنامه وی را بررسی کردم به وی اعلام کردم که سهم دریا در برنامهها کم است، چراکه نمایندگان مجلس بر اساس دو شاخص کارنامه و برنامه های وزرای پیشنهادی داوری می کنند. بر این اساس از وی درخواست شد تا یک برنامه تکمیلی تدوین کند و در آن مشخص کند که سهم آب و دریا به چه اندازه می تواند باشد.
وی با اشاره به اینکه در تنگه هرمز سالانه بیش از 12 هزار کشتی اقیانوسپیما تردد میکند، اضافه کرد: این امر نشاندهنده سهم دریا در کشور است و این در حالی است که تنها 10 درصد جابهجاییها و حمل کالاها از طریق ذیل انجام میشود. این عدد نشان میدهد که ما باید به دانشجویان و دانشآموزان تفهیم کنیم که سهم اقتصاد دریا محور به چه میزان است.
لاشکی با تاکید بر ضرورت افزایش بودجههای شرکتهای دانش بنیان فعال در حوزه دریا، اضافه کرد: در حال حاضر سهم جی دی پی از تحقیقات باید بالا باشد که بر این اساس ما با فشارهایی که به دستگاههای اجرایی برای اختصاص یک درصد درآمدهای آنها به امر پژوهش وارد کردهایم، توانستهایم آن را به 0.71 درصد برسانیم و این در حالی است که بر اساس سند چشمانداز تا سال 1404 این میزان باید به چهار درصد برسد.
به گفته وی در برنامه پنجم و برنامه ششم توسعه تاکید شده که این میزان باید به سه درصد برسد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اعتقاد دارم توجه کشور به حوزه دریا دیرهنگام بوده است، ادامه داد: در حال حاضر که به این حوزه پرداختهایم، باید با مشارکت همه دستگاهها در حوزه اقتصاد دریامحور وارد شویم.
وی با اشاره به تهدیدات تحریمهای اعمال شده در کشور اضافه کرد: برای توسعه اقتصاد دریامحور لازم است ظرفیتهای بالقوه و بالفعل کشور در کنار هم قرار گیرد تا صنعت دریا تقویت شود. برای تحقق این امر به مشارکت همه دستگاهها و استفاده از توانمندیهای دانشجویان و اساتید دانشگاهی نیازمندیم.
لاشکی با تاکید بر لزوم توسعه صنعت دریا در کشور اظهار کرد: در این راستا باید شرکتهای فعال در این حوزه تقویت شده و مورد حمایت قرار گیرند تا این شرکتها بتوانند کشور را به خودکفایی برسانند.
وی همچنین به ارائه لایحه مبارزه با قاچاق از سوی دولت به مجلس اشاره کرد و گفت: در این لایحه دولت باید سهم دریا را در آن ببیند.
عضو فراکسیون صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که با حضور وزیر جدید راه و شهرسازی صنایع دریایی متحول شود، افزود: در لایحه مبارزه با قاچاق درخصوص استفاده از نیروهای انتظامی تاکید شده بود که این امر آسیبهای روحی و روانی به فعالان این عرصه وارد میکرد، از این رو این بند از لایحه حذف شد.
چهارمین جشنواره ملی "دریا مسیر پیشرفت" با حضور پررنگ ارگان ها و سازمانها دریایی، شرکت های دریایی، شرکت های دانش بنیان و البته دانشجویان و دانش آموزان به منظور فرهنگ سازی و توسعه صنعت دریایی با برپایی سخنرانی ها، کارگاه ها، سمینار های تخصصی، نمایشگاه، برنامه ها و مسابقات مختلف از روز گذشته در محل باغ موزه دفاع مقدس تهران آغاز گردید و تا روز پنج شنبه سوم آبان ماه ادامه خواهد داشت.