تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۹۴۶
تعداد بازدید: ۲۶۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۳
رییس دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: مشکل اصلی استفاده نکردن از ظرفیتها و فرصت های دریا برای توسعه ملی می باشد که برای تمام زنجیره ها، از قبل آموزش گرفته تا فناوری پیامد دارد.
به گزارش مارین نیوز، پنل بررسی وضعیت آموزش های دانشگاهی در حوزه علوم و فنون - دریایی در راستای بررسی نیازهای آموزشی موجود در صنعت دریایی کشور و تحلیل محتوا و وضعیت آموزش ‌های دانشگاهی با محوریت دریا، مزیت ‌ها و چالش‌ های آن در چهارمین جشنواره ملی "دریا مسیر پیشرفت"، برگزار گردید.
رییس دانشگاه خلیج فارس بوشهر در این نشست اظهارداشت: توسعه دریا محور همیشه مطرح بوده اما علی رغم ظرفیت بالای حوزه دریا با این رویکرد توسعه ای اتفاق نیافتاده است.  
عبدالمجید مصلح با بیان اینکه پیامدهای عدم توسعه، آموزش عالی را تحت تاثیر خود قرار داده است، گفت: این بازار است که تعیین می کند جوانها و ورودی های جدید با چه کیفیتی بیایند و وارد این حوزه شوند و بتوانند افق و آینده ای را برای خودشان ترسیم کنند. 
وی افزود: مشکل اصلی استفاده نکردن از ظرفیتها و فرصت های دریا برای توسعه ملی می باشد که برای تمام زنجیره ها، از قبل آموزش گرفته تا فناوری پیامد دارد. 
مصلح گفت: به جز در 1 الی 2 حوزه که نسبتا بازار کار وجود دارد که در حد خدمات و بعضی از حوزه های ساخت می باشد، عموما در سایر حوزه ها نیرو تربیت می نماییم بدون هیچ افق بازاری و در نتیجه شدیدا ورودی ها تحت تاثیر قرار گرفته و کیفیت یا استقبال بسیار پایین است. 
رییس دانشگاه خلیج فارس بوشهر با بیان اینکه بدون توجه به زیرساختهای بیرونی و یا توسعه بیرونی منطبق با دریا، با کمترین استاندارها برنامه ریزی، توسعه و نیرو تربیت کردیم، گفت: حتی برای تامین هیات علمی متناسب با توسعه برنامه نداشتیم و همه اینها بطور تعاملی به آموزش آسیب می زنند. متاسفانه عموما در رشته هایی که نیاز بوده سریع عمل شود تا پاسخو آینده در این حوزه باشیم وضعیت خوبی نداریم. 
وی با اشاره به اینکه بعضی از رشته ها مثل شیلات قدمت بالا، وضعیت علمی و بازار خوبی دارد اما فارغ التحصیلان نیاز بازار جاری کشور را تامین نمی کنند و پاسخ گوی آن نیستند، اظهار داشت: بنابراین از کشور های دیگر مثل تایلند، فیلیپین و ... کارشناس می آید و فارغ التحصیل ما عموما بیکار و عملا رشته درحال تعطیل شدن است. 
مصلح ادامه داد: اگر مقداری رویکردمان را اصلاح نماییم و برنامه های آموزشی با رویکرد کارآفرینانه داشته باشیم و این فرهنگ که عموما می خواهیم کارمند شویم را اصلاح نموده و بچه ها را به سمت کارآفرینی هدایت نماییم براحتی می توانیم شرایط را بهتر نموده و استقبال جوانان از رشته های دریایی را بالا ببریم. 
رییس دانشگاه خلیج فارس بوشهر با بیان اینکه بخاطر عدم سیاستگذاری درست در تمام دوره ها و نگاهی که به حوزه های علوم به ویژه حوزه علوم دریایی می شود شاهد اتفاق خاصی نیستیم و این حوزه در حال آسیب دیدن است، بیان داشت: حوزه دریا و فناوریهای آن افق خوبی دارد که می تواند بازار خوبی بوجود آورد فقط کافیست در این حوزه برنامه ریزی و سرمایه گذاری نماییم. 


شایان ذکر است، در این نشست نمایندگانی از دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، مرکز پژوهش های نظری و مطالعات راهبردی نداجا، ارتش ج.ا.ا، نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا، سازمان بنادر و دریانوردی، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، دانشگاه تهران، دانشگاه هرمزگان، دانشگاه علم و صنعت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم و فنون دریایی چابهار، دانشگاه خلیج فارس بوشهر، دانشگاه امام خميني (ره) نوشهر، دانشگاه صنعتی انوشیروانی بابل، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، شرکت ملی نفت، دانشگاه صنعت نفت و موسسه رده بندی ایرانیان حضور داشتند. 

گفتنی است، "بررسی جایگاه و وضعیت رشته های دریایی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری"، "بررسی مشکلات و چالش های موجود آموزش های دریایی"، "جهت دهی به فعالیت ‌های آموزشی و پژوهشی متناسب با نقشه راه فناوری های دریایی"،  از جمله اهداف برگزاری این پنل بود که با همکاری ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دوم آبان ‌ماه برگزار شد. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: