تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۹۴۷
تعداد بازدید: ۲۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳
صاحبان ایده "ماسک تنفسی ضد سرب از خیار دریایی" که موفق به کسب رتبه سوم مسابقات "ایده پردازی دریایی" در بخش دانش آموزی شدند، رفع مشکلات تنفسی بخاطر ورود سرب و فلزات سنگین به بدن را علت ابداع این ایده عنوان نمودند.
به گزارش مارین نیوز، امسال در مسابقات "ایده پردازی دریایی" یکی از بخش های جذاب و مورد استقبال چهارمین جشنواره ملی "دریا مسیر پیشرفت" بیش از 500 ایده در دبیرخانه این مسابقات مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور نوشهر وابسته به پارک علم ‌و فناوری استان مازندران و دانشگاه علوم‌ پزشکی استان پذیرش گردید که توسط هیات داوران متشکل از 50 نفر از متخصصان سازمانها، ارگانها و شرکت های دریایی کشور مورد ارزیابی قرار گرفتند. به گفته داوران حاضر در مسابقات ایده ها با توجه به تعدادشان از لحاظ کیفیت نیز سطح بالایی داشتند و برگزاری جشنواره در سطح ملی، بدون شک سطح کمی و کیفی آثار را افزایش می دهد. 
در این مسابقات که مرحله نیمه نهایی و نهایی آن 1 الی 3 آبان ماه 97 در تهران برگزار شد،‌ فاطمه دهقانی و پری چهره خورشیدپور از دبیرستان سپیده کاشانی ناحیه دو بندرعباس با عنوان ایده "ماسک تنفسی ضد سرب از خیار دریایی" موفق به کسب رتبه سوم این دوره در بخش دانش آموزی شدند. 
فاطمه دهقانی در گفتگو با خبرنگار این رسانه علت رسیدن این ایده به ذهنشان را حضور در بیمارستان و دیدن بیمارانی بسیاری که مشکلات تنفسی بخاطر ورود سرب و فلزات سنگین به بدنشان داشتند، بیان نمود و گفت: به همین خاطر برای رفع این مشکل و پیدا کردن راهی با مطالعه مشاهدات پژوهشکده های دریایی و مقاله های دریایی متوجه شدیم که خیار دریایی این ویژگی را دارد که مانع ورود سرب به بدن شود. 


پری چهره خورشیدپور نیز با بیان اینکه ابداع این طرح براساس مشکلاتی است که در شهر ما وجود دارد، زیرا در اطراف شهر ما کارخانه های صنعتی بسیاری هستند که خیلی باعث مشکلات تنفسی مخصوصا با آلاینده های فلزات سنگین می شوند، گفت: با جانوارن و گیاهانی دریایی در پژوهش سراهای دریایی آشنا شدیم و متوجه شدیم خیار دریایی با نام استبرق توانایی این را دارد که از ورود این آلاینده ها به بدن جلوگیری نماید. 
وی گفت: بر اساس این خواص ما "ماسک تنفسی ضد سرب از خیار دریایی" را طراحی کردیم که الیاف اصلی آن از گیاه استبرق است و با فناوری نانو استخراج می شود. 
خورشیدپور با بیان اینکه این یک ماسک تنفسی است که پایه زیستی دارد و پس از مصرف بازیافت می شود و در بهبود سلامت بسیار تاثیرگذار است، گفت: کشت این گیاه نیز هزینه ای ندارد زیرا خودرو است و از بارش باران آب مورد نیاز خود را برای رشد تامین می کند. 
وی گفت: برای دانش آموزان و دانش جویان که ایده های مفید و خلاقانه دارند برگزاری جشنواره بسیار مفید است زیرا با پشتیبانی می توانیم ایده های خود را گسترش دهیم. 
فاطمه دهقانی نیز با بیان اینکه جشنواره عالی و در سطح بالایی قرار داشت، گفت: در جشنواره می توانیم ایده های ذهنی خود را پرورش دهیم و حس تنها بودن در پژوهش به ما دست ندهد و با پشتیبانی های صورت گرفته بطور مثال در اختیار گذاشتن آزمایشگاه به دانش آموزان و دانش جویان کمک می شود و این خیلی خوب است. 

شایان توجه است، چهارمین دوره جشنواره ملی "دریا مسیر پیشرفت" به همت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش ‌بنیان دریایی و ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش ‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش های "جشنواره فیلم کوتاه و عکس دانشجویی"، "مسابقات ربات‌ های زیردریایی (ROV)"، "مسابقات شناورهای هوشمند (RSV)"، "مسابقه ملی ایده‌ بازار دریایی"، "طرح‌ ها و دستاوردهای فناورانه دریایی کشور"، "جشنواره دانش‌ آموزی دریا"، "نمایشگاه دستاوردهای فناورانه دریایی کشور"، "رویداد استارت‌ آپ دمو اپلیکیشن دریایی" و "رویداد کارآفرینی هوشمند سازی بنادر" اول تا سوم آبان‌ ماه در باغ موزه دفاع مقدس تهران برگزار گردید.  


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: