تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۹۴۸
تعداد بازدید: ۳۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲
ایده "دستگاه شوک الکتریکی خارجی خودکار" که در مسابقات "ایده پردازی دریایی" مقام سوم را در بخش دانشجویی کسب کرد، می تواند پس از سکته قلبی و مغزی در زمان طلایی که بین 1 الی 3 دقیقه می باشد، بیمار را احیاء نماید.
به گزارش مارین نیوز، امسال در مسابقات "ایده پردازی دریایی" یکی از بخش های جذاب و مورد استقبال چهارمین جشنواره ملی "دریا مسیر پیشرفت" بیش از 500 ایده در دبیرخانه این مسابقات مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور نوشهر وابسته به پارک علم ‌و فناوری استان مازندران و دانشگاه علوم‌ پزشکی استان پذیرش گردید که توسط هیات داوران متشکل از 50 نفر از متخصصان سازمانها، ارگانها و شرکت های دریایی کشور مورد ارزیابی قرار گرفتند. به گفته داوران حاضر در مسابقات ایده ها با توجه به تعدادشان از لحاظ کیفیت نیز سطح بالایی داشتند و برگزاری جشنواره در سطح ملی، بدون شک سطح کمی و کیفی آثار را افزایش داده است. 
در این مسابقات که مرحله نیمه نهایی و نهایی آن 1 الی 3 آبان ماه 97 در تهران برگزار شد،‌ مهدی فتحی‌ پور دانشجو نرم افزار از دانشگاه آزاد کرج و مهدیه فتحی‌ پور دانشجو رشته شیمی کاربردی از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران با عنوان ایده "دستگاه شوک الکتریکی خارجی خودکار" موفق به کسب رتبه سوم این دوره در بخش دانشجویی شدند. 
مهدی فتحی‌ پور در گفتگو با خبرنگار این رسانه با بیان اینکه سالانه در ایران بسیاری دچار سکته قلبی مخصوصا بر اثر غرق شدن در دریا می شوند که در صورت احیا نشدن می تواند منجر به مرگ آنها شود، گفت: این دستگاه روی کل ساختار سکته قلبی و مغزی که ایجاد می شود تاثیر می گذارد و توسط الکتروشوکی که به قلب می دهد پس از ایست قلبی باعث احیاء آن می شود. 


فتحی‌ پور افزود: یکی از مشکلاتی که در اولین بار سکته برای افراد وجود دارد این است که با هردقیقه گذشتن از سکته 10% از شانس زنده بودن را از دست می دهند و اگر در زمان طلایی که بین 1 الی 3 دقیقه اولیه است احیا شوند برای زنده ماندن بالاترین شانس را دارند. 
وی با بیان اینکه زمان رسیدن آمبولانس به فرد زمانی در ایران بین 13 دقیقه تا 15 دقیقه است که ممکن است در این موارد خاص کمی دیر باشد و منجر به فوت شود، گفت: این دستگاه به طور خودکار در همان محل حادثه می تواند توسط یک فرد عادی که با ساختار پزشکی هم آشنا نیست استفاده شود و بیمار را احیا کند، فقط لازم است آنجایی که دستگاه راهنمایی می نماید و اطلاع می دهد قرار گرفته تا پس از بررسی های لازمه احیا قلبی انجام شود. 
این ایده پرداز گفت: این دستگاه با سنسورهایی که دارد ضربان قلب را براساس آریتمی بررسی می نماید تا مشخص شود با چه عارضه قلبی روبرو است، پس از تشخیص آن میزان جریان و ولتاژی که باید وارد بدن شود را تعیین می کند و توسط ساختار مدارات از طریق پت هایی که بر روی سینه بیمار قرار می گیرد احیا قلبی صورت می پذیرد. 
فتحی‌ پور با بیان اینکه این اولین جشنواره ای بود که بعد از خوارزمی در آن شرکت کرده ام و خیلی تاثیر مثبتی داشت و کارگاه هایی که برگزار شد با ساختار ایده بازار و نحوه ارائه به سرمایه گذار بیشتر آشنا شدم، گفت: دریا فرصتهای بسیاری برای استفاده دارد که حتی این جشنواره نیز نمی تواند این فرصتها را بخوبی معرفی نماید. 
این صاحب ایده با اشاره به اینکه بسیاری از چالشها در حوزه دریا را می توان با برگزاری چنین مسابقاتی خیلی ساده حل نمود، گفت: لازم است سازمانها، ارگانها و شرکت های این حوزه مشکلات و چالشهای خود اعلام نمایند و از ایده پردازان و شرکت های نوآور درخواست کنند تا راه حل ارائه بدهند. اگر در جشنواره ها روی این بستر کار و چالشها بیان شود می توانیم شاهد ایده های خوب با قابلیت اجرا و تجاری سازی باشیم و حداقل با حمایت یک نمونه اولیه تولید نماییم.  

مهدیه فتحی‌ پور هم با اشاره به امکان استفاده این دستگاه در تیم های پزشکی نیروی دریایی، تیم های غریق نجات دریاها و استخرها، کشتی های تفریحی، منازل، مدارس و ...، گفت: یکی از مزیت های آن این است که هر شخص عادی هم می تواند از این دستگاه به راحتی استفاده نماید. 
وی با بیان اینکه برگزاری این رویداد اتفاق خوبی است که افتاده و دانش آموزان و دانش جویان می توانند با بستر دریا، ظرفیتها و فرصتهای آن به خوبی آشنا شوند، گفت: اگر برای هدایت طرح ها به سوی تجاری سازی کمی هدفمند تر برنامه ریزی می گردید و یا برای ساخت یک طرح اولیه ای به ما کمک می شد، بهتر بود. 
این دانشجو رشته شیمی کاربردی از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران گفت: بحث اصلی اجرا است، طرح ها و ایده های کارآمد و مفید که منجر به کسب و کار میشود اجرا نمی شوند و در واقع این مشکل اصلی در جشنواره ها است. 

شایان توجه است، چهارمین دوره جشنواره ملی "دریا مسیر پیشرفت" به همت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش ‌بنیان دریایی و ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش ‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش های "جشنواره فیلم کوتاه و عکس دانشجویی"، "مسابقات ربات‌ های زیردریایی (ROV)"، "مسابقات شناورهای هوشمند (RSV)"، "مسابقه ملی ایده‌ بازار دریایی"، "طرح‌ ها و دستاوردهای فناورانه دریایی کشور"، "جشنواره دانش‌ آموزی دریا"، "نمایشگاه دستاوردهای فناورانه دریایی کشور"، "رویداد استارت‌ آپ دمو اپلیکیشن دریایی" و "رویداد کارآفرینی هوشمند سازی بنادر" اول تا سوم آبان‌ ماه در باغ موزه دفاع مقدس تهران برگزار گردید. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: