تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۹۵۰
تعداد بازدید: ۲۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴
مدیرعامل موسسه رده بندی ایرانیان (ICS) گفت: آموزش در دریا بایستی مهارت محور باشد و لازم است همه STCW بخش خود را بنویسند که براساس آن آموزش ها اجرا گردد.
به گزارش مارین نیوز، مدیرعامل موسسه رده بندی ایرانیان (ICS) در پنل "بررسی وضعیت آموزش های دانشگاهی در حوزه علوم و فنون دریایی" با بیان اینکه در چنین نشست هایی کمتر در مورد کارهایی که در خصوص آموزش انجام داده ایم، چه باید بکنیم، مسوولیت و رسالتمان چیست صحبت می کنیم و بیشتر در مورد دانشگاه ها و یا متولیان دیگر صحبت می نماییم، اظهار داشت: انتظار می رود متولیان هر کدام از بخش های مختلف در ابتدا این جلسات گزارشی عملکردی ارائه نماید.  
حسن رضا صفری گفت: این موسسه اخیرا در حوزه رده بندی و آموزش موفق به اخذ مجوزی از دولت عراق به عنوان "متولی امور آموزشی و دریانوردان عراق" شد که کاملترین تفویض اختیاریست که در دنیا برای رده بندی و آموزش صادر شده است. 
صفری با بیان اینکه قراردادی نیز جهت همکاری های آموزشی بین ICS و دانشگاه بصره منعقد شده است، بیان داشت: براین اساس در همین هفته گذشته در عراق دوره های آموزشی را با کمک سازمان بنادر عراق برای حدود 50 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان بنادر عراق برگزار کردیم. 
وی گفت: با توجه به ظرفیت های بسیاری که در دانشگاه ها و مراکز آموزشی ما وجود دارد همه می توانیم از این فرصت برای توسعه صادرات آموزش ایران استفاده نماییم و خواهشم این است که بازار عراق را دست کم نگیرید.
صفری با اشاره به کنوانسیون STCW و بیان اینکه آموزش در دریا بایستی مهارت محور باشد و لازم است همه STCW بخش خود را بنویسند که براساس آن آموزش ها اجرا گردد، گفت: در این صورت قاعدتا دانشگاه ها و مراکز آموزشی راحتتر و بهتر می تواند تشخیص دهند که چه رشته ها یا سرفصل هایی را بایستی آموزش دهد. 


مدیرعامل موسسه رده بندی ایرانیان (ICS) با بیان اینکه در صنایع بدون آنکه استاندارهای مهارتی مورد نیازمان را استخراج نماییم، انتظار داریم دانشجویی که از فارغ التحصیل می شود بتواند بلافاصله کارها و فعالیت های مورد نظر ما را با مهارتهای لازم انجام دهد، گفت: این موضوع بدون طراحی اینگونه استانداردهای مشاغل شدنی نمی شود. 
وی نوشتن استانداردهای حوزه لجستیک بندری توسط سازمان بنادر و دریانوردی و یا دریافت کارت ملوانی در هنرستان های دریایی منطبق با کنوانسیون STCW را نمونه هایی موفق در کشور اعلام نمود. 
صفری با بیان اینکه در بحث کارورزی و کارآموزی نیز بایستی تلاش کنیم، گفت: لازم است صنایع برای برگزاری دوره های کارآموزی دستورالعمل ها، استانداردها و روال هایی تدوین نمایند زیرا بدون آن ممکن است در مقطعی خوب عمل نماییم اما در مقاطع دیگر قطعا این اتفاق نمی افتد. 
وی گفت: موسسه رده بندی ایرانیان نیز دستورالعملی را در این خصوص پذیرفته و بحث ایمنی در کارآموزی، بیمه و ... در آن طراحی شده است که در همین راستا از سال گذشته تاکنون نزدیک 50 نفر بصورت کارآموز و کارورز در موسسه فعالیت نموده اند. 
مدیرعامل موسسه رده بندی ایرانیان (ICS) با اشاره به ضرورت تعامل دانشگاه با صنعت و بیان اینکه پروژه های بسیاری را می توان در صنعت تعریف و از کمک اساتید دانشگاهی استفاده نمود اما متاسفانه تا صحبت از آن می شود یا پروژه ای اعلام می گردد انتظار قراردادهای جنبی در این قضیه وجود دارد که از توان شرکتها و موسسات خارج است، تصریح نمود: خواهشم این است به پژوهش تنها از بعد درآمدزایی مقطعی و عاجل نگاه نشود، بلکه یک نگاه آینده‌ نگرانه نیز مدنظر است که در غیر این صورت ارتباط بین صنعت و دانشگاه هم شکل نمی گیرد.  


شایان توجه است، در این نشست که در راستای بررسی نیازهای آموزشی موجود در صنعت دریایی کشور و تحلیل محتوا و وضعیت آموزش ‌های دانشگاهی با محوریت دریا، مزیت ‌ها و چالش‌ های آن در چهارمین جشنواره ملی "دریا مسیر پیشرفت"، برگزار گردید، نمایندگانی از دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، مرکز پژوهش های نظری و مطالعات راهبردی نداجا، ارتش ج.ا.ا، نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا، سازمان بنادر و دریانوردی، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، دانشگاه تهران، دانشگاه هرمزگان، دانشگاه علم و صنعت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم و فنون دریایی چابهار، دانشگاه خلیج فارس، دانشگاه امام خمينی (ره) نوشهر، دانشگاه صنعتی انوشیروانی بابل، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، شرکت ملی نفت، دانشگاه صنعت نفت و موسسه رده بندی ایرانیان حضور داشتند. 

گفتنی است، "بررسی جایگاه و وضعیت رشته های دریایی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری"، "بررسی مشکلات و چالش های موجود آموزش های دریایی"، "جهت دهی به فعالیت ‌های آموزشی و پژوهشی متناسب با نقشه راه فناوری های دریایی"،  از جمله اهداف برگزاری این پنل بود که با همکاری ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دوم آبان ‌ماه برگزار شد. 



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: