تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۹۵۳
تعداد بازدید: ۲۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵
عضو هیات علمی دانشگاه صنعت نفت با بیان اینکه ارائه هرگونه سرفصل و تغییراتی در رشته های دریانوردی می بایست از طریق شورای برنامه ریزی وزارت علوم به دانشگاه های تابعه اعلام شود، هماهنگی و انعطاف شورای برنامه ریزی را متناسب با نیازهای ارسالی از سازمان بنادر بسیار لازم و ضروری دانست.
به گزارش مارین نیوز، عضو هیات علمی دانشگاه صنعت نفت در پنل "بررسی وضعیت آموزش های دانشگاهی در حوزه علوم و فنون دریایی" با اشاره به بحث سرفصل های رشته های دریایی مصوب آموزش عالی و مشکلات کارورزی دانشجویان و اهمیت این دو مورد مبتنی بر تجارب موفق دانشگاه صنعت نفت در پذیرش دانشجو در رشته مهندسی کشتی با مجوز وزارت علوم و سازمان بنادر به صورت مشترک از سال 87، اظهار داشت: دو مشکل اساسی در بحث کارورزی وجود دارد اول اینکه برخی از سازمان ها و مراکزی که نیرو جذب می نمایند خود در مقام مرکز آموزش نیروی دریانورد اولویت را به فراگیران خود داده و دوم مسائل و مشکلات ناشی از تحریم ها در تکمیل ناوگان دریایی، ظرفیت پذیرش کارورز را کاهش داده است. که این مهم در ارائه مجوز پذیرش دانشجو توسط وزارت علوم به دانشگاه های متقاضی می بایست لحاظ شود. زیرا در صورتیکه دانشجو نتواند دوره کارورزی خود را طی کند عملا امکان اخذ مجوزهای لازم برای خدمت در صنعت دریانوردی را نخواهد داشت.
پدرام عدالت با بیان اینکه ارائه هرگونه سرفصل و تغییراتی در آن می بایست از طریق شورای برنامه ریزی وزارت علوم به دانشگاه های تابعه اعلام شود، هماهنگی و انعطاف شورای برنامه ریزی را متناسب با نیازهای ارسالی از سازمان بنادر بسیار لازم و ضروری دانست. 
وی با اشاره به اینکه یک دریانورد برای دریافت مجوز فعالیت در دریا در نهایت باید در آزمون شایستگی سازمان بنادر شرکت نماید و سازمان بنادر و دریانوردی از سالهای قبل فقط به فارغ التحصیلان آن دسته از موسسات آموزشی مجوز شرکت در این آزمون را می دهد که بر عملکرد ایشان نظارت داشته باشد، گفت: در نهایت فارغ التحصیلان دانشگاه هایی که صرفا مجوز برگزاری این رشته ها را از وزارت علوم دارند برای جذب شدن باید هزینه زمانی و مالی کنند تا در این دوره های تکمیلی و تطبیقی نیز شرکت نمایند. لذا مجوز وزارت علوم در برگزاری این رشته می بایست متاثر از الزامات سازمان بنادر صورت پذیرد که در نهایت فارغ التحصیل در این زمینه متضرر نشود. 
عضو هیات علمی دانشگاه صنعت نفت با اشاره به نقش موثر شورای برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آموزش کشور، گفت: لازم است اصلاحیات سرفصل ها در این شورا یا کارگروه مرتبط با حضور نمایندگانی از سازمان بنادر و دریانوردی صورت پذیرد تا شاهد بهبود بسیاری از این مشکلات باشیم.


شایان توجه است، در این نشست که در راستای بررسی نیازهای آموزشی موجود در صنعت دریایی کشور و تحلیل محتوا و وضعیت آموزش ‌های دانشگاهی با محوریت دریا، مزیت ‌ها و چالش‌ های آن در چهارمین جشنواره ملی "دریا مسیر پیشرفت"، برگزار گردید، نمایندگانی از دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، مرکز پژوهش های نظری و مطالعات راهبردی نداجا، ارتش ج.ا.ا، نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا، سازمان بنادر و دریانوردی، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، دانشگاه تهران، دانشگاه هرمزگان، دانشگاه علم و صنعت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم و فنون دریایی چابهار، دانشگاه خلیج فارس، دانشگاه امام خمينی (ره) نوشهر، دانشگاه صنعتی انوشیروانی بابل، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، شرکت ملی نفت، دانشگاه صنعت نفت و موسسه رده بندی ایرانیان حضور داشتند. 


گفتنی است، "بررسی جایگاه و وضعیت رشته های دریایی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری"، "بررسی مشکلات و چالش های موجود آموزش های دریایی"، "جهت دهی به فعالیت ‌های آموزشی و پژوهشی متناسب با نقشه راه فناوری های دریایی" از جمله اهداف برگزاری این پنل بود که دوم آبان ‌ماه برگزار شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: