تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۹۸۰
تعداد بازدید: ۲۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷
رئیس گروه باستان شناسی انستیتوی باستان شناسی و مردم شناسی فرهنگستان علوم ملی جمهوری آذربایجان گفت: کارشناسان این انستیتو با مشارکت انجمن جغرافیای روسیه، کاوش های مشترک باستان شناسی را در دریای کاسپین آغاز می کنند.
به گزارش مارین نیوز، رئیس گروه باستان شناسی انستیتوی باستان شناسی و مردم شناسی فرهنگستان علوم ملی جمهوری آذربایجان روز جمعه به خبرگزاری ترند گفت: کارشناسان دو کشور از سال 2019 میلادی، کاوش های خود را در آبهای ساحلی جمهوری آذربایجان در کاسپین آغاز می کنند. 
ادریس علی اف خاطر نشان کرد: تحقیقات علمی زیر دریایی در کاسپین با مشارکت جمهوری آذربایجان در سال 1968 میلادی آغاز شده بود ولی این تحقیقات در سال 1980 متوقف شد. 
وی گفت: از سال 2000 میلادی با وجود تلاش ها برای از سرگیری تحقیقات علمی زیر دریایی در آبهای جمهوری آذربایجان در کاسپین، به دلیل مشکلات فنی و مالی تحقق این امر امکان پذیر نشد. 
علی اف افزود: یادگارهای تاریخی و باستان شناسی زیادی در آبهای جمهوری آذربایجان در دریای کاسپین وجود دارد و در صورت اجرای تحقیقات عملی مشترک یادگارهای تاریخی زیادی کشف می شود. 
وی اظهار داشت: منطقه ساحلی بیلگه در حومه باکو، در قرن وسطی بندر قدیمی فعالی بوده و در دوره زمامداری شاهان صفوی کشتی ها در این بندر پهلو می گرفتند. 
وی افزود: در نزدیکی منطقه ساحلی پیراللهی حومه باکو نیز شهرک مسکونی قدیمی وجود داشته و در حال حاضر نیز در حین امواج بزرگ دریا بقایایی ظروف سفالین متعلق به قرون 10 تا 15 میلادی در ساحل را می توان مشاهده کرد. 
علی اف، افزود: انجمن جغرافیایی روسیه به تازگی پیشنهاد انجام تحقیقات علمی باستان شناسی انستیتوی باستان شناسی و مردم شناسی جمهوری آذربایجان انجام تحقیقات علمی زیردریایی در کاسپین را پیشنهاد کرده است. 
رئیس گروه باستان شناسی انستیتوی باستان شناسی و مردم شناسی فرهنگستان علوم ملی جمهوری آذربایجان با اشاره به اینکه تحقیقات علمی زیردریایی نیاز به بودجه قابل توجه و کارشناسان متخصص در این حوزه دارد، گفت: هیاتی از انجمن جغرافیایی روسیه امسال در سفر به جمهوری آذربایجان، در مورد ارایه کمک های فنی و کارشناسی اعلام آمادگی کرد. 


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: