تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۹۸۴
تعداد بازدید: ۳۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر گفت: محققان این دانشگاه موفق به تولید برق از امواج دریا شدند و این طرح ثبت ملی شد.
به گزارش مارین نیوز، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر روز شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این محققان با استفاده از طرحی خلاقانه برای تولید انرژی الکتریسیته از امواج دریا طراحی، ساخت و نتایج آزمایش ‌های یک مبدل انرژی موج براساس ارتفاع امواج ورودی به ساحل را با موفقیت به پایان رساندند، گفت: این اختراع به نام جواد امیر احمدی دانش‌ آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک، مهدی نکیسا و فاطمه بهروزی استادان گروه مهندسی مکانیک تبدیل انرژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با شماره ۹۶۷۹۳ ثبت ملی شد.


اسماعیل عبداللهی بیان داشت: ایده اصلی ساخت دستگاه تولید الکتریسیته از موج با ضربه وارد کردن بر مواد پیزوالکتریک با استفاده از امواج در دسترس دریا و حفظ محیط زیست است.
عبداللهی گفت: این دستگاه برای شرایط دریایی خلیج فارس طراحی و هدف اصلی از ابداع آن به کارگیری مبدل در ساحل و کاربرد‌های خاص نظیر روشنایی خط ساحلی و نصب ایستگاه‌ های شارژ باتری گوشی همراه و تبلت عابران است.
وی افزود: تست میدانی و اندازه‌گیری توان خروجی از مبدل در شرایط آرام دریای خلیج فارس در سه مرحله یک ساعته در روز‌های مختلف انجام گرفته که ولتاژ و جریان تولید شده در مبدل با مواد پیزوالکتریک کوارتز با ضخامت نیم میلیمتر، توان خروجی از این دستگاه محاسبه شد که بیانگر قابلیت آن در تولید انرژی الکتریسیته از امواج دریاست.
رئیس مرکز تحقیقات انرژی‌های نو دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر نیز گفت: استفاده از این نوع مبدل در قالب یک مزرعه از مبدل‌ها می‌تواند منجر به یک پایگاه تولید توان الکتریکی در خلیج فارس شده و کاربرد‌هایی نظیر مصرف برق شهری، روشنایی خط ساحلی، تامین انرژی بویه‌ های دریایی و تامین انرژی الکتریکی در جزایر مورد استفاده قرار گیرد.
مهدی نکیسا افزود: تولید الکتریسیته از امواج دریا با استفاده از مواد پیزوالکتریک به‌عنوان یک منبع تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر است که می‌توان تحقیقات بیشتری برای بالابردن بازده آن به‌کار برد.
وی ادامه داد: در این مبدل با افزایش ارتفاع امواج مقدار توان خروجی سیستم مبدل انرژی الکتریسیته افزایش می‌ یابد.
رئیس مرکز تحقیقات انرژی‌ های نو دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر بیان کرد: این مبدل در مقیاس آزمایشگاهی تولید شده و دارای یک صفحه میخ‌ دار و یک صفحه از مواد پیزوالکتریک سکه‌ ای از جنس کوارتز به ضخامت نیم میلیمتر است که ضربه‌ های وارد بر مواد پیزوالکتریک موجب ایجاد شوک در این مواد و تولید الکتریسیته می ‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: