تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۹۸۵
تعداد بازدید: ۱۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با اشاره به نقش بخش خصوصی برای مقابله با تحریم های ظالمانه گفت: به واقع یکی از نقاط ضعفی که بعد از احیاء مجدد تحریم ها از نزدیک لمس می شود، عدم وجود شرکتهای مختلف کشتیرانی بخش خصوصی است.
به گزارش مارین نیوز، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در خصوص مشکلات بخش کشتیرانی و خدمات وابسته به خبرنگار این رسانه گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام به استثنا چند شرکت کشتیرانی که از حجم بالای فعالیتی در ایران برخوردار نیستند، تمام خطوط کشتیرانی خارجی که فعالیت لاینر و بین المللی داشتند ایران را ترک کردند و در حال حاضر صرفا شرکتهای کشتیرانی NVOCC خارجی به عنوان شرکای خارجی ما در بنادر فعالیت محدودی دارند.  
مسعود پل مه با بیان اینکه شرکتهای ایرانی نیز به دنبال این اقدام آمریکا دچار چالش شدند و بواسطه پرچم ایرانی، محدودیت ورود و تردد به بنادر خارجی منجمله شارجه امارات، صحار عمان، کلمبو سریلانکا و بعضی دیگر از کشورها را دارند، اظهار داشت: در نتیجه هم اکنون با کاهش سرویس های دریایی و به همان تناسب کاهش حجم تردد دریایی، طبیعتا تقاضا افزایش پیدا می کند و عرضه نیز کاهش می یابد که منجر به افزایش کرایه حمل و سایر هزینه های مرتبط می شود که این موضوع خود یک مشکل جدی است. 
وی در ادامه با اشاره به نقش بخش خصوصی برای مقابله با تحریم های ظالمانه گفت: نه تنها مفهوم خصوصی سازی در دریا به دلیل عدم وجود شرکتهای تمام دولتی تحقق پیدا نکرده است بلکه با بی تفاوتی دولت در حوزه توانمندسازی شرکت هایی که تمایل و آمادگی لازم را برای ایجاد شرکتهای کشتیرانی داشتند مواجه هستیم. 
پل مه با بیان اینکه در حوزه کشتیرانی دو شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران IRSIL و ملی نفتکش NITC را داریم که به نوعی وابسته به دولت هستند ولی مایملک دولت تلقی نمی شوند، گفت: اگر بخواهیم خصوصی سازی را به مفهوم انتقال آنچه مایملک دولت به بخش خصوصی است درنظر بگیریم با توجه به اینکه سهام عمده این شرکتها به بعضی از سازمانهای وابسته به دولت مثل سازمان تامین اجتماعی واگذار شده است و دولت بیشتر نقش مدیریتی را در این شرکتها در اختیار دارد، بطور قطع تعریف مستقل خصوصی هم نمی توانیم برایشان تعریف نماییم. 
وی ادامه داد: به واقع یکی از نقاط ضعفی که بعد از احیاء مجدد تحریم ها از نزدیک لمس می شود، عدم وجود شرکتهای مختلف کشتیرانی بخش خصوصی است که امیدوار هستیم دولت مردان ما یک بار برای همیشه از گذشته درس بگیرند و با فراهم نمودن تمام شرایطی که حوزه کسب و کار نیاز دارد به شرکتهای بخش خصوصی امکان احیاء بدهند و از آنها حمایت نمایند. 
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با بیان اینکه تحت عناوین نمایندگی کشتیرانی حوزه های مختلف فعالیتی طبقه بندی می شوند اما متاسفانه در هیچ مقطع کسب و کاری تحت عنوان شرکت کشتیرانی در کشور نداشته ایم، قوانین موجود به ما اجازه نمی دهند تا یک شرکت کشتیرانی در ایران تاسیس شود، اظهار داشت: این یکی از نقاط ضعف بسیار محسوس است که امیدوار هستیم مورد تجدید نظر واقع و امکان تاسیس شرکت کشتیرانی فراهم شود. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: