تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۹۹۷
تعداد بازدید: ۱۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۸
معرفی پایان نامه ای تحت عنوان "توسعه اقتصادی - تجاری مناطق دریایی با توجه به توسعه پایدار و دریا محور" که در مقطع کارشناسی ارشد رشته حمل و نقل دریایی از دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر می باشد.
به گزارش مارین نیوز، "توسعه اقتصادی-تجاری مناطق دریایی با توجه به توسعه پایدار و دریا محور" (مطالعه موردی: خور تیاب) عنوان پایان ‏نامه دانیال قادری، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته حمل و نقل دریایی از دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) است که با استاد راهنمایی مصباح سایبانی مرداد ماه 1397 دفاع شده است. 

چکیده این پایان ‏نامه بدین شرح است:
حرکت انسان به سوی سواحل و فراساحل، با توجه به رشد مصرفی سرسام‌ آور در ابعاد مختلف منابع، امروزه یک امر انکار ناشدنی است. از سویی دیگر وجود ظرفیت‌ های بالا و جذاب در سواحل و دریا، این بخش از محیط هر سرزمین را به سرمایه‌ ای پر سود برای برنامه‌ ریزان و سیاستمدارن آن سرزمین، بدل کرده است. کشور ایران نیز با برخورداری بیش از 3600 کیلومتر خط ساحلی، مستعد این چنین توسعه و پیشروی است. هرگونه پیش‌ روی مستلزم پیش مطالعه‌ دقیق می‌ باشد، یکی از ابعاد این پیش‌ مطالعات شناخت الگوی موج و جریان منطقه است. خور تیاب یکی از کانال‌ های آبی است که قابلیت ناوبری دارد، اما با توجه به شرایط آن، همواره تردد و ناوبری در این خور همراه با مشکل و محدودیت مواجه بوده است. از این رو در این مطالعه سعی شده است؛ با‌توجه به داده‌ های مدل‌ های جهانی اتمسفر و موج مدل توسعه‌ یافته‌ مرکز اروپایی پیش‌‌ بینی‌ های میان مدت آب و هوایی؛ الگوی موج و جریان منطقه‌ ساحلی نزدیک خور تیاب، به وسیله‌ مدل‌ سازی عددی Mike21، مورد بررسی قرار گیرد و در ادامه با توجه به الگوهای به دست آمده، مدل در حضور یک موج‌ شکن فرضی، مجدد اجرا گردید و به بررسی تغییرات پرداخته‌ شد. نتایج مدل موج طیفی و هیدرودینامیک جریان، نشان می‌ دهد که در ناحیه‌‌ ساحلی نزدیک خور؛ میزان ارتفاع موج به شکل میانگین 24/0 متر می‌ باشد و همچنین میزان سرعت جریان نیز به شکل تقریبی در حدود 05/0 متر بر ثانیه است. منطقه‌ نزدیک دهانه‌ خور نسبت به ساحل غربی‌ تر از شرایط اولیه مناسبتری برای برپایی موج‌ شکن برخوردار است، از این رو در این مطالعه موج‌ شکن فرضی در خط دوم (L2) اجرا گردید و نتایج قبل از حضور موج‌ شکن فرضی با نتایج بعد از حضور مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفته است. 

واژه‌ های کلیدی: 
خلیج فارس، خور تیاب، توسعه دریا محور، مدل‌ سازی عددی، Mike21



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: