تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۶۰۱۱
تعداد بازدید: ۲۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱
عضو هیات علمی دانشگاه امام خمینی (ره) نوشهر با بیان اینکه مهمترین فاکتور در توسعه نوار ساحلی جنوب کشور توسعه درونزا در آن مناطق می باشد، گفت: نگاه به زیرساخت موجود و بهره گیری از ظرفیت های فناوری دریایی می تواند در توسعه سواحل مکران کمک شایانی نماید.
به گزارش مارین نیوز، کریم اکبری وکیل آبادی، عضو هیئت علمی دانشگاه دریایی امام خمینی (ره) نوشهر گفت‌وگویی را با ستاد خبری بیستمین همایش صنایع دریایی انجام داده است، متن این پرسش و پاسخ كه به شكل مكتوب انجام گرفت، بدین شرح است:
  • ارزیابی جنابعالی از وضعیت و روند فعالیت ‌های موجود در حوزه آموزش و تحقیقات دریایی چیست؟ بویژه در یک سال گذشته، آیا شاهد توجه لازم به این حوزه از سوی مراکز مرتبط دولتی بوده‏ ایم؟ 
متاسفانه علی رغم اینکه سهم بسیار زیادی از اقتصاد کشور با محوریت دریا انجام می پذیرد ولی سرمایه گذاری بر روی زیرساخت ها و آموزش و تحقیقات در این حوزه بسیار ضعیف می باشد. ارگانهای دریایی در بخش دولتی عملا اعتقادی به وجود زیرساخت های ساخت کشتی در کشور نداشته و حداقل حمایت از محققین دریایی را انجام می دهند. در حال حاضر علاقمندی دانشجویان دریایی به علت نبود بازار کار، بسیار ضعیف شده و بسیاری از آنها تغییر رشته داده و در حوزه های غیر مرتبط فعالیت دارند. وزارت علوم بایستی به حوزه دریا توجه ویژه ای داشته باشد.
  • مهمترین دستاوردها و پروژه‏های دریایی آن دانشگاه طی سال گذشته چه مواردی بوده است و نیز از چه امکانات و تجهیزات پژوهشی و تحقیقاتی برخوردار هستید؟
ساخت حوضچه کشش، طراحی و ساخت سامانه اندازه گیری نویز، فعالیت های پژوهشی در رابطه با فرم بدنه های نوین شناورهای نظامی از فعالیت های انجام شده این دانشگاه بوده است. 
  • آیا آزمایشگاه ‌های عملی و نرم افزارهایی تخصصی در آن مجموعه وجود دارد؟ 
بله، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر مجهز به حوضچه کشش می باشد که نقطه قوت این مرکز محسوب می گردد. همچنین از آزمایشگاه های مجهز سیالاتی برخوردار است.
  • آن مجموعه چه اقدامی برای کاربردی ‏تر کردن تحقیقات، پژوهش ها و پایان نامه ‏های دانشجویی ‏داشته است؟ 
پروژه ها و پایان نامه های تعریف شده می بایست در راستای نیازهای تحقیقاتی نداجا باشند که این مهم در فرایند تصویب پایان نامه ها مورد تاکید قرار میگیرد.
  • از نظر جنابعالی وضعیت ارتباط دانشگاه با صنعت در حوزه دریا به چه صورت و سطحی می باشد؟ با چه چالش هایی روبروست؟ 
سطح فناوری در صنعت و سطح دانش در دانشگاه ها فاصله زیادی دارند. در رابطه با ارتقاء سطح فناوری اقدامات موثری در بخش صنعتی صورت نپذیرفته است. به همین خاطر برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت بسیار سخت شده است. از طرفی هرچقدر هم یک دانشگاه از نظر علمی قوی باشد، مادامی که ارتباط موثر با صنعت نداشته باشد بی فایده خواهد بود. متاسفانه ارتباط کلیه دانشگاه های دریایی با صنایع محدود به مشاوره اساتید راهنما می باشد و متاسفانه دانشجویان رشته های دریایی پس از فارغ التحصیلی عمدتا در حوزه های کاملا غیر مرتبط مشغول به کار می شوند. اخیرا در سازمان بنادر و دریانوردی قوانینی تصویب شده است که هر شرکت شناورسازی می بایست یک مسئول کنترل کیفیت فارغ التحصیل رشته های حوزه صنعت کشتی داشته باشد. وضع چنین قوانینی بدون اینکه بار مالی ای برای سازمان ها و دولت داشته باشد، می تواند فضای کاری فارغ التحصیلان را بهبود بخشد.
  • موتور محرک اقتصاد دانش ‌بنیان شرکت ‌های دانش ‌بنیان هستند، به نظر شما برای توسعه اقتصادی متکی بر دانش چه اقداماتی لازم است که انجام شود؟ 
ثبت و تشکیل شرکت های دانش بنیان مراحل و موانع بسیار سختگیرانه ای دارد که برای توسعه اقتصادی متکی بر دانش، اولا می بایست حمایت های مالی و اداری بیشتری صورت گیرد، ثانیا از برخورد های گزینشی و مبتنی بر لابی های حاکم بر صنایع دریایی اجتناب گردد تا عرصه فعالیت برای شرکت های نوپا نیز فراهم گردد. 
  • با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر افزایش تمرکز جمعیتی و ایجاد مراکز جدید جمعیتی در سواحل جنوب کشور (که در قالب سیاست ‏های کلی جمعیت کشور ابلاغ شده است)، چالش‏ ها و چشم‏ انداز تحقق این امر را چگونه می‏بینید؟ 
جهت پویا نمودن وضعیت اقتصادی در سواحل جنوبی کشور (مکران) نیاز است که توسعه دریا محور صورت پذیرد. کلیه ارگانها بایستی با تلاشی مظاعف نسبت به اجرایی نمودن تدابیر معظم له داشته باشند. مهمترین فاکتور در توسعه نوار ساحلی جنوب کشور توسعه درونزا در آن مناطق می باشد که بایستی به صورت جدی آن را دنبال نمود. توسعه بایستی در سطوح مختلف اجتماعی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی به صورت همزمان صورت پذیرد. نگاه به زیرساخت موجود با بهره گیری از ظرفیت های فناوری دریایی می تواند در توسعه سواحل مکران کمک شایانی نماید.

شایان توجه است، بیستمین همایش صنایع دریایی به همت انجمن مهندسی دریایی ایران با همکاری ارگانهای دریایی کشور چهارشنبه 21 آذر ماه 1397 در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس - تهران برگزار می شود. 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: