تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۶۰۱۳
تعداد بازدید: ۱۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸
عضو هیأت علمی دانشکده عمران دانشگاه شاهرود گفت: این دانشگاه به عنوان مشاور علمی اصلی طرح ها و پروژه های ساحلی به صنایع معرفی شده و می توانیم نیازهای صنعت کشور را در این حوزه رفع نماییم.
به گزارش مارین نیوز، مهدی عجمی، دکتری مهندسی عمران سازه های هیدرولیکی و دریایی و عضو هیأت علمی دانشکده عمران دانشگاه شاهرود گفت‌وگویی را با ستاد خبری بیستمین همایش صنایع دریایی انجام داده است، متن این پرسش و پاسخ كه به شكل مكتوب انجام گرفت بدین شرح است:
  • ارزیابی جنابعالی از وضعیت و روند فعالیت ‌های موجود در حوزه آموزش و تحقیقات دریایی چیست؟ بویژه در یک سال گذشته، آیا شاهد توجه لازم به این حوزه از سوی مراکز مرتبط دولتی بوده‏ ایم؟ 
متاسفانه اصلا در این حوضه، چه آموزش و چه پژوهش، شاهد نوآوری و تحرکات و حمایت های جدید و خوبی از حوضه های مختلف موجود در این حوضه نبودیم و نیستیم.
  • مهمترين دستاوردها و پروژه‏هاي دریایی آن دانشگاه طی سال گذشته چه مواردي بوده است و نیز از چه امکانات و تجهیزات پژوهشی و تحقیقاتی برخوردار هستید؟
در سال گذشته در حوضه ی طرح های پژوهشی و تحقیقاتی، با مجوعه محترم ندسا و جهاد تحقیقات و خودکفایی آن نیرو شروع به یک سری فعالیت ها کردیم که به دلایل مختلفی من جمله رقابت ها و نارفیقی های ناجوانمردانه برخی ارگان ها (حتی بعضا از سوی دانشگاه های مرکزی، اصلی و مرتبط موجود در پایتخت)، سیاسی کاری های برخی سازمان های ناظر بر این پروژه ها و امثال آنها (که قادر به بیان و باز کردن آنها در این جایگاه و مقال نیستیم)، همگی متوقف شده و سایه دلسردی بر همکاران و خصوصا دانشجویان ما حاکم گشته است.
  • آیا آزمایشگاه ‌های عملی و نرم افزارهایی تخصصی در آن مجموعه وجود دارد؟ 
به لطف همکاری های صمیمانه و اعتماد مجموعه ندسا به دانشگاه صنعتی شاهرود، مجموعه آزمایشگاهی NIMALA (آزمایشگاه دریایی موجود بین المللی شهدای خلیج فارس) به عنوان زیرساخت مطمئن و تضمین شده دانشگاه صنعتی شاهرود معرفی شده و گروه مهندسی سواحل، بنادر و سازه های دریایی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شاهرود به عنوان مشاور علمی اصلی طرح ها و پروژه های ساحلی با پشتوانه این امکانات به صنایع معرفی شده و در صورت نبود دست اندازی ها و مانع تراشی ها و رقابت های ناسالم می توانیم با این اعتماد شکل گرفته نیازهای صنعت کشور را به خوبی رفع کنیم.
  • آن مجموعه چه اقدامی برای کاربردی‏تر کردن تحقیقات، پژوهش ها و پایان نامه ‏های دانشجویی ‏داشته است؟
اگر نگاهی حتی کاملا سطحی و ظاهری به حتی فقط عناوین پایان نامه های تعریف شده در دانشگاه و دانشکده ما بندازید (در حوزه صنایع دریا و خوصا مهندسی سواحل و مورفولوژی ساحلی و سازه های ساحلی) متوجه خواهید شد که کاربردی بودن و رفع مشکلات و معضلات سواحل و بنادر کشور در این حوزه تنها اولویت کاری ما بوده است.
  • از نظر جنابعالی وضعیت ارتباط دانشگاه با صنعت در حوزه دریا به چه صورت و سطحی می باشد؟ با چه چالش هایی روبروست؟ 
براساس تجربه ای که داشتیم و به آن اشاره کردم، صنعت خیلی خوب و بعضا وقتی حسن نیت این مرکز علمی را می بیند سریع ارتباط برقرار می کند اما تداوم این ارتباط به آیتم های فرعی و غیر فنی دیگری وابسته است که متاسفانه این عوامل بیرونی بعضا در یک عرصه رقابت ناسالم، بسیار مخرب عمل می کنند.

شایان توجه است، بیستمین همایش صنایع دریایی به همت انجمن مهندسی دریایی ایران با همکاری ارگانهای دریایی کشور چهارشنبه 21 آذر ماه 1397 در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس - تهران برگزار می شود. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: