تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۶۰۲۰
تعداد بازدید: ۱۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱
عضو هیات علمی دانشگاه قم مشکلات عمده در توسعه و ایجاد مراکز جمعیتی در سواحل جنوب کشور را عدم وجود زیرساخت های مناسب توسعه و شریان های حیاتی و عدم ایجاد فرصت های شغلی جدید نظیر توریست و گردشگری، هتلینگ و پذیرش مسافر دانست.
به گزارش مارین نیوز، روح الله امیر آبادی، عضو هیات علمی دانشگاه قم گفت‌وگویی را با ستاد خبری بیستمین همایش صنایع دریایی انجام داده است، متن این پرسش و پاسخ كه به شكل مكتوب انجام گرفت بدین شرح است:
  • مهمترین دستاوردها و پروژه‏های دریایی آن دانشگاه طی سال گذشته چه مواردی بوده است و نیز از چه امکانات و تجهیزات پژوهشی و تحقیقاتی برخوردار هستید؟
بزرگترین دستاورد دریایی دانشگاه قم برگزاری جشنواره مکران گنج بیکران با همکاری نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده است که با استقبال بی نظیری از سوی دانشجویان این حوزه برگزار گردید. اهم امکانات و تجهیزات پژوهشی مرتبط در این دانشگاه نیز بهره مندی از یک دستگاه فلوم آزمایشگاهی به همراه دستگاه شبیه ساز موج می باشد. 
  • آیا آزمایشگاه ‌های عملی و نرم افزارهایی تخصصی در آن مجموعه وجود دارد؟ 
در دانشگاه قم آزمایشگاه تخصصی برای دانشجویان رشته های دریایی به صورت مشترک و در قالب آزمایشگاه هیدرولیک پیشرفته با فلوم ها، شبیه ساز موج و تونل باد وجود دارد. نرم افزارهای تخصصی نیز نظیر MIKE 21 و SACS و FLOW 3D در دسترس دانشجویان قرار گرفته است.
  • آن مجموعه چه اقدامی برای کاربردی‏تر کردن تحقیقات، پژوهش ها و پایان نامه ‏های دانشجویی ‏داشته است؟
اکثر اعضای هیات علمی گرایش سازه های دریایی این دانشگاه به نوعی در پروژه های دریایی کشور دخیل بوده و می باشند و از این رو با توجه به شناختی که از نیازهای صنعت دریایی کشور شناسایی کرده اند نسبت به تعریف پایان نامه های دانشجویی همسو با این نیازها اقدام کرده اند. اعضای هیات علمی گرایش سازه های دریایی این دانشگاه بر این باورند که حوزه تحصیلات تکمیلی دانشگاه می بایست موضوعاتی را به عنوان فعالیت های پژوهش خود تعریف نمایند که باعث رفع موانع و مشکلات پیش روی حوزه صنایع دریایی کشور باشد. 
  • از نظر جنابعالی وضعیت ارتباط دانشگاه با صنعت در حوزه دریا به چه صورت و سطحی می باشد؟ با چه چالش هایی روبروست؟ 
اساسی ترین مشکل این دانشگاه جهت ارتباط با صنایع دریایی، تازه تاسیش بودن این رشته در این دانشگاه و عدم شناخت کافی دستگاه های اجرایی مرتبط با حوزه دریا با توانمندیهای حوزه دریایی این دانشگاه می باشد. هر چند در این مدت اعضای هیات علمی تمام توان خود از قبیل شرکت در همایش های دریایی معتبر، دعوت از صاحبان صنایع دریایی کشور جهت بازدید از دانشگاه و ارایه مقالات در مجلات علمی داخلی و ... را به کار گرفته اند تا این توانمندیها به صنایع دریایی کشور شناسانده شود. 
  • با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر افزایش تمرکز جمعیتی و ایجاد مراکز جدید جمعیتی در سواحل جنوب کشور (که در قالب سیاست‏های کلی جمعیت کشور ابلاغ شده است)، چالش‏ها و چشم‏انداز تحقق این امر را چگونه می‏بینید؟
مشکلات عمده در توسعه و ایجاد مراکز جمعیتی در سواحل جنوب کشور را می توان در عدم وجود زیرساخت های مناسب توسعه و شریان های حیاتی نظیر عدم وجود جاده های دسترسی مناسب، خطوط انتقال آب و انرژی، عدم توسعه صنایع مرتبط با حوزه های دریایی نظیر کارخانه های فرآوری آبزیان دریایی، تعمیر شناور، توربافی، کارخانه یخ سازی و ... عدم ایجاد فرصت های شغلی جدید نظیر توریست و گردشگری، هتلینگ و پذیرش مسافر دانست.
البته عدم معرفی جاذبه های سواحل جنوبی کشور نیز باعث اغفال عموم مردم از جذابیت ها و فرصت های بالقوه موجود در این مناطق گردیده است و عدم توسعه مراکز جمعیتی موجود را تشدید کرده است. 

شایان توجه است، بیستمین همایش صنایع دریایی به همت انجمن مهندسی دریایی ایران با همکاری ارگانهای دریایی کشور چهارشنبه 21 آذر ماه 1397 در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس - تهران برگزار می شود. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: