تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۶۰۳۶
تعداد بازدید: ۱۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲
مدیرعامل شرکت پیشگام صنعت فراساحل قشم گفت: نیروی انسانی متخصص و باتجربه و امکانات و تجهیزات موجود سرمایه های هنگفتی هستند که اگر کارفرماها رویکرد و تعاملی مناسب با سازندگان نداشته باشند، این سرمایه ها از دست کشور می روند. مسئولین به فریاد این حرفه برسند چون متخصصین و امکانات محدود هستند.
به گزارش مارین نیوز، مدیرعامل شرکت پیشگام صنعت فراساحل قشم در حاشیه بیستمین همایش صنایع دریایی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه این شرکت دارای یاردی می باشد که انواع شناور و سازه های دریایی را طراحی، ساخته و کارهای ساحلی و فراساحلی انجام می دهد، گفت: متاسفانه در شرایط حاضر با کمبود پروژه مواجه و در حقیقت کم تحرکی که در حوزه کارفرمایی وجود دارد، پیمانکاران را به رکود کاری سوق داده است و تنفس را برایشان مقداری مشکل نموده است. 
امیر علیخانی اظهار داشت: نیروی های متخصص، کمیاب و با تجارب گرانقیمیت را در این شرایط به سختی می توان در کشور حفظ نمود. یاردها، تاسیسات و تجهیزات نیز بخصوص در مناطق جنوبی و سواحل کشور که شرجی هستند، هزینه های بالای نگهداری دارند. دستگاه ها و ماشین آلات گران قیمت خاص که اگر کار هم نکنند باز هم هزینه نگهداری آنها بالاست و سرویس هایشان باید به موقع انجام شود. 
وی با بیان اینکه اینها سرمایه های هنگفتی هستند که اگر کارفرماها رویکرد و تعاملی مناسب با سازندگان نداشته باشند، این سرمایه ها از دست کشور می رود، گفت: شاید این موضوع در ظاهر دیده نشود اما سرمایه ای  درحال سوختن است و کارفرما خود را متعهد نمی بیند، قانونا وظیفه ای را احساس نمی کند که حمایتی نماید. 
علیخانی با بیان اینکه در تمام حوزه ها کارفرماها با مشکل روبرو هستند و این مشکلات به صورت اتوماتیک به بخش خصوصی انتقال پیدا می کند، گفت: این مشکلات جامعه را در بر می گیرد زیرا تبعات آن بیکاری و سایر فسادهای اجتماعی، اقتصادی و ... است. 
مدیرعامل شرکت پیشگام صنعت فراساحل قشم گفت: زمانی که یک پیمانکار ورشکست می شود سبب می شود متخصصان مهاجرت کنند و کارگران بیکار می شوند و بیکاری ریشه همه فسادها است. این عوارض و عواقب برگشت ناپذیر است. 
وی با بیان اینکه صدماتی که کشور متحمل می شود به راحتی ترمیم نمی شود و متخصصی که مهاجرت می کند به سختی به کشور باز می گردد، اظهار داشت: در نهایت این مسئولیت های اجتماعی بر دوش دولت می افتد.
علیخانی گفت: شرایط کشور قابل درک است اما لازم است شرایط متوازن باشد تا پیمانکارانی که مجهز شده، نیرو تربیت و کسب تجربه نموده اند، پروژه ها را موفق انجام داده اند، اکنون بدون پروژه به سمت نابودی نروند. 
وی با بیان اینکه در این صنعت عقب مانده ایم و هر وقت هم بخواهیم شروع کنیم خیلی دیر است، گفت: بنابراین همین مقدار امکاناتی که فراهم شده است را نگذاریم از بین برود. مسئولین به فریاد این حرفه برسند چون متخصصین و امکانات محدود هستند.
علیخانی در ادامه گفت: در حال حاضر برای اکتشاف، استخراج و توسعه قدمی برداشته نمی شود و پروژه ای تعریف نمی شود. این درحالی است که سواحل بکر و دریا و ذخایر نفت و گاز بسیار غنی داریم، منبع درآمدی کشور از نفت و گاز است و اگر امروز محدودیت خرید نفت و گاز وجود داشته باشد دلیلی بر این نیست که کار اکتشاف، استخراج و توسعه میادین را دولت در پیش نگیرد. 
وی افزود: اگر به همین بهانه که امروز کم باید بفروشیم دنبال توسعه نباشیم سالهای آینده که این محدودیت ها برداشته شود عملا خودمان را در محدودیت فراتر قرار داده ایم. تازه باید مطالعه، اکتشاف و استخراج کنیم که 20 سال طول می کشد و یعنی 20 سال عقب می افتیم. برای تحقیق و توسعه، نباید خودمان، خودمان را جریمه کنیم.  
علیخانی ادامه داد: در سایر حوزه ها نیز همینطور است و بطور مثال سواحل مکران را تا 100 کیلومتر طی کنید یک آبادی را نمی بینید. اگر دشمن آنجا پیاده شود هیچ کس در آنجا نیست که جلویش را بگیرد. طرح های توسعه در آنجا انجام نمی شود. در حالی که با راه اندازی سواحل جنوب حجم بسیار زیادی کار ایجاد خواهد شد.  منابع خدادادی زیادی در آن منطقه وجود دارد که می شود استفاده و تمرکز جمیعتی ایجاد کرد. فرصت شغلی آنقدر زیاد می توان داشت که حتی برای کشورهای همسایه هم کار ایجاد کرد. 
مدیرعامل شرکت پیشگام صنعت فراساحل قشم در پایان با بیان اینکه کار و پروژه کم است و برای ایجاد آن دولت باید از کسانی که می توانند کار را ایجاد نمایند کمک بگیرد، گفت: این یک راهکار است، ایجاد کارآفرینی و اشتغال پتانسیلش وجود دارد و شروع آن از دریا است. افراد دلسوز ممکلت هم انگشت روی استفاده از دریا گذاشته اند اما غفلت صورت می پذیرد و کسی جوابگو نیست.  

لازم به ذکر است، بیستمین همایش صنایع دریایی در کتابخانه ملی ایران 21 آذر ماه 97 برگزار گردید. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: