تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۷۲۵۸
تعداد بازدید: ۱۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶
دانشیار زیست‌ شناسی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد گفت: کوپه پودا، اولین حلقه زنجیره غذایی در محیط ‌های دریایی و حلقه اتصال بین تولید کنندگان و سایر مصرف کنندگان محسوب می ‌شوند. کوپه پوداها از تولید کنندگان نخستین در محیط‌ های دریایی که شامل جلبک‌ های آبزی و فیتوپلانکتون‌ ها می ‌شود، تغذیه می ‌کنند.
به گزارش مارین نیوز، دانشیار زیست‌ شناسی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص کشف یک جنس و گونه جدید از سخت پوستان در خلیج فارس، اظهار کرد: یک رساله دکتری در گروه زیست شناسی طی سال‌ های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ انجام شد. در این رساله یکی از دانشجویان گروه زیست ‌شناسی بر روی یکی از انواع سخت ‌پوستان در خلیج فارس و دریای عمان که به "کوپه پودا" یا اصطلاحا "پارو پایان" معروف هستند، مطالعه ‌ای انجام داد.


امید میرشمسی در رابطه با ویژگی ‌های پارو پایان، افزود: پاروپایان جزو سخت پوستان آبزی محسوب‌ می ‌شوند و خویشاوندان کوچک جثه گروه‌ های میگوها و خرچنگ ‌ها هستند. علت نامگذاری آن ‌ها به پاروپایان به این دلیل است که پای این موجودات در انتها حالت پهن و پارو شکل دارد. از نظر تنوع نیز موجودات بسیار متنوعی هستند. در خشکی حشرات را به عنوان متنوع ‌ترین گروه جانوری می‌ شناسیم زیرا تعداد گونه‌ های آن ‌ها از سایر گروه ‌های جانوری بیشتر است. در محیط ‌های دریایی و آبی نیز کوپه پوداها چنین وضعی دارند بر همین اساس کوپه پودا در محیط‌ های دریایی از لحاظ گستردگی و تنوعی که دارد معادل حشرات شناخته می‌ شوند.
دانشیار زیست شناسی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه "تا به امروز حدودا ۱۰ هزار از این گونه شناخته شده است"، ادامه داد: هنوز گونه ‌های دیگری وجود دارد که ناشناخته هستند و حدس زده می ‌شود تا یک دهه آینده تعداد این گونه دو برابر شود. در اکوسیستم ‌های آبی متفاوت که شامل آب شیرین، شور، دریا و اقیانوس می‌ شود این گونه ‌ها می‌ توانند زندگی کنند. این گونه جدید که در این رساله روی آن مطالعه شده است، دارای اندازه ‌ای کمتر از یک میلیمتر است و در بزرگترین حالت به یک میلیمتر می ‌رسد و موجودات بسیار خرد جثه ‌ای هستند.
نویسنده مسئول این پژوهش در رابطه با اهمیت این موجودات، خاطر نشان کرد: این موجودات اولین حلقه زنجیره غذایی در محیط ‌های دریایی و حلقه اتصال بین تولید کنندگان و سایر مصرف کنندگان محسوب می ‌شوند و جانورانی هستند که از تولید کنندگان اولیه در محیط‌ های دریایی که شامل جلبک ‌های آبزی و فیتوپلانکتون ‌ها می ‌شود، تغذیه می ‌کنند. پاروپایان انرژی دریافتی از حلقه اولیه تولید کنندگان را به حلقه‌ های بالاتر زنجیره غذایی منتقل می ‌کنند. به این معنی که منابع غذایی انسان که از دریا به دست می ‌آیند، وابسته به این جانوران خرد جثه است.
میرشمسی بیان کرد: پاروپای کشف شده در این مقاله، از نظر جنس و گونه جدید است. بنابراین جنس جدیدی با نام "pseudoneotachidius" توصیف شد و گونه جدید نیز به نام "P.siNuspersici" که معادل لاتین خلیج فارس است، نام گذاری شد. پیش از انجام این رساله اطلاعاتی از گونه پاروپایان وجود نداشت، اما بعد از انجام این رساله ۵۰ رکورد جدید از این سخت پوستان شناسایی شد که ۲۵ گونه از آن‌ ها گونه ‌ای کاملا جدید برای علم بوده و باید توصیف شوند.
فاطمه نظری نویسنده این رساله دکتری اظهار کرد: پاروپایان از آنجاییکه دارای ارزش غذایی بالا بوده، به آسانی قابل پرورش هستند و همچنین در زنجیره دریایی و خصوصا آب شیرین نقش مهمی دارند. در صورت حذف شدن این گونه از زنجیره غذایی دریا اکوسیستم کاملا بهم خواهد ریخت زیرا اینگونه یک رابط غذایی میان فیتوپلانکتون ‌ها و مصرف کنندگان بعدی هستند، بنابراین با وجود نبود امکانات لازم و سختی انجام دادن این کار شروع به تحقیق در رابطه با این جانوران در قالب رساله دکتری کردم.
این عضو هیات علمی دانشگاه جیرفت افزود: همه موجودات در بوم‌ شناختی و اکوسیستم محیط اطراف خود نقش دارند، مسئله مهم این است که ما باید محیط اطراف خود را بشناسیم و تلاش کنیم تا پروژه ‌های خود را در راستای حفظ محیط زیست اطراف خود پیش ببریم. با کمبود امکانات زیادی در زمینه شناخت این نوع گونه ‌های جانوری رو به ‌رو هستیم. برای مثال با مرکز اقیانوس ‌شناسی تماسی برقرار کردم تا با همکاری آن ‌ها بتوانم نمونه‌ هایی را از اعماق اقیانوس برداشت کنم. با این وجود هیچ همکاری در این زمینه صورت نگرفت و اعلام کردند که برای دسترسی به نمونه ‌های عمق اقیانوس باید آن‌ ها را خریداری کنیم.
این دانش آموخته دکتری زیست شناسی دانشگاه فردوسی تشریح کرد: با وجود اینکه نمونه ‌برداری خصوصا برای بانوان با دشواری ‌هایی رو به ‌رو است با این وجود برای نمونه‌ گیری این پژوهش از ماهشهر شروع و تا مرزهای پاکستان رفتم. درحال حاضر برای کار بر نمونه ‌های عمق دریا نیازمند استفاده از کشتی هستم. یکی از مراکزی که در این زمینه توانایی همکاری با ما را دارند مرکز اقیانوس ‌شناسی است. با وجود اینکه ارسال نمونه ‌ها به خارج از کشور برای شناسایی گونه‌ ها توسط متخصصان خارجی وجود دارد، اما ترجیح می ‌دهم که با هزینه شخصی خود روی این نمونه‌ ها کار کنم و در انتها نمونه ‌ها را با ذکر نام خلیج فارس و عنوان یک محقق ایرانی ثبت کنم.






ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: