تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۷۳۴۶
تعداد بازدید: ۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
هیچگونه ترال فانوس‌ ماهیان در سطح دریا از ابتدای آذر امسال انجام نشده است و با مصوبه کارگروه ساماندهی صید ترال مبنی بر توقف این نوع صید، صید فانوس ‌ماهیان ممنوع و این مصوبه با همکاری سازمان شیلات کشور اجرایی شده است.
به گزارش مارین نیوز، چندی پیش و طبق تصمیم کارگروه ساماندهی "صید ترال" در فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، مقرر شد که صید ترال از ابتدای آذر امسال و به مدت 2 سال یعنی تا اول آذر سال 1401 ممنوع شود.
این کارگروه شامل همه نهادهای مرتبط اعم از قوه‌‌ قضائیه، سپاه پاسداران، سازمان شیلات، وزارت جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات شیلات ایران است.  
بر اساس این گزارش، معین‌الدین سعیدی؛ سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با تسنیم به نقل از کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی گفته بود که "صید ترال به‌طور کامل در این 2 سال ممنوع شده و فقط مختص فانوس‌ماهی‌ها نیست و هر نوع صیدی به صورت ترال در این مدت ممنوع است."
حالا، سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده برای اجرای مصوبه کارگروه مذکور در راستای ممنوعیت دو ساله صید ترال اظهار کرد: طبق بررسی‌ها و نظارت‌هایی که داشته‌ایم، هیچگونه ترال فانوس‌ماهیان در سطح دریا از ابتدای آذر امسال انجام نشده است و با مصوبه کارگروه ساماندهی صید ترال مبنی بر توقف این نوع صید، صید فانوس‌ماهیان ممنوع و این مصوبه با همکاری سازمان شیلات کشور اجرایی شده است.
وی با تأکید بر اینکه سایر ترال‌ها در خلیج فارس مشغول فعالیت هستند و مانعی برای آنها وجود ندارد، گفت: اما از ابتدای آذر امسال، ترال فانوس‌ماهی‌ها انجام نمی‌شود.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ادامه داد: ما در بازدیدی که از منطقه برای اجرایی شدن مصوبه داشتیم، تا حدودی شاهد اجرای ضوابط آن بودیم، در حال حاضر نیز طبق آماری که  براساس برآوردها و نظارت‌ها کسب کرده‌ایم، سازمان شیلات هم به ترال‌داران برای صید فانوس‌ماهی‌ها اجازه نداده که در دریا حضور داشته باشند و آن را ممنوع اعلام کرده است.
رفیعی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای ترال‌داران و صیادان بومی منطقه پس از مصوبه کارگروه مبنی بر ممنوعیت دو ساله صید، افزود: برای  حمایت از ترال‌داران بومی استانی که شغل‌شان از قدیم به صورت اجدادی صید بوده و از سال‌ها پیش نیز با کمک شیلات، تسهیلاتی را جهت سرمایه‌گذاری دریافت کرده‌اند و در حال حاضر فعالیت‌شان متوقف شده، در بودجه سال آینده پیشنهاد داده‌ایم که سازمان شیلات ردیف بودجه‌ای داشته باشد که بتواند از آنها حمایت کند.
وی همچنین به جزئیاتی از جدیدترین اقدام فراکسیون محیط زیست مجلس برای حمایت از تحقیقات در زمینه آیش دریا اشاره و تأکید کرد: برای آیش دریا نیز پیشنهاد داده‌ایم که ردیف مشخصی در بودجه سال آینده داشته باشد که اعتبارات آن به موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی تعلق گیرد تا این موسسه بتواند آیش را انجام دهد.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ادامه داد: موضوع تحقیقات در زمینه آیش دریا را در بودجه سال 1400 مدنظر قرار داده‌ایم، اگر مشکل در مدت دو سال توقف صید ترال فانوس‌ماهیان به منظور آیش دریا برطرف نشود، این روند برای تحقیقات و آیش دریا ادامه می‌‌یابد.
رفیعی همچنین با انتقاد از سازمان شیلات برای پرداخت نکردن حق عضویت ایران در اتحادیه بین‌المللی IOTC گفت: اگر این حق عضویت پرداخت شود، ترال‌ها می‌توانند بر روی اقیانوس هند فعالیت‌شان را ادامه دهند.
وی با تأکید بر اینکه مشکلات ایجاد شده از ناحیه صید ترال فانوس‌ماهیان در خلیج فارس، انشاء‌الله امسال با اقدامات و نظارت‌های صورت گرفته و مستمر حل و فصل می‌شود، اظهار کرد: در قانون برنامه هفتم توسعه نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا اعداد و ارقام در جهت حمایت از تحقیقات به منظور آیش دریا واقعی باشد تا بتوانیم شاهد اقدامات موثری در این حوزه در بلندمدت باشیم.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس اضافه کرد: باید تحقیقات برای آیش دریای خلیج فارس در جهت سنجش میزان ظرفیت دریا انجام شود، باید ببینیم که دریا تا چه میزان توان صید برای سال‌های آینده را دارد، بر همین اساس، لازم است که در قانون برنامه هفتم براساس همین واقعیت‌ها که مبتنی بر تحقیقات علمی است، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کنیم.
رفیعی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نمی‌دانیم که وضعیت توان دریا برای صید چگونه است، به همین دلیل طبق مصوبه کارگروه ساماندهی صید ترال، مهلت دو ساله‌ای برای توقف این نوع صید به منظور آیش دریا را تصویب کردیم تا میزان توان دریا در این مدت سنجیده شود.
صید ترال به صیدی گفته می‌شود که در آن با استفاده از توری قیف شکل، آبزیان عمق دریا کف‌روبی می‌شوند؛ اعتراض به این نوع صید به این دلیل است که استفاده از تورهای بزرگ عمقی موجب صید بی‌رویه شده و ذخایر آبی را به خطر می‌اندازد. 
اتحادیه بین‌ المللی IOTC چیست؟
آیین‌نامه مالی اتحادیه IOTC در اولین نشست فوق‌العاده که از 21 تا 24 مارس 1997 در رم برگزار شد، تصویب و آیین‌نامه داخلی IOTC در دومین نشست فوق‌العاده که در ویکتوریا در سیشل (22 تا 25 سپتامبر 1997) به تصویب رسید و در ژوئن  2014 به روز شد، همچنین به دنبال تصمیم اعضا در نشست اول، دبیرخانه کمیسیون IOTC در ویکتوریا (جمهوری سیشل) تأسیس و از ژانویه 1998 فعالیت خود را آغاز کرد.
جمهوری اسلامی ایران نیز در سال 2002 (13 آبان 1380) با تصویب مجلس شورای اسلامی ‌به عضویت این اتحادیه در آمد، سازمان شیلات ایران نمایندگی کشورمان در این کمیسیون را عهده‌دار است که ضمن شرکت در نشست‌های سالیانه آن و تلاش برای تقویت جایگاه ایران، ایجاد سهم بیشتری از صید در اقیانوس هند را در اختیار ناوگان صیادی ایران قرار داده است.





منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: