تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۷۳۴۹
تعداد بازدید: ۱۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
یک کارآفرینی بوشهری گفت: شرکت فنی و مهندسی بلندپروازان پویا دارای محصول دانش بنیان آب شیرین کن BWD است؛ که مرحله صنعتی و تجاری سازی خود را انجام داده و هدف از تولید این آب شیرین کن، تولید و تامین آب مصرفی مورد نیاز شناورهای صیادی با تصفیه و نمک زدایی کردن آب دریا است.
به گزارش مارین نیوز، یک کارآفرینی بوشهری با بیان اینکه این آب شیرین کن به صورت حرارتی و با فرایند تقطیر کار می‌کند و علاوه بر تصفیه آب، نمک هم بعنوان یک محصول ثانویه تولید می‌ کند، اظهار داشت: این شرکت مجوزهای لازم را از سازمان استاندارد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کرده است و به صورت گازی و گازوئیل سوز کار می‌کند.
سعید اشکش وجود یک فن شتاب دهنده جریان هوا بین اپراتور و کندانسور را از جمله دلایل منحصر به فرد و متمایز بودن این دستگاه آب‌شیرین‌کن عنوان کرد و گفت: وجود این شتاب دهنده سبب افزایش راندمان تولید، کاهش حجم و وزن و در نتیجه کاهش هزینه آن شده است.
وی در خصوص تجاری سازی این محصول گفت: در دور نخست بازاریابی و فروش محصول، لنج داران صیادی با توجه به مشکلات متعددی که در زمینه تامین آب آشامیدنی با آن روبرو هستند انتخاب شدند و در زمان حاضر برای نمونه از این آب شیرین کن بر روی یک لنج صیادی استفاده شده است.
اشکش در رابطه با اینکه این اختراع تا چه میزان می‌تواند مشکل کم آبی را در استان برطرف کند، گفت: با تجهیز لنج‌های صیادی به این آبشیرین کن تولید ۶۶ میلیون لیتر درماه از آب مصرفی لنج‌های صیادی از روی شرکت آب و فاضلاب استان برداشته می‌شود و با تامین این میزان آب کمک خوبی به منابع آبی استان می‌شود.
وی نیاز نداشتن به قطعات زود تعویض، تعمیرو نگهداری زودهنگام، تولید آب با هزینه بسیارکم، مصرف کم برق، کارکرد سیستم دردمای ۶۰ تا ۸۰ درجه و عمر بالای تاسیسات، امکان تولید آب با انرژی سوخت گاز و حتی گرمای بدون استفاده در تاسیسات صنعتی که بی رویه تلف می‌شود (مانند مشعل‌های صنایع نفت و گاز)، نداشتن رسوب و خوردگی بدلیل پلیمری بودن تمامی اجزا از مزایای اقتصادی این نوع آب شیرین کن است.
اشکش استفاده نکردن از مواد شیمیایی، گازهای گلخانه‌ای، قابل استفاده از انرژی های حرارتی تلف شده در تاسیسات صنعتی، رعایت مسائل زیست محیطی درخصوص میزان شوری و دمای پساب تخلیه شده در دریا را از مزایای زیست محیطی این آب شیرین کن عنوان کرد.
این کارآفرین بوشهری گفت: در سیستم آب شیرین کن BWD از جریان آب کندانسور که نسبت به پساب حجم بسیار زیادی دارد با آب پساب ترکیب و سبب می‌شود دما و شوری آبی که در دریا تخلیه می‌شود، کاسته شود و به دما و میزان شوری مطلوب برسد.
وی یادآور شد: در پروسه کارکرد این فناوری از گاز گلخانه‌ای استفاده نشده است و همچنین راه‌های متعددی برای تامین انرژی حرارتی از جمله گاز طبیعی، حرارت تلف شده در صنایع صنعتی، کوره خورشیدی امکان پذیر است.
اشکش در خصوص نقش آب شیرین کن‌ها در حوزه کشاورزی اظهار کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی در منطقه و کمبود آب در تمامی بخش‌ها از جمله کشاورزی و صنعت فعالان این بخش به ناچار بسوی استفاده از سیستم های تصفیه و نمک‌زدایی آب ترغیب می‌شوند، که باتوجه به شرایط استان بوشهر، مزارع پرورش میگو، گلخانه و مزارع کشت گوجه فرنگی از متقاضیان عمده در بخش کشاورزی به آب شیرین کن‌ها هستند.
وی گفت: تاکنون ۱۱ نفراز جوانان تحصیل کرده به صورت مستقیم و ۲۰ نفر نیز به صورت غیر مستقیم در این زمینه فعالیت می‌کنند.
در استان بوشهر ۳۰۰ فروند لنج صیادی و سفاری وجود دارد.




منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: