تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۷۶۷۱
تعداد بازدید: ۱۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
مدیر عامل موسسه رده بندی آسیا گفت: با توجه به افزایش هزینه ها و رکود درآمدزایی در این صنعت، ضروری است که بسته های حمایتی مالی جهت تدام خدمات رسانی موسسات رده بندی ایرانی پیش بینی و در اختیار آنها قرار گیرد.
به گزارش مارین نیوز، سفر بین المللی استانداردها و معیارهای بین المللی را می طلبد و این استانداردها به این جهت است تا آبراه های بین المللی به صورت ایمن و پاک نگهداری شود. امروزه موسسات رده بندی از طرف دولت های صاحب پرچم و به نیابت از سازمان بین المللی دریانوردی نقش اعمال قوانین و مقررات بین المللی را بر عهده دارد. تحریم های ظالمانه استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران سبب شد موسسات رده بندی خارجی کشور را ترک کنند و برای موسسات رده بندی داخلی فرصتی ایجاد شد و توانستند در طول تحریم ها بخشی از کمبودها و خلاء ایجاد شده را پوشش دهند و همزمان توان فنی، علمی و ساختاری خود را نیز بهبود بخشند. رده بندی و صدور جوازها و گواهینامه های فنی و ایمنی برای ارتقاء، بهبود و ایمنی صنایع دریایی کشور ضروری است. در این راستا نشریه مهندسی دریا با محمد رضا ظفری مدیر عامل موسسه رده بندی آسیا گفتگویی تفصیلی انجام داده است که می خوانید. 


  • موسسه رده بندی آسیا چه خدماتی را ارایه می دهد و چه اهدافی را دنبال می كند؟
رده بندی آسیا با کسب مجوزهای معتبر از مراجع ذیصلاح، خدمات بازرسی و نظارتی گسترده ای در عرصه دریایی، سکوهای نفتی، تجهیزات بندری، صنعتی و بازرسی کالا ... ارائه می دهد. افزایش تلاش در راستای ارتقا ایمنی و حفاظت از محیط زیست دریایی، تبدیل شدن به یک مؤسسه پیشتاز رده بندی و صدور گواهینامه در منطقه با تکیه بر قوانین و مقررات مؤسسه، فعالیت های تحقیقاتی و مهارت کارکنان، تفکر جهانی، فعالیت منطقه ‌ای از طریق حضور فعال در تجمعات بین ‌المللی از جمله کمیته ها و کنفرانس ‌های IMO و IACS و در عین حال اقدام براساس توافقات و پروتکل‌ های منطقه‌ ای، توسعه فعالیتها در زمینه بازرسی ‌های صنعتی از جمله بازرسی های فنی، نفت و گاز و فراساحل، بازرسی کالا، ارزیابی انطباق و ... اهداف کلانی است که موسسه دنبال میکند. 
  • وضعیت موسسه هم اكنون چگونه است ؟ چند شعبه و نمایندگی دارد؟
رده بندی آسیا توانسته است با انعقاد قراردادهای همکاری با سایر موسسات رده بندی و همچنین اتکا به نفرات با صلاحیت ایرانی که در اقصی نقاط جهان هستند به ناوگان تحت رده بندی خود خدمات مورد نیاز را ارائه نموده و در حال حاضر این موسسه دارای یک شعبه در استانبول، 7 نمایندگی در آسیا و اروپا و 11 شعبه در شهرهای تهران، نوشهر، امیرآباد، انزلی، چابهار، خرمشهر، بندرامام خمینی (ره)، بوشهر، بندرعباس، بندر لنگه و کیش می باشد.
  • استاندارهای مورد استفاده در صنایع دریایی توسط چه نهادی تعیین می شود؟
متولی این امر در مقیاس جهانی، سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) و در محدوده آب های کشورمان سازمان بنادر و دریانوردی می باشد. در سالیان گذشته، موسسه رده بندی آسیا در هر دو سطح اشاره شده مشارکت داشته است. هرساله نمایندگان این موسسه به صورت منظم در جلسات کمیته های فرعی و اصلی اسناد IMO شرکت دارند. در خصوص تدوین قوانین ملی نیز بسیاری از دستورالعمل ها و ضوابط فنی و قانونی با مشارکت فعال موسسه رده بندی آسیا تدوین و نهایی شده اند. 
  • حداكثر تناژ كشتی هایی كه میتواند تحت رده بندی آسیا باشد چقدر است؟
موسسه رده بندی آسیا بصورت پلكانی و متناسب با تجربیات خود تاییده افزایش تناژ جهت رده بندی شناورها را از سازمان بنادر و دریانوردی كسب نموده است و در حال حاضر این موسسه هیچگونه محدودیتی در خصوص تناژ و یا نوع شناور ندارد. شناورهای اقیانوس پیمای زیادی از قبیل تانكر، فله بر، جنرال كارگو و كانتینر بر تحت نظارت این موسسه در حال فعالیت می باشند.
  • دستاوردهای موسسه رده بندی آسیا در سال های اخیر چه بوده است؟ چه پروژه هایی انجام داده اید؟
این موسسه در حوزه شناورهای نوساز فعالیت گسترده‌ای داشته است. در این زمینه بالغ بر 80 کارگاه و کارخانه کشتی ‌سازی در سرتاسر کشور با این موسسه همکاری داشته و پروژه ‌های آنها تحت نظارت این موسسه به سرانجام رسیده است. در حوزه شناورهای موجود این موسسه کوشیده است با ارتقا سطح دانش بدنه فنی خود از طریق برگزاری دوره ‌های آموزشی متعدد خارجی و داخلی، توانایی خود در ارایه خدمات فنی به ناوگان کشتی های اقیانوس ‌پیما ارتقا بخشد. در حال حاضر این موسسه بیش از نیمی از ناوگان کشتی های اقیانوس پیما شرکت ملی نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی را تحت کلاس خود دارد و به اذعان مدیران و کارشناسان فنی این شرکت ها، خدمات ارایه شده از سوی موسسه رده بندی آسیا از کیفیت لازم برخوردار بوده و در برخی موارد چیزی از موسسات عضو آیاکس کم نداشته است. در سال گذشته کارشناسان فنی این موسسه به عنوان مشاور فنی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، کمک های فنی قابل ملاحظه‌ ای را در پروژه شناورسازی یک از شناورهای صدمه ‌دیده این شرکت ارایه دادند که این تلاش ها منجر به نجات بار و شناور مذکور گردید. در حوزه فراساحل و خدمات صنعتی نیز با اخذ استاندارهای مختلف مورد نظر سازمان استاندارد، فعالیت های این شرکت گسترش قابل ملاحظه ای داشته است که نتایج ان در سال آینده قابل لمس خواهد بود.
  • تحریمها باعث رونق كار شما شده است یا باعث محدودیت؟ چگونه؟
جواب دادن به این سوال شما بسیار سخت می باشد. تحریم یك تهدید و چالش است، بخصوص كه اگر ناجوانمردانه و ظالمانه به یك كشور تحمیل شده باشد. حال تبدیل یك چالش به یك فرصت هنری است كه مدیران باید بتوانند از پس آن برایند. تبدیل چالش به فرصت كار تیمی است و تمام ارگان ها با یك نیت باید در آن دخیل باشند. تحریم ها باعث شد كه شناورهای كه قبلا خدمات رده بندی خود را از موسسات خارجی می گرفتند از موسسات داخلی دریافت نمایند. این موضوع بصورت اسمی می تواند باعث رونق كار رده بندی ایرانی باشد. ولی در عمل فقط باعث افزایش كار شد نه رونق رده‌ بندی. برای رونق یك فعالیت باید افزایش درآمد و سرمایه در آن كار وارد گردد كه عملا این مهم محقق نگردید و هنوز محدودیت های بسیاری برای تحقیق و توسعه در این موسسه موجود است.
  • آیا در بازارهای بین المللی فعالیت دارید؟ شناورهای ایرانی تحت كلاس آسیا در محدوده آبهای كدام كشورها میتوانند تردد كنند؟
اگر منظور از بازارهای بین المللی خدمات رده بندی به شناورهای با پرچم غیر ایرانی باشد باید بگویم خیر، ولی ما دارای شعب و نمایندگانی در اقصی نقاط دنیا هستیم كه به شناورهای ایرانی خدمات ارایه می دهند. از آنجاییكه موسسه رده ‌بندی آسیا یك موسسه شناخته شده و مورد تایید سازمان جهانی دریانوردی (IMO) می باشد، شناورها و كشتی‌ ها با گواهینامه موسسه رده بندی آسیا هیچگونه محدودیتی قانونی برای تردد در آبهای و بنادر دنیا ندارند. 
  • با چه موسسات رده بندی خارجی همكاری دارید؟ برنامه ای برای عضویت در IACS  دارید؟
قبل از شروع تحریم های ثانویه موسسه رده بندی آسیا با بعضی از موسسات خارجی عضو آیاكس همانند رینا (RINA)، بی وی (BV)، دی ان وی-جی ال (DNV-GL) و پی ار اس (PRS) قرار داد همكاری داشتیم. بعد از ادامه تحریمها اكثر این موسسات كشور را ترك كردند و فقط موسسه رده بندی پی ار اس به ادامه فعالیتش در ایران ادامه داده است. ما به عنوان یك موسسه ملی علاقه بسیاری برای بین المللی شدن و به عضویت در آمدن در IACS داریم. دیدگاه كلان مدیران و سهامدارن موسسه آسیا ارتقا سطح علمی، خدماتی و كیفیتی موسسه در حد جهانی می باشد و خوشبختانه در این زمینه قدم های خوبی برداشته شده است و بستر مناسبی جهت پیشبرد برنامه ها تهیه گردیده شده است. 
  • چه موانع و مشكلاتی بر سر فعالیت موسسات رده بندی داخلی در كشور وجود دارد؟
موسسات رده بندی ایرانی با بهره گیری از توانمندی های نیروی انسانی و ظرفیت سازی های ایجاد شده، در حوزه خدمات موسسات رده‌ بندی به ناوگان تجاری ایران مشکل فنی نداشته و با تمام ظرفیت آماده خدمات رسانی می باشند. لیکن با توجه به افزایش هزینه ها و رکود درآمدزایی در این صنعت، ضروری است که بسته های حمایتی مالی جهت تدام خدمات رسانی موسسات رده بندی ایرانی پیش بینی و در اختیار آنها قرار گیرد. از طرفی افزایش سن ناوگان تجاری کشتی های اقیانوس پیما، محدودیت در اجاره و تردد کشتی ها با سن بالا، عدم تطابق با الزامات و استانداردهای روز، استهلاک بالا و هزینه ‌های پشتیبانی تصاعدی ناوگان دریایی کشور و همچنین افزایش حملات سایبری به زیرساخت ‌های نرم افزاری و سخت افزاری سازمان های مرتبط دریایی، تمرکز بیشتر برای جبران عقب ماندگی‌ های انباشته در حوزه دریایی و بندری را می طلبد.
  • در بخش تحقیق، توسعه و آموزش چه اقداماتی انجام داده اید؟
با توجه به گستردگی دامنه فعالیت ها در سال های اخیر، موسسه رده بندی آسیا با بکارگیری از نیروهای تخصصی خود در بخش تحقیق و توسعه، بروز رسانی مجموعه قوانین مورد نیاز را بصورت مستمر در دستور کار داشته و در این راستا سری جدید قوانین موسسه رده بندی آسیا برای سال 2022 آماده بهره برداری است. در حوزه خدمات آموزشی نیز با توجه به نیازهای ناوگان پرچم جمهوری اسلامی ایران، تمرکز موسسه رده بندی آسیا آموزش درون سازمانی بوده و این موسسه با بهره گیری از مجرب ترین اساتید بین المللی که سابقه آموزش در موسسات رده بندی عضو آیاکس را نیز دارا می باشند به تربیت پرسنل خود پرداخته است. 
  • چه پیشنهادی برای بهبودی كار انجمن مهندسی دریایی ایران دارید؟ 
نظر من این است كه، انجمن مهندسی دریایی رسالت واقعی خودش را مد نظر قرار دهد و به معنای واقعی کلمه نماینده تمام اعضاء حقیقی و حقوقی جامعه دریایی باشد، من فكر میكنم برگزاری وبینار آموزشی جهت آشنایی اعضاء انجمن با کارکرد آن، همچنین تبیین حقوق و وظایف متقابل اعضاء و انجمن نسبت به یکدیگر حائز اهمیت است. من پیشنهاد برگزاری همایش و نمایشگاه سالیانه به صورت دوره ای در شهرها و بنادر مختلف کشور را دارم و برگزاری نمایشگاه و همایش محدود به جزیره کیش نگردد. مناطق آزاد زیادی در کشور وجود دارد که پتانسیل لازم برای برگزاری همایش و نمایشگاه را دارند. رصد و بروز رسانی مستمر اولویت ‌ها و نیازهای تحقیقاتی و پژوهشی کشور و در دسترس قرار دادن اطلاعات مربوطه بین اعضاء انجمن از وظایف مهم انجمن می ‌باشد. همچنین می توان به احداث اتاق و یا نمایندگی انجمن در بنادر، یا دانشگاه های دریایی کشور، جهت ارتباط مستمر و آموزش دانشجویان و نسل آینده جامعه دریایی کشور با کارکرد سازمان های مردم نهاد مرتبط اشاره کرد. 







ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: