تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۷۸۹۱
تعداد بازدید: ۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
یک فعال حوزه کار بر لزوم سرمایه‌ گذاری در صنعت دریایی تاکید کرد و توسعه صنایع دریایی را موجب اشتغالزایی،‌ کاهش وابستگی به نفت و رونق صادرات غیرنفتی دانست.
به گزارش مارین نیوز، ناصر چمنی با اشاره به اشتغالزایی صنعت دریایی و توسعه اقتصاد دریا در بسیاری از کشورها اظهار کرد: در حال حاضر برخی کشورها از ظرفیت دریا و سواحل اطراف خود بهره‌برداری می‌کنند و ژاپن از جمله کشورهای مطرح در حوزه اقتصاد دریاست که به‌طور کامل در آب احاطه شده و توانسته از این طریق بنادر، حمل و نقل و صنایع دریایی خود را رونق بدهد و اشتغالزایی کند.


وی افزود: کشورهایی مثل ترکیه که هم مرز با چند دریا هستند نیز از این ظرفیت برای رشد و توسعه اقتصاد خود استفاده کرده‌اند چراکه این مساله نقش حیاتی در اقتصاد این کشورها دارد؛ بنابراین لازم است زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنایع دریایی در کشور فراهم و از این طریق صادرات غیرنفتی را فعال‌تر کنیم.
این فعال حوزه کار ادامه داد: هم اکنون در کشورهایی که به اقتصاد دریا روی آورده‌اند، دولتها با در اختیار گذاشتن کشتی‌های مدرن یا اختصاص وام‌های ارزان و کم بهره، صنعت دریایی را ارتقاء داده‌اند و از طریق صید ماهیان و آبزیان، ساخت کشتی و حمل بار افراد بسیاری مشغول به کار شده‌اند.
چمنی خاطرنشان کرد: متاسفانه ما همچنان به سبک ۴۰ سال قبل با لنج‌های قدیمی ماهیگیری می‌کنیم، در حالی که ساخت کشتی، حمل بار، آبزی‌پروری، صید و صیادی، فراوری و بسته بندی آبزیان و صادرات آن یک چرخه ارزشمند به شمار می‌رود لذا تاکید ما بر توسعه اقتصاد دریاست و باید از این پتانسیل و مزیت بزرگ برای رشد صادرات غیرنفتی و رونق تولید و اشتغال بیش از گذشته استفاده کنیم.
به گفته وی، برخلاف کشورهای همسایه سهم اندکی در اقتصاد دریا و استفاده از منابع طبیعی مشترک داریم، در حالی که ارزش افزوده و اشتغالزایی بالایی به دنبال دارد.
این فعال حوزه کار در پایان سرمایه‌گذاری در صنایع دریایی را مورد تاکید قرار داد و گفت: با هزینه کمتر می‌توانیم سرمایه‌گذاری بیشتری در حوزه اقتصاد دریا داشته باشیم و وابستگی خود را به نفت کاهش دهیم.








منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: