تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۷۹۱۴
تعداد بازدید: ۶۵۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
رئیس هیات مدیره شناور جنوب گفت: مكُران باید به ارائه خدمات و تولید كشتی‌ مجهز شود تا بتوان از ظرفیت‌های موجود در این سواحل استفاده بهینه کرد.
به گزارش مارین نیوز، یکی از دلایل عمده تمرکز جمعیت در سواحل، رونق بخشیدن به صنایع دریایی مانند صنعت کشتی سازی است چراکه یک صنعت پراشتغال است که می‌تواند علاوه بر اشتغالزایی زیاد برای طبقه کارگری و مهندسی، می تواند سواحل مکُران را تبدیل به مرکز صنعت کشتی سازی کند. صنعت کشتی‌سازی با ۱۰۰ صنعت پیرامونی خود ارتباط دارد و می‌تواند زنجیره محکمی از صنایع را در سواحل مکُران رونق بخشد. چرا که از نقاط ضعف سواحل مکُران می توان به این نکته اشاره داشت که این سواحل دارای امکانات صنعتی حداقلی است و نمی‌توان یک منطقه صنعتی معتبر و مجهز در آن پیدا کرد که به تبع آن، اشتغالزایی صنعتی در آن نیز بسیار در سطح پایینی قراردارد.
با توجه به این ظرفیت های جاری، چنانچه در کارخانجات ایزوایکو بندرعباس که در زمینی به مساحت ۱۱۰۰ هکتار، برای ۵ هزار و ۲۰۰ نفر شغل مستقیم ایجاد کرده و برای ۴ برابر این عدد نیز اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است به تنهایی برای تعمیر یک کشتی نفتکش برای ۵۰۰ نفر ایجاد اشتغال می‌شود. ارزش این نوع اشتغالزایی از آنجا بیشتر درک می‌شود که علاوه بر اشتغال فراوان بومیان، باعث جذب و اشتغالزایی تحصیلکردگان منطقه و طبقه تحصیلکرده به این نواحی نیز خواهد شد.
تعمیر و ساخت کشتی در سواحل مکُران الزام که نیازی است که اگر به آن پرداخنه نشود قطعا فردا برای جبران آن خیلی دیر است چراکه طراحی و ساخت و تجهیز کارخانه عظیم کشتی‌سازی دارای داک خشک ممکن است نزدیک به یک دهه به زمان نیاز دارد. ساخت دو کارخانه در دو شهر چابهار و جاسک قطعا در شکوفایی و توسعه سواحل مکُران نقش اثرگذاری خواهد داشت.
دانش فنی کشتی‌سازی ایرانی عامل خروج رکود از سواحل مکُران
مهردادنصیری رئیس هیات مدیره شناور جنوب با تایید عقب‌ماندگی صنعت کشتی‌سازی کشور، گفت: با این حال صنعت کشتی سازی ایران با برخورداری از دانش فنی ساخت کشتی قادر است در سواحل مکُران، بسیاری از مشکلات حمل و نقل دریایی را حل و فصل کند.
کشتی سازی ایران در جایگاه واقعی خود قرار ندارد
وی با تاکید بر این مهم که نسبت اشتغال به کار در کشتی سازی در جنوب کشور یک به پنج است، افزود: امروز شاهد یک رکود و توقف در صنعت کشتی ساز هستیم چرا که  کشتی سازی ایران هم اکنون در جایگاه واقعی خود قرار ندارد.
لزوم تقویت ارتباط صنعت کشتی سازی با فناوری
ضرورت بهره گیری از دانش های نوین و تقویت ارتباط صنعت با فناوری برای توسعه صنعت کشتی سازی، موضوعی بود که نصیری به آن توجه نشان داد و گفت: تقویت صنعت کشتی سازی برای ساخت و تعمیر کشتی های غول پیکر از اهمیت بسزایی برخوردار است و ایران نیز توان ساخت چنین شناورهایی را داراست.
بهترین سیاست دولت سیزدهم
وی یكی از بهترین سیاست های دولت سیزدهم را توسعه اقتصادی سواحل مكُران دانست كه دارای ظرفیت های زیادی است، گفت: ساخت، تعمیر و نگهداری شناورهای ایرانی و خارجی علاوه بر ارزآوری می تواند صرفه جویی ارزی هم به دنبال داشته باشد.
تقویت صنعت كشتی‌سازی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها در سواحل مكُران
این فعال صنعت کشتی سازی کشورمان با تاکید بر این مهم که توسعه صنعت شناورسازی و كشتی سازی از مهمترین زیر ساخت ها در منطقه مكُران است كه باید به این مهم بیش از پیش توجه شود، ابراز داشت: سواحل مكُران به طورمستقیم به اقیانوس متصل است و همین امر موجب می شود كشتی های گردشگری از سرتاسر جهان به راحتی به این منطقه دسترسی داشته باشند و همین امر اهمیت کشتی سازی در این سواحل را بیش از پیش آشکار می‌سازد.
نصیری تاکید داشت: مكُران باید به ارائه خدمات و تولید كشتی‌ مجهز شود تا بتوان از ظرفیت‌های موجود در این سواحل استفاده بهینه کرد.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه دریایی سواحل مکُران از ظرفیت بالایی به منظور حضور صنایع در این بخش را دارد و قرار است به تکیه‌گاهی اقتصادی برای ایران تبدیل شود چرا که توسعه صنایع متناسب با اقتصاد دریا در آن از ضروریات و اولویت‌ها محسوب شده است. اما صنایع استراتژیک و راهبردی دارای ریسک بالا هستند و دیربازده و سرمایه بر و لذا در تمام دنیا، دولت ها؛ هدایت و راهبری این نوع صنایع را بر عهده دارند.
گفته می‌شود بخش خصوصی ما برای استقرار سیستم در این حوزه به خوبی شکل گرفته و ملزومات دریایی بسیار خوبی را تولید می کند به همین منظور چنانچه باور داشته باشیم که می توان از ظرفیت داخلی استفاده کرد و شرکت های کوچک و متوسط هم می توانند سیستم های مورد نیاز کشتی سازی را در کشور تولید کرد قطعا توجه به کشتی سازی در سواحل مکُران در مسیر صحیح خود قرار گرفته است.ُ









نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
0
0
کشور امارات و شیخ نشین دبی که یکی از قطب های کشتی سازی است فقط یک دونه کشتی سازی بزرگ دارد بقیه در خورهای طبیعی هستند که با هزینه های کم ساخته شده اند ، ایزوایکو همین الان حداقل 80 در صد ظرفیت خالی دارد صدرا هم همچنین ، بعد اگر از دولت بخواهیم باز هزاران میلیارد هزینه کند و کشتی سازی جدیدی بسازد منطقی نیست خصوصا در سواحل مکران که به خاطر اقانوسی بودنش هزینه ساخت موج شکن و تاسیسات دریایی بسیار زیاد است
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
0
0
شاید مهمترین ضرورت حاضر در سواحل مکران، ، احداث کارخانجات تعمیر کشتی در نزدیکی بندر چابهار است. درآمد فوق العاده تعمیرات کشتی را نباید از یاد باد.
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
0
0
البته شرکت کشتی سازی صدرا چابهار سالهای طولانی هست که تاسیس شده ولی بیکار است ، برای اینکه صنعت کشتی سازی در بندری موفق باشد اول باید بندر به گونه ای ساخته شود که هاب تخلیه بار باشد که بنادر ایران متاسفانه نیستند برای همین کشتی های کارگو بین المللی معمولا تمایلی به مجتمع های ایران ندارند ، کشتی رو که بار نمیشه درای داک کرد. ما باید مراکز تعمیرات کشتی را در پایانه های نفتی تاسیس می کردیم چون تانکر ها به انها برسند خالی اند و اماده بارگیری نفت و میعانات هستند ، مثلا جایی مثل عسلویه یا خارک
مونسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
0
0
در مکران جای کارخانجات تعمیر در کنار بندر چابهار خالی هست واقعا.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: