تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۷۹۳۱
تعداد بازدید: ۱۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه اشتیاق به واردات، موجب رکود صنایع دریایی شده است، گفت: اگر به صنایع دریایی سفارش ساخت داده نشود، رکود جدی این صنعت را تهدید خواهد کرد.
به گزارش مارین نیوز، امید قالیباف با بیان اینکه صنایع دریایی ظرفیت ساخت ۱۵۰ هزار تن شناور و ۲۳۵ هزار تن سازه دریایی را دارد، اظهار کرد: به‌دلیل اینکه سفارش خرید به جای تولید داخل، به شکل واردات است، تنها ۱۰ درصد از ظرفیت این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی متقاضیان عمده محصولات صنایع دریایی کشور را فعالان بخش خصوصی، شرکت‌های کشتیرانی و صنعت نفت عنوان کرد و افزود: به‌عنوان نمونه شرکت‌های نفتی برای خدمت‌رسانی به سکوهای نفت و گاز و تأسیسات موجود در جزایر، درحال‌حاضر از ۱۲۰ شناور استفاده می‌کنند که ۷۰ شناور وارداتی هستند و به راحتی قابلیت ساخت داخل دارند.
به گفته سخنگوی وزارت صمت، یکی از بهانه‌هایی که برای نخریدن محصولات صنایع دریایی کشور می‌آورند تأمین نشدن فوری است؛ یعنی با علم به اینکه می‌دانند ساخت تجهیزات و شناور دریایی زمان‌بر است، با تأخیر زیاد سفارش را با قید تحویل فوری به سازنده داخلی می‌دهند و در نهایت اقدام به واردات می‌کنند.
قالیباف با اشاره به اینکه در حال حاضر اکثر کشتی‌های مورد نیاز قابل ساخت در داخل است، اظهار کرد: ۵۳ شرکت ساخت شناور در کشور وجود دارد که کشتی‌هایی با ظرفیت از ۲۰۰۰ تن تا بیش از ۱۰۰ هزار تن را می‌توانند بسازند و تعمیرات اساسی کنند، اما اشتیاق واردات باعث رکود این صنعت شده است.
وی به نقش مهم بانک‌ها در خارج شدن صنعت دریایی از رکود اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از انگیزه‌های واردات شناور این است که در سایر کشورها بانک‌ها تا ۹۵ درصد مبلغ سفارش را به خریدار یا سازنده وام می‌دهند، اما در کشور ما خریدار باید مبلغ سفارش را با منابع مالی خود پرداخت کند که با توجه به گران بودن شناور فشار زیادی به سفارش دهنده وارد می‌شود.
سخنگوی وزارت صمت با اشاره به داشتن ۵۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی و موقعیت ویژه ایران به لحاظ دسترسی به شریان‌های حیاتی تجارت جهانی، گفت: صنایع دریایی برای جمهوری اسلامی ایران یکی از راهبردی‌ترین صنایع است که باید با نگاهی جدید به آن نه تنها از این ظرفیت برای رفع نیاز کشور، بلکه ورود به بازارهای منطقه بهره‌برداری کرد. انتظار می‌رود در اولین جلسه شورای عالی صنایع دریایی کشور به ریاست رئیس‌جمهور، نسبت به سازوکارهای حمایتی برای خروج صنایع دریایی از رکود تصمیم‌گیری شود.









منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: