تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۷۹۴۰
تعداد بازدید: ۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
یك كارشناس حوزه صنایع دریایی با بیان اینکه سال ها شعار اقتصاد دریا محور در ایران سر داده می شود اما در عمل هیچ اتفاقی در این حوزه نمی افتد، گفت: در دهه های گذشته تصور بر این بود كه عدم تمركز در تصمیم گیری باعث چنین امری می شود.
به گزارش مارین نیوز، پیمان مسعود زاده بازرس انجمن مهندسی دریایی ایران و کارشناس ارشد حوزه دریایی در برنامه روی خط بازار رادیو اقتصاد، اظهار داشت: صنایع دریایی نقش بسیار مهمی در توسعه خیلی از كشورهای توسعه یافته دنیا داشته است.
وی همچنین با بیان اینكه صنعت دریایی به معنای عام در دنیا محور توسعه اكثر كشورها بوده است، اظهارداشت: هرچند دنیا كشور كره را به صنایع الكترونیك و خودرو می شناسد اما محور و موتور توسعه این كشور صنعت دریایی بوده است.
این كارشناس حوزه صنایع دریایی گفت: این كشور از نظر میزان و تناژ تولید امروز جایگاه نخست را در سطح دنیا به خود اختصاص داده و در عین حال ۳۵ درصد از تولیدات كشتی در جهان مربوط به شركت های بزرگ كره ای است.
وی در ادامه ضمن طرح سئوالی مبنی بر اینكه سال ها شعار اقتصاد دریا محور در ایران سر داده می شود اما در عمل هیچ اتفاقی در این حوزه نمی افتد، افزود: در دهه های گذشته تصور بر این بود كه عدم تمركز در تصمیم گیری باعث چنین امری می شود.
وی همچنین اظهارداشت: خوشبختانه قانون توسعه وحمایت از صنایع دریایی ۱۲ سال پیش در ایران تصویب و به تبع شورایعالی و همینطور صندوق توسعه صنایع دریایی در كشور تشكیل شد.
مسعود زاده اضافه كرد: متاسفانه در طول این سال ها مواد این قانون به نحو باید و شاید در كشور اجرایی نشد و به یك معنا بر زمین ماند.
وی عنوان كرد: معافیت های مالیاتی ۱۰ ساله برای شناورهای مورد ساخت در ایران، واریز سالی یك میلیار دلار به صندوق توسعه صنایع دریایی، معاف بودن در آمد سالیانه شناورهای مورد تعمیر در ایران و غیره از جمله این موارد قانونی بود.
این كارشناس حوزه صنایع دریایی گفت: از همه مهمتر اگر یك كشتی ساز در مناقصه بین المللی برنده می شد ۲۰ درصد مبلغ را باید از منابع صندوق توسعه صنایع دریایی به عنوان هزینه های قابل قبول و بلاعوض به شركت مزبور پرداخت می شد ضمن اینكه از این صندوق قرار بود وام های پرداخت شود كه قدرت خرید مشتریان به عنوان یورز كردیت را بالا ببرد همان كاری كه چین، ژاپن و كره انجام می دهند.
وی افزود: ایران پنج هزار و ۸۰۰ كیلومتر مرز دریایی دارد و همینطور در نقطه ای از جهان قرار گرفته كه كریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب می تواند برای كشور یك منبع در آمد باشد.
مسعود زاده در ادامه ضمن طرح سئوال دیگری مبنی بر اینكه چرا با وجود زیرساخت های مختلف در ایران مثل كشتی سازی، تعمیراتی، آموزشی، تعداد مقالات و بسیاری موارد دیگر این عوامل منجر به تحول اقتصاد كشور در حوزه دریا نمی شود، یادآورشد: متاسفانه ساختارهای مالی و بیمه كشور منطبق با این صنعت نیست.








ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: