تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۷۹۸۶
تعداد بازدید: ۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس گفت: اگر تنها ۲۰ درصد دیگر این حوزه دریایی پیشرفت کنیم تا ۵۰ درصد بیکاری منطقه مازندران کاهش پیدا خواهد کرد و شاهد ایجاد شغل‌ های پایدار خواهیم بود.
به گزارش مارین نیوز، توسعه دریامحور و اقتصاد دریا که اخیراً بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته، موضوعی بسیار مهم و البته حیاتی است که می‌تواند اقتصاد کشور را هم متحول کند. اقتصاد دریامحور، راهبردی اساسی، توسعه‌ای و کنش‌گرا و در نهایت، تحول آفرین است. اساسی است، زیرا در سطح بالایی نهادها و سازمان‌های زیادی را درگیر می‌کند. توسعه‌ای است، زیرا با موضوعات مختلف توسعه‌ای و حاکمیتی مانند جمعیت پذیری، ایجاد زیرساخت‌ها و ارتباطات گره خورده است. کنش‌گراست، زیرا محرک جدی به کارگیری و به کاراندازی صنایع و اشتغال در دریاها و سواحل است.
شاید اگر امروز تصمیم گرفته شود ۱۰۰ موضوع و اقدام اساسی در فرآیند توسعه کشور فهرست گردد و از بین آن‌ها ۵۰ موضوع مهم‌تر انتخاب شده و در نهایت، پنج موضوع کلیدی و جدی برگزیده شود، بدون شک موضوع توجه به اقتصاد دریامحور و توسعه سواحل مکران در لیست انتخاب نهایی قرار می‌گیرد.
علی بابایی‌ کارنامی نماینده ساری در خصوص اهمیت اقتصاد دریا در استان مازندران، گفت: دریای مازندران به عنوان یکی از شاخص‌های مهم توسعه اقتصادی در استان مازندران مطرح است. یعنی اگر قرار باشد مردم مازندران را با نگاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بشناسند، باید تا حدی ظرفیت دریا و ساحل را شناخته باشند.
بابایی‌ افزود: یکی از کارهای خوبی که در سال‌های اخیر انجام شده و همچنان هم ادامه دارد، بحث مربوط به عقب نشینی ۶۰ متری براساس حریم سواحل است؛ یعنی همان طرح آزادسازی سواحل. در استان مازندران، در حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد این رویکرد انجام شده که قابل ستایش است و امید داریم به زودی در همه نقاط مورد نظر، این کار صددرصد صورت بگیرد.
نماینده ساری تصریح کرد: این اقدام شایسته، ۱۰ درصد ماجرا است. یعنی اگر ما نتوانیم تقریباً ۴۷۵ کیلومتر ساحل را به نفع اقتصاد کشور و درآمد مردم، دربیاوریم، به نقطه مطلوب نرسیدیم.
بابایی‌کارنامی اظهار داشت: در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از این ظرفیت، برای خدمات گردشگری است و عدم موفقیت در این بخش، یعنی نشناختن ظرفیت دریا و ساحل که خیلی از کشورها به منظور درآمد حداکثری از آن، آرزویش را دارند.
وی یادآور شد: این موضوعی که اشاره کردم، علاوه بر ظرفیت دریا به منظور تبادل کالا و ارتباط بین حوزه‌ای در تجارت بین‌الملل است. در منطقه ما، سه بند مهم نوشهر، فریدون کنار و امیرآباد است که ضرورت دارد با نقشه راه، استفاده و بهره بیشتری از آن‌ها برده شود، زیرا از این بابت می‌توانیم ارتباط بهتری در جهت منافع کشور با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا برقرار کنیم.
نماینده ساری در ادامه بیان کرد: یکی از انتقادات ما به دولت این است که چرا دستگاه‌های دولتی در مازندران مجتمع رفاهی در اختیار دارند. از ۴۷۵ کیلومتری که در ساحل داریم، بیش از ۲۶۰ کیلومتر آن در قالب اقامتگاه‌های سیستم دولتی است. یعنی مجتمع رفاهی برای خود ساخته‌اند و زیرساخت‌های دولتی را هم به اختیار خود درآوردند که هیچ خاصیتی برای افزایش درآمد استان مازندران ندارد. یعنی مدیران و زیرمجموعه آن‌ها، برخی روزهای سال از این امکانات رفاهی بهره می‌برند. از این‌رو، پیشنهاد ما این بوده که دولت این ظرفیت را واگذار به بخش خصوصی یا تعاونی‌های بومی بکند، البته با همان کاربری و در قالب قراردادهایی، اداره آن‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنند و حتی در بلندمدت می‌تواند کلاً در اختیار آن‌ها قرار دهد تا وضعیت اقتصادی منطقه، نظم و نسق بهتری به خود بگیرد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: وقتی کار به بخش خصوصی واگذار شود، مدیریت‌ها روند بهتری را دنبال می‌کنند و همین یک دلیل کافی است تا بهره‌مندی از اقتصاد دریا و گردشگری با خروجی بیشتری توام شود. وقتی مسافر به استان مازندران بیاید و این منطق مدیریت را ببیند، حتماً وضعیت اقتصاد استان و حتی کشور بهتر خواهد شد. باید قدر این دریا و ساحل را دانست، زیرا این‌ها انفال هستند و همه مدیران در پیشگاه مردم باید پاسخگو باشند که چه کردند و چه می‌خواهند بکنند و مردم حس کنند که روند رو به رشد است.
بابایی‌کارنامی تصریح کرد: دریا و ساحل استان مازندران، پتانسیل بالایی در جذب مسافران داخلی و خارجی را دارد. پس اینکه مسافر در آرامش بیاید و از امکانات استفاده کند، بخش زیادی از آن به لطف دریا و ساحل است. یعنی احداث هتل و رستوران به واسطه این نعمت خدادادی است.
وی با اشاره به اهمیت بخش شیلات گفت: ماهی خاویار یک فرصت شغلی و درآمدی برای ایران است. هم‌اکنون در استان ما، فردی پرورش ماهی خاویار در قفس دریایی را انجام می‌دهد که به جرات می‌شود گفت درآمد او در حدود ۴، ۵ پالایشگاه مطرح کشور است. از این‌رو، باید روی صادرات این کالای با اهمیت، کار بیشتری صورت بگیرد. حال، اگر همین رویکرد را به دیگر بخش‌ها تعمیم دهیم می‌بینیم که چقدر اوضاع و احوال اقتصادی بهتر خواهد شد.
نماینده ساری اظهار داشت: گرانی گوشت قرمز و سفید، برخی از مردم را وادار به جایگزین آن‌ها کرده است. چقدر خوب است که در جهت قرار دادن ماهی خاویار در سبد مردم، کار فرهنگی بیشتری شود. 
در صورت استفاده از ظرفیت های دریا، شاهد ایجاد شغل‌های پایدار خواهیم بود
بابایی‌کارنامی در پاسخ به اینکه چقدر از ظرفیت دریای مازندران به نفع اقتصاد آن استان، استفاده شده است؟ گفت: ۲۰ تا ۳۰ درصد. اگر تنها ۲۰ درصد دیگر در این حوزه پیشرفت کنیم تا ۵۰ درصد بیکاری منطقه کاهش پیدا خواهد کرد و شاهد ایجاد شغل‌های پایدار خواهیم بود.









ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: