تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۰۴۲
تعداد بازدید: ۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
در حالی نیمه ماه گذشته کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از رشد ۱۵۰ درصدی عملیات کانتینری با سرمایه‌گذاری ایران در بندر "سالیانکا" خبر داده بود که دبیر انجمن کشتیرانی مدعی شد کشتی‌های ایرانی در این بندر مشکل دارند.
به گزارش مارین نیوز، 13 آبان‌ماه امسال کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سرمایه‌ گذاری 110 میلیون دلاری ایران در بندر سالیانکا روسیه اعلام کرد: بخشی از این رقم صرف خرید شناوری با قابلیت حمل 270 دستگاه کانتینر شده است که قسمت اعظم هزینه خرید آن، از طریق اعتبارات بانکی روسیه تامین خواهد شد. برخی از تجهیزات نو مورد نیاز در بندر نیز با سرمایه گذاری صورت گرفته، تهیه شده‌ است. اسکله‌ها و جاده‌های داخلی بندر کاملاً بازسازی شده‌  و با نصب صفحات بتنی 10 هزار متر مربع از محوطه گمرکی، بهسازی شده و محوطه مناسبی برای عملیات کانتینری فراهم شده است.


میزان عملیات تخلیه و بارگیری این بندر تا پیش سرمایه گذاری صورت گرفته از سوی ایران 50 هزار تُن در ماه بوده که انتظار می‌رود با سرمایه‌گذاری صورت گرفته این رقم تا 70 درصد افزایش یافته و به رقم 85 هزار تن عملیات تخلیه و بارگیری افزایش یابد.
طی 9 ماه سال جاری میلادی 470 هزار تن عملیات بندری در بندر انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد افزایش نشان می‌دهد. عمده این کالا‌ها مبادلات تجاری ایران و روسیه بوده است. کالای وارداتی از ایران به بندر سالیانکا طی مدت یاد شده 35 هزار تن بوده که این رقم نسبت به سال قبل 45 درصد رشد داشته است. همچنین حمل کانتینری بار نیز در 9 ماه میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل 150 درصد افزایش یافته است.
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان راهبر بندر سالیانکا، این بندر را پایگاه راهبردی ایران در جهت توسعه روابط تجاری با روسیه ارزیابی می‌کند و در این راستا دفتر نمایندگی خود را در روسیه در قالب یک شرکت توسعه داده و نمایندگی تمام شرکت‌های تابعه خود را در این دفتر متمرکز ساخته است.  یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های توسعه فعالیت‌های گروه کشتیرانی و بندر سالیانکا در کریدور شمال-جنوب است. کشتیرانی در کانون‌های تجاری روسیه مانند مسکو و سن پترزبورگ دفاتری را تأسیس کرده تا مراودات تجاری این کشور در متن کریدور شمال-جنوب به مقاصدی مانند هند، چین، امارات، کشور‌های حوزه CIS و... تسهیل کند.
این در حالی است به فاصله بیش از 2 هفته دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در اظهاراتی مدعی وجود مشکل برای کشتی‌ های ایرانی در بندر سالیانکا شده است.
مسعود پل‌ مه در اینباره گفته است: در بندر سالیانکا علاوه بر مشکل مدیریتی با مشکل فنی مواجه هستیم و هر چه به سمت سرد شدن هوا پیش برویم شرایط تردد هم سخت‌تر می‌ شود و در مسیر بندر سالیانکا هم با مشکل کاهش عمق مواجه هستیم.
وی افزود: سالیانکا بندری است که تحت مدیریت و سرمایه‌گذاری شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و به طور قطع از آنجایی که "کشتیرانی" در این بندر سرمایه‌ گذاری کرده، طبیعی است که کشتیرانی خزر عملیات تخلیه و بارگیری را در بندر سالیانکا انجام دهد.









منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: