تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۰۸۴
تعداد بازدید: ۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
فراخوان شناسایی عامل توسعه زیرزنجیره ‌های ارزش آبزی ‌پروری و اقتصاد دریا با تاکید برجنبه ‌های فناورانه منتشر شد.
به گزارش مارین نیوز، صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف حمایت از توسعه زنجیره ارزش آبزی‌پروری و اقتصاد دریا، بر پایه دانش و توانمندی داخلی و همچنین عمق بخشی و پایدارسازی زنجیره ارزش صنایع مرتبط با آن‌، در نظر دارد در گام نخست با همکاری مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برای شناسایی عامل توسعه‌گر این زنجیره فراخوان حاضر را با محوریت زیرزنجیره‌های پرورش ماهی در قفس، ماهی قزل‌آلای صادراتی و ماهیان خاویاری برگزار ‌کند.
عامل توسعه به عنوان محوریت توسعه زنجیره ارزش پرورش آبزیان در کشور از تکثیر، تولید، فرآوری و پشتیبانی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، تا بازرگانی و فروش فعالیت خواهد کرد و انتظار می‌رود با تاکید برجنبه‌های فناورانه در زمینه‌های مختلف چون تجهیزات پرورش، تخم چشم زده و اصلاح نژاد، کنترل و درمان بیماری‌های آبزیان، خوراک و مکمل، فرآوری و صنایع تبدیلی، سیستم‌های پایش و ... زمینه تولید استاندارد و صادرات پایدار در این حوزه حاصل شود.
چالش‌های اصلی شناسایی شده در این زمینه شامل «وابستگی در تأمین تخم چشم زده»، «عدم توسعه واکسن و دارو»، «رشد محدود پرورش ماهی در قفس»، «وابستگی در بعضی اجزای خوراک آبزیان پرورشی»، «سرانه پایین مصرف آبزیان»، «عدم سرمایه گذاری کافی روی صنایع تبدیلی و محصولات با ارزش افزوده بالا»، «یک دست نبودن محصول صادراتی و خرد بودن واحدهای تولیدی» و «عدم شکل‌گیری زنجیره‌های تولید» می شود.
به منظور ایجاد یک زنجیره ارزش متوازن و پایدار صنعتی و با توجه به تجارب جهانی به نظر می‌رسد، معقول‌ترین مدل، سپردن توسعه زنجیره به یک نهاد سرمایه گذار خصوصی یا عمومی توانمند و پیشرو در قالب عامل توسعه و گره زدن منافع عامل توسعه به تحقق اهداف در زنجیره و نقشه راه تدوین شده باشد.
عامل توسعه شخصیت حقوقی و یا کنسرسیومی از شخصیت های حقوقی است که توانایی مدیریت، بهره برداری و تکمیل یک زنجیره تولید مشخص شده یا یک فعالیت تعیین شده، که اجرای موفق آن نیازمند تجمیع مزیت های فناورانه و مدیریتی است را داشته باشد.
علاقه‌مندان برای ارسال طرح‌های خود تا 10 دی‌ماه فرصت دارند به این آدرس مراجعه کنند.






ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: