تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۱۱۲
تعداد بازدید: ۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷
نتایج تحقیقات میدانی دانشمندان نشان می ‌دهد که حجم میکروپلاستیک ‌هایی که در دریا تجمع کرده ‌اند، در ۲۰ سال گذشته ۳ برابر شده است!
به گزارش مارین نیوز، نتایج تحقیقات میدانی دانشمندان مؤسسه علوم و فناوری زیست محیطی دانشگاه Autònoma بارسلونا نشان می‌دهد که میزان کل میکروپلاستیک‌های رسوب‌شده در کف اقیانوس‌ها در دو دهه گذشته با پیشرفتی که مطابق با نوع و حجم مصرف محصولات پلاستیکی توسط جامعه است، سه برابر شده است.
این مطالعه جدید که در مجله Environmental Science and Technology منتشر شده، نشان می‌دهد که میکروپلاستیک‌ها بدون تغییر در ساختار در رسوبات دریایی باقی می‌مانند و جرم میکروپلاستیکی که در بستر دریا جمع‌آوری شده است، تقریباً مساوی با مقدار تولید جهانی پلاستیک از سال 1965 تا 2016 است.
محققان توضیح می‌دهند که رسوبات تجزیه‌وتحلیل‌شده از دهه‌ها پیش در بستر دریا بدون تغییر باقی مانده‌اند.


این مواد شامل تجمع ذرات پلی‌اتیلن و پلی پروپیلن از بسته بندی‌ها، بطری‌ها و پلی‌استر از الیاف مصنوعی در پارچه های لباس بوده‌اند. ترکیبات میکروپلاستیک باقی‌مانده در کف دریا نه از طریق اکسایش و نه فرسایش تجزیه نشده و تا هزاران سال باقی می‌مانند.
میکروپلاستیک‌ها به دلیل اندازه کوچک به راحتی وارد هوا شده و از طریق تنفس وارد جریان خون انسان می‌شوند. به تازگی نیز نتایج تحقیقات دانشمندان دانشگاه تهران ثابت کرده است که مقصد نهایی این میکروپلاستیک‌ها در کبد انسان است.








ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: