تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۱۲۴
تعداد بازدید: ۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
مشاور و مدرس کسب و کارهای دانش‌بنیان: در راستای تحقق سیاست ‌های کلی برنامه هفتم حول موضوع اقتصاد دریاپایه نیازمند بسته‌ ها و مشوق ‌های ویژه کارآفرینی هستیم که در این زمینه در دولت و مجلس باید عزم جدی ایجاد شود.
مسلم خانی، مشاور و مدرس کسب و کارهای دانش ‌بنیان
مارین نیوز – در دنیا گرایشات فراوانی نسبت به اقتصاد دریا و خدمات دریایی وجود دارد و در ایران هم می‌توان با در نظر گرفتن منافع و جزئیاتش، آن را پیاده‌سازی کرد. در حوزه خدمات دریایی آنچه که اهمیت و رواج دارد، بحث هوشمندسازی و توسعه بنادر است. باید پذیرفت بنادر مرکز خلق ثروت هستند و کرآفرینی دریایی، ثروت‌آفرین محسوب می‌شود.
ایجاد بازارچه‌های ساحلی و انجام امورات گمرکی بخش کوچکی از خدمات دریایی به شمار می‌روند که سرمایه‌گذاری برروی یکایک این موارد برای کشور خلق ثروت می‌کند. از طریق این بازارچه‌ها می‌توان نیازهای کشور اعم از نیازهای فناورانه و ضروری را تأمین کرد و از سوی دیگر از طریق این بازارچه‌ها امکان صادرات محصولات تولیدی به خارج از کشور وجود دارد.
امکان راه ‌اندازی گردشگری حلال در مناطق ساحلی
جمهوری اسلامی ایران از مزیت‌های گردشگری و جغرافیایی منحصربه‌فردی برخوردار بوده و به واسطه این مزیت و پیوندهای فرهنگی و مذهبی با دیگر کشورهای همسایه می‌توانیم طرح راه‌اندازی گردشگری حلال را در دستورکار قرار داد. این مناطق گردشگری حلال به شدت کشورهای مسلمان را مجذوب کشورمان می‌کند و از سوی دیگر گردشگری داخلی را هم رونق و توسعه می‌بخشد.
در حال حاضر برخی از هم‌وطنان ما بخش قابل توجهی از سرمایه‌هایشان را در کشورهای همسایه مانند ترکیه و امارات سرمایه‌گذاری می‌کنند، درصورتی‌که اگر این سرمایه‌ها در سواحل و مناطق گردشگری حلال سرمایه‌‌گذاری شود، مانع خروج ارز از کشور شده و از سوی دیگر رشد و پیشرفت این سرزمین در پی دارد و پس از مدتی سود سرشاری را نصیب سرمایه‌گذاران می‌کند.
جایگاه ویژه دریا در سند توسعه اتحادیه اروپا
در طرح یا سند توسعه اتحادیه اروپا برای سال ۲۰۳۰ به اقتصاد دریا به صورت ویژه اشاره شده و به همه کشورهایی که از نعمت وجود دریا برخوردار هستند توصیه شده است که در سه حوزه ورود معنادار داشته باشند که نکته اول دانش‌افزایی نسبت به اقتصاد دریا و تنویر افکار جامعه به ویژه کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و البته سیاستگذاران و حکمرانان است، نکته دوم ایجاد زیرساخت‌های لازم برای کارآفرینان است تا بتوانند در حوزه دریا دست به تولیدات فناورانه‌محور بزنند و برای آن برنامه‌ریزی و اقدام کنند و نکته سوم هم ارائه آموزش‌ها و مهارت‌های مرتبط با کارآفرینی در بستر دریاست.
دریا و سواحل ثروت‌های ملی کشور محسوب می‌شوند و باید دستگاه‌های مسئول نسبت به حفظ و ارتقای این مناطق تمام تلاش خود را به کار گیرند. نباید فراموش کرد در بستر دریا فرصت‌های کارآفرینی بسیاری نهفته شده که اگر به خوبی احصاء و برروی آنها سرمایه‌گذاری شود، قطعاً به مرور زمان آثار و تبعات مثبت اقتصادی آن را به عین مشاهده خواهیم کرد.
یک بخشی از جنبه‌های کارآفرینانه اقتصاد دریا، تقویت و توسعه مشاغل خانگی است؛ مشاغل خانگی مانند توربافی، زیورآلات، صنایع پایین‌دستی، مکمل و پشتیبان‌ها و ارائه خدمات به گردشگران. خوشبختانه کسب و کارهای خرد خانگی در این حوزه بسیار می‌توانند فعال باشند.
نگاه برنامه هفتم به اقتصاد دریا پایه
مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی برنامه هفتم بر تحقق سیاست‌های کلی آمایش سرزمین با توجه به مزیت‌های بالفعل و بالقوه و اجرایی ساختن موارد برجسته آن با توجه ویژه بر دریا، سواحل، بنادر و آب‌های مرزی تأکید کرده‌اند. در این رابطه و در راستای تحقق سیاست‌های کلی برنامه هفتم به بسته‌ها و مشوق‌های ویژه کارآفرینان دریامحور نیاز داریم که البته این بسته با کارآفرینی در خشکی، کارآفرینی در جنگل و کارآفرینی در مناطق کوهستانی کاملاً متفاوت بوده و برای تحقق این مطالبه‌ به عزم جدی دولت و مجلس نیاز است و حتی اگر لازم است برای پیشبرد آن طرح و لایحه ارائه شود.
بخش قابل توجهی از صدور مجوزها برعهده سازمان بنادر و کشتیرانی است و بخش دیگر برعهده سازمان منابع طبیعی و سازمان حفاظت محیط زیست که در زمینه توسعه اقتصاد درپایه باید این نهادها در میدان باشند و به درستی ایفای نقش کنند.
بنادر و سواحل کشور آنقدر ظرفیت در خود جای داده‌اند که در تحقق شعار سال و پیشبرد پروژه‌های اقتصادی می‌توانند عنصر اصلی محسوب شوند و کافی است هم‌وطنان ساکن در سواحل شمالی و جنوبی با فراگیری کمی مهارت و حرفه از نعمت دریا نهایت استفاده را ببرند و برای خود کسب درآمد کنند که همین مسئله از مهاجرت به شهرهای بزرگ به ویژه پایتخت و تمرکز جمعیت در یک نقطه ممانعت به عمل می‌آورد.
امیدوارم فرصتی فراهم شود تا سیاستگذاران، حکمرانان، دانشگاهیان و کارآفرینان ما به اقتصاد دریا و کارآفرینی در دریا بیشتر بیندیشند.







ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: