تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۱۲۸
تعداد بازدید: ۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲
همزمان با تعمیر شناور غول پیکر۳۲۰ هزارتنی در داخل کشور، یکی از متخصصان تعمیر کشتی گفت: تقاضای خارجی برای تعمیر شناورهای بزرگ وکوچک در یاردهای تعمیرات کشتی در ایران افزایش یافته است.
به گزارش مارین نیوز، روزهای گذشته در یک عملیات پیچیده «داکینگ» (تعمیرات‌) دومین نفتکش ۳۲۰ هزار تنی در مجتمع ایزوایکو انجام شد. نفتکش یادشده متعلق به ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران از نوع «نفت‌کش غول‌پیکر» است که ۳۳۳ متر طول و ۳۲۰ هزار تن وزن قابل بارگیری دارد.
این عملیات داکینگ شناوری با این ابعاد در داخل کشور برای دومین بار است که انجام شده و تا پیش از این شناورها با این ابعاد برای انجام عملیات به یاردهای تعمیرات کشتی در خارج از کشور انتقال می‌یافتند.


در همین راستا یکی از مدیران حوزه تعمیرات در مجتمع کشتی سازی (ایزو ایکو) واقع در بندرعباس در این باره اظهار داشت: هر چند تعمیرات شناورها در چین سریع‌تر و ارزان‌تر است؛ اما هم اکنون در منطقه، ایران در مقایسه با داک بحرین، عمان و امارات می‌تواند در تعمیرات کشتی خدمات رزان‌تر و باکیفیت‌تری را ارایه دهد.
وی ادامه داد: هم اکنون نصف ظرفیت داک به تعمیر شناورهای خارجی اختصاص یافته است و هم‌زمان تعداد زیادی تقاضای تعمیر شناور خارجی وجود دارد که در صف انتظار برای خالی شدن پارکینگ داک هستند؛ شناورهای در نوبت تعمیر نیز از مبدا مدیترانه هستند.
این مقام مسوول می‌گوید: البته اولویت، اختصاص پارکینگ‌های تعمیراتی به شناورهای داخلی است و حتی هم اکنون شناورهای ارتش را نیز در همین داک تعمیر می‌کنیم.
به گزارش ایرنا، تعمیرات شناورها الزامی است و اگر سن کشتی زیر ۱۰ سال باشد، هر ۵ سال یکبار و اگر ۱۵ سال بیشتر داشته باشد هر ۲ سال یک بار باید وارد دوره چک سنگین شوند.
وی همچنین درباره هزینه‌های تعمیرات کشتی در ایران می‌گوید: تعمیر برخی شناورها تا یک میلیون دلار در یک ماه هزینه تعمیر می‌برد و کار حجیمی روی شناور صورت می‌گیرد؛ هر کدام از شناورهایی که وارد داک تعمیرات ایزایکو می‌شود بالغ بر ۱۵۰ هزار دلار تا ۲۰۰ هزار دلار صرفه جویی ارزی برای کشور دارد.
این مقام مسوول گفت: برای چک سنگین یک کشتی گاهی فقط تا ۷۰۰ تن تعمیر ورق کشتی انجام می‌شود، محاسبه کنید که اگر شناورهای ما خارج از کشور تعمیر می‌شد چه ارزی از کشور خارج می‌شد، اکنون در مجموعه ایزایکو تمام تعمیرات زیرآبی، ماشین‌آلات، بدنه، موتور تا رنگ‌آمیزی مجدد را انجام می‌دهیم؛ قطعات یدکی واردی است؛ اما تخصص تعمیر و نوسازی شناورها در داخل کشور وجود دارد.









منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: