تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۱۳۱
تعداد بازدید: ۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
سواحل چابهار و کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان با توجه به رونق صید و صیادی به عنوان بهشت صید و صیادی در کشور به شمار می رود.
به گزارش مارین نیوز، در بین شهر ها و بنادر ساحلی و دریایی هر کشوری در هر جای دنیا که به آب ها یا رودخانه های بزرگ راه دارند، یکی از پر رونق ترین تجارت ها و کسب و کار ها، صیادی و ماهیگیری است.


کارخانه های بزرگ تن ماهی و صید ماهی های دریایی موجب رونق تجارت در این شهر ها و حتی روستا ها شده اند.
در چابهار و کنارک نیز که یکی از زیبا ترین شهر های بندرگاهی بزرگ ایران به شمار می روند علاوه بر تمام جاذبه های طبیعی، وجود اسکله های ماهیگیری متعدد، بر هر چه پر رونق تر شدن این صنعت کمک شایانی کرده است.
چابهار و كنارك به دلیل نزدیكی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب و درجه حرارت سواحل این شهرستان در طول سال مناسب برای پرورش میگو و صید و صیادی است كه این امر سبب شده تا كارشناسان، این منطقه را به بهشت آبزی پروری تشبیه كنند.
صید و صیادی در این سواحل ظرفیتی ارزشمند است که معیشت و در آمد مردم ساحل نشین به آن وابسته است و سهم صیادان سیستان و بلوچستان در صید ماهیان صنعتی سالانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن است.


عطاء الله رئیسی، مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: ۶۰ درصد نیاز کشور به ماهیان صنعتی از کنارک و چابهار توسط صیادان این منطقه تامین می شود.
وی افزود: امسال میزان صید نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته که اگر روند صید به همین روند ادامه پیدا کند امیدواریم بسیاری از کارخانه های فرآوردی و بسته بندی و تن ماهی نیمه فعال به صورت فعال عملیات کاری خود را آغاز کنند.
به گفته مسئولین دست اندرکار سیستان و بلوچستان در صید تن ماهیان در غرب اقیانوس هند در رتبه اول و در کل اقیانوس هند در رتبه دوم قرار دارد. عبدالغفور حوت فرماندار کنارک بیان کرد: این بندر بزرگترین بندر صیادی ایران است که از آن به عنوان یک ظرفیت بسیار مهم برای رونق تولید در سواحل مکران یاد می شود.
وی با بیان اینکه ۳۰۰ مجوز صید برای قایق های صیادی در حال انجام است افزود: انتظار داریم با پیگیری اداره بندر و شیلات استان هزار و ۲۰۰ مجوز دیگر صادر تا مشکل قایق های صیادی برای صید حل شود.
به گفته کارشناسان حوزه شیلات دسترسی به آب های آزاد و توانایی پرورش گونه های خاص دریایی این امکان را به سیستان و بلوچستان می دهد تا از این ظرفیت برای تغذیه بازارهای مصرف داخلی و صادرات به بازارهای خارجی استفاده کنند که نیاز است، با فعال سازی ظرفیت ها، سرمایه گذاران داخلی و خارجی را به سمت سرمایه گذاری در این زمینه تشویق کرد تا توسعه در این منطقه اتفاق افتد.








ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: