تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۱۵۳
تعداد بازدید: ۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
روز دوازدهم دسامبر استرالیا نام جدیدترین زیردریایی روباتیک خود را اعلام کرد: کوسه شبح یک ربات رادار گریز است که برای جنگ‌ های آتی در دریا ساخته شده است.
به گزارش مارین نیوز از پاپ ‌ساینس،"کوسه شبح" توسط شرکت Anduril و گروه علوم و فناوری نیروی دریایی و دفاعی استرالیا ساخته شده و به‌عنوان یک زیردریایی بزرگ و خودمختار طراحی شده و توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شود.


دلیل انتخاب نام "کوسه شبح"
نیروی دریایی سلطنتی استرالیا در هنگام انتخاب نام این پهپاد، به سراغ نامی رفت که هم به نحوی یادآور مخفی‌کاری بود و هم به‌نوعی ادای احترامی به حیات وحش قاره یا در این مورد خاص، سواحل استرالیا به شمار می‌رفت.
ناخدا دارون کاوانا، یکی از اعضای نیروی دریایی سلطنتی استرالیا در این رابطه گفته: اسم کوسه شبح از یک کوسه بومی گرفته شده که در آب‌های عمیق در سواحل جنوبی استرالیا زندگی می‌کند. پس کاملا مخفی است و از همین رو انتخاب این نام، گزینه مناسبی برای این زیردریایی بزرگ است.
در عین حال کوسه شبح، ارتباط خوبی با خفاش شبح، برنامه MQ-28 نیروی هوایی که یک سیستم خودمختار کاملا مخفی است ایجاد خواهد کرد. جنگنده پهپاد خفاش شبح یا MQ-28 ، یکی دیگر از ابتکار عمل‌های اخیر استرالیاست که برای تقویت نیروهای خدمه با بهره‌گیری از متحدان روباتیک به حساب می‌آید.


اهداف تعریف شده برای کوسه شبح
در ماه مه، کمپانی آندوریل اعلام کرد که در حال ساخت یک زیردریایی خودکار فوق‌العاده بزرگ به نام (XL-AUVs) برای نیروی‌دریایی سلطنتی استرالیاست که حالا کوسه شبح نامیده می شود. در توضیح این طرح آمده است:«کوسه شبح، ماژولار و قابل تنظیم است و می‌توان آن را با انواع گوناگونی از محموله‌ها برای ماموریت‌های مختلف نظامی و غیرنظامی مثل اطلاعات پیشرفته، بازرسی زیرساخت‌ها، نظارت و شناسایی و نشانه گرفتن اهداف تجهیز کرد.»
به عنوان مثال می‌توان به ماموریت رویت شناورها و حرکات دشمن، شناسایی اهداف برای سلاح‌های شلیک شده از دیگر وسایل اشاره کرد. یکی از باثبات‌ترین وعده‌های ارائه شده درباره این سیستم‌های خودمختار این است که با بهره گیری از سنسورها و پردازش سریع آنبُرد، این ماشین‌ها می‌توانند با سرعتی بالاتر از اپراتورهای انسانی، سیستم حسگرها و دشمنان را کشف، تشخیص و ردیابی کنند.


بدون خدمه در زیر آب
قبل از آنکه پهپاد کوسه شبح به ابعاد فوق‌العاده بزرگی که قرار است در آن ابعاد ساخته شود برسد، کمپانی آندوریل ایده‌هایش را با کار روی یک زیردریایی روباتیک کوچکتر به نام Dive-LD آغاز کرده است.
Dive-LD کوچکتر از XL-AUV یا همان کوسه شبح است و طول آن 5.8 متر است (که بین 4 تا 24 متر کوتاه‌تر از طراحی نهایی آن است). این درعین حال یک نقطه شروع مفید برای رشد نرم‌افزار، تکنیک‌ها و آزمایش محموله‌هاست و هدف آن هم افزایش مقیاس ربات تا اندازه موردنیاز برای عملیات‌های طولانی‌مدت و عمیق است.
طبق اعلام این کمپانی، این زیردریایی‌ها می‌توانند تا 10 روز کار کنند و حتی می‌توان برای مدت زمان طولانی‌تری نیز از آنها بهره برد. این زیردریایی‌ها می‌توانند تا عمق 6هزار متر زیر آب نیز به فعالیت بپردازند.
بررسی برخی از مزایای این زیردریایی
درحالی که یک جت ساعات معدودی می‌تواند در هوا به پرواز دربیاید، ولی یک زیردریایی روباتیک بدون خدمه می‌تواند برای مدت زمانی طولانی زیر دریا به فعالیت بپردازد.
دریادار پیتر کین در بیانیه‌ای در این باره گفت: این ظرفیت وجود دارد تا زیردریایی بدون آنکه شناسایی شود، برای مدت زمانی طولانی زیر دریا بماند. محموله‌های نظامی متعددی را حمل کرده و مسافت‌هایی طولانی را طی کند. زیردریایی برای نظامیان، گزینه‌های مداومی را برای تامین تجهیزات موردنیاز در زیر آب ارائه می‌کند که مکمل کشتی‌ها و زیردریایی‌ها و خدمه آنهاست.










ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: