تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۱۵۹
تعداد بازدید: ۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹
دبیر انجمن صنفی دریانوردان گفت: در شرایطی که ایران درگیر یک نبرد اقتصاد دریایی است، این دریانوردان هستند که با از خود گذشتگی صنعت دریانوردی را زنده نگه داشته اند.
به گزارش مارین نیوز، در توسعه پایدار، تمامی صنایع و حرفه ها نقش دارند؛ ولی برخی صنایع و برخی حرفه ها، از اولویت و اهمیت بیشتری برخوردار هستند که صنایع دریایی و حرفه دریانوردی بی شک یکی از آن هایی است که رابطه مستقیم، موثر و مهمی در توسعه پایدار یک کشور دارند. 
هوشمندسازی شناورها و بنادر با تکنولوژی روزآمد دنیا 
دبیر انجمن صنفی دریانوردان با تاکید بر اینکه صنعت دریانوردی و کشتیرانی به عنوان یک صنعت استراتژیک به شمار می‌رود و از الزامات اولیه در توسعه پایدار هر کشور است، اظهار داشت: صنعت دریانوردی رابطه مستقیم با تجارت کالا، انرژی و امنیت دارد و همانند سایر صنایع، یکی از مهمترین و اساسی‌ترین سرمایه‌های آن، منابع انسانی است که در نهایت منجر به اشتغال‌آفرینی می‌شود.
صنایع دریایی و دریانوردی و ضرورت توجه دولت
سامان رضایی با اشاره به اینکه صنایع دریایی و دریانوردی نیازمند توجه حداکثری از سوی دولت است، افزود: بازسازی و نوسازی ناوگان ملی، ورود کشتی‌های جدید و منطبق با استانداردهای روز دنیا، رفع نواقص و ساختاری لجستیکی و نیز الزامات کیفی و کمی منابع انسانی از شروط اولیه و اصلی برای بازگشت به بازارهای بین‌المللی و تجاری است.
اهمیت منابع انسانی در هر صنف و صنعت 
وی معتقد است: روزهایی که برای مشاغل مختلف نام گذاری می‌شود، اهمیت و جایگاه آن صنعت را در کشور و در جهان نشان می‌دهد و لذا اختصاص روزی به نام دریانوردان نیز در همین قالب قرار می‌گیرد. در هر صنف و صنعتی مهمترین بخش، منابع انسانی است و این منابع انسانی است که  در برهه‌های زمانی که به کمک صنعت دریانوردی می شتابد و در مشکلات و محدودیت های کرونایی و شرایطی که حاکم بر کشور هست همراهی مناسبی را با این صنعت داشته و دارد.  
ایران درگیر یک نبرد اقتصاد دریایی است
در سال‌های اخیر شاهد این هستیم که کشتی هایی مختلف از جمله هپی نس و حر که متعلق به ایران هستند را کشورهای دیگر در دریای سرخ و در دریاهای دیگر به دلایل سیاسی متوقف کرده و تهدیدات امنیتی را متوجه آنها می کنند و ازسویی، ایران نیز در اقدام متقابل به توقیف کشتی ها و نفتکش های دول یونان، انگلیس و کره جنوبی مبادرت می‌ورزد؛ بنابر این، باید گفت در شرایطی که ایران درگیر یک نبرد اقتصاد دریایی است، این دریانوردان هستند که با از خود گذشتگی صنعت دریانوردی را زنده نگه داشته اند.
او در ادامه می‌افزاید: در شرایط عادی باید به نبروی انسانی بها داده شود؛ و در شرایط بحرانی، توجه بیشتر به منابع انسانی بیش از گذشته ضرورت پیدا می کند. اکنون باید گفت در شرایط نرمالی قرار نداریم و در این گیر و دار، توجه به مجموعه منابع انسانی دریایی، بیش از پیش لازم است. 
راه توسعه از دریا می گذرد
رضایی با تشریح روند رشد و توسعه کشورها افزود: موضوع دیگر، تاریخ توسعه در تمامی کشورها نشان داده که توسعه از راه دریا صورت گرفته و بهترین و سریع ترین راه توسعه، توسعه از مسیر دریاست که در این رابطه، نیروی انسانی با انگیزه و کارآمد، تعیین کننده است. به طور کلی، هر نوع توسعه دریا محور، بدون توجه به منابع انسانی و بدون توجه به کارگران این بخش، نمی تواند موفق باشد. موارد یاد شده خود دلیلی است تا در تقویم جهانی، روزی برای تجلیل از این قشر در نظر گرفته شود.
انگیزش دریانوردان اهمیت دارد
دبیر انجمن صنفی دریانوردان با تاکید بر اهمیت حفظ و تقویت انگیزه فعالیت حرفه ای برای دریانوردان گفت: بهتر است توجه به دریانوردان و کارکنان دریایی محدود به یک روز در سال نباشد؛ باید اتاق فکر، اتاق برنامه ریزی کوتاه، میان و بلند مدت برای این قشر داشت تا بتوان منابع انسانی را مدیریت کرد و بهبود بخشید تا از بحران های موجود سربلند عبور کنیم.  دریانوردان ما نشان دادند که به لحاظ تکنیکی و مهارتی جزو بهترین های جهان هستند و نسبت به کشور خود تعهد محکم دارند؛ بنابر این باید تلاش کرد تا این تعهد در کنار مهارت در میان دریانوردان حفظ شود. 
وی با اشاره به فشار تحریم ها و لزوم مقابله با آن تصریح کرد: نکته مهم این که صنایع دریایی و دریانوردان باید برای رفع مصائب ناشی از دوره تحریم، همچنان  آماده باشند تا علاوه بر رفع آسیب‌ها و عوارض ناشی آن، شاهد توسعه پایدار در این صنعت استراتژیک باشیم؛ زیرا این صنایع دریایی به خوبی می توانند از توسعه سایر صنایع حمایت کنند. 
توجه به تکنولوژی نوین و فرسودگی ناوگان
دبیر انجمن صنفی دریانوردان با تحلیل وضعیت تکنولوژی صنایع دریایی در جهان گفت: متاسفانه نشانه‌های موجود در کشور، بیانگر عدم‌ توجه به تکنولوژی‌های نوین است، تحرفع این نقص مهم در حوزه صنایع دریایی و دریانوردی، نیازمند توجه خاص و ویژه از سوی دولت و حاکمیت است. یکی از دغدغه‌های مشترک صنف و صنعت دریایی، فرسودگی ناوگان ملی و پایین آمدن سطح ایمنی کار در دریا و ناوگان‌ تجاری کشور است، عواملی چون تحریم، عدم توانایی شرکت‌های کشتی‌سازی داخلی و عدم امکان خرید شناورهای نو و منطبق با استاندارد روز دنیا، باعث شده است تا شرکت های کشتیرانی و ناوگان ملی به شدت فرسوده و از استانداردهای روز دنیا فاصله‌ی زیاد  بگیرند. در حال حاضر میانگین عمر ناوگان نفتی کشور از ۱۶ سال نیز گذشته و در صورت رفع تحریم‌ها، تعداد قابل توجهی از کشتی‌های ناوگان ملی به واسطه عمر بالا و نبود تجهیزات متناسب با الزامات و استانداردهای روز، اجازه ورود به تعداد زیادی از بنادر دنیا را نخواهند داشت.
دریانوردان در اقتصاد دریا و تحقق اقتصاد دریامحور 
وی به ارزیابی نقش دریانوردان در اقتصاد دریا و تحقق اقتصاد دریامحور پرداخت و افزود: اهمیت منابع انسانی در توسعه دریانوردی مشخص شده است و لذا موضوعی که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد، پیش بینی های لازم برای ارتقای دانش و رفاه دریانوردان است؛ چرا که پیشرفت اقتصاد دریا محور بدون توجه به نیروی انسانی میسر نیست. 
بیش از ۱۵ ارگان دریایی در کشور وجود دارد که با محوریت سازمان بنادر و دریانوردی مشغول به فعالیت هستند که هر کدام از ارگان ها بنا بر معیارهای منتخب سازمان بنادر دریانورد نمونه خود را معرفی می کنند؛ این اقدام موثر و مفیدی است اما باید به دنبال انگیزاننده های قوی تر بود و سطح روحیه و رفاه دریانوردان را بالا برد تا انگیزه فعالیت مداوم تقویت شود. 
برای  آن که بشود انسجام را حفظ و روحیه را تقویت کرد باید شفافیت دقیق و حساب  شده ای بین حرفه دریانوردی با مطالبات اجتماعی و اقتصادی ایجاد کرد؛ بیمه، سختی کار، دوری از خانواده،  خطرات طبیعی و... مواردی هستند که باید در یک اتاق فکر منسجم در سطح کلان، به آن ها پرداخت و تمامی زوایا را سنجید و در نهایت به یک انسجام برنامه ای مشخص رسید تا در نتیجه آن، حقی از دریانوردی زایل نشده و در مقابل، جایگاه و پایگاه اجتماعی او ارتقاء پیدا کند. 








ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: