تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۱۷۱
تعداد بازدید: ۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی،‌ فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه ما بر این باور هستیم که حل چالش‌های مزمن، راه حل‌های نوآورانه نیاز دارد نه راهکارهای تکراری، گفت: ما مدلی را برای رفع چالش‌های کشور تعریف کردیم و آمادگی همکاری در این زمینه را داریم.
به گزارش مارین نیوز، دکتر مهدی الیاسی امروز در سلسله پیش نشست‌ های چهارمین همایش ملی توسعه سواحل مکران که به صورت وبینار برگزار شد، هدف از توسعه مکران را ایجاد یک منطقه رقابت‌پذیر بین‌المللی دانست که بتواند مشکلات مردم محروم را حل کند.
وی سواحل مکران را فرصت مناسبی برای توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌های نوآورانه ذکر کرد و ادامه داد: برای این منظور باید اولویت‌ها و رویکردها مشخص باشد و ما نیز در معاونت علمی سعی داریم برنامه‌های توسعه‌ای این منطقه، مزیت محور باشد تا بتواند در زمینه رفع چالش‌ها مؤثر باشد.
الیاسی، تاکید کرد: ما بر این باور هستیم که حل چالش‌های مزمن، راه حل‌های نوآورانه نیاز دارد نه راهکارهای تکراری. برای حل همه مشکلات موجود در کشور از آلودگی هوا تا خشکسالی و توسعه کشاورزی، راه حل‌های فناورانه و نوآورانه دارند که باید از آنها بهره برداری کنیم.
معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری اظهار کرد: در این راستا یکی از ماموریت‌های این معاونت، سوق دادن شرکت‌های دانش ‌بنیان به سمت ارائه راهکارهای نوآورانه است و در این زمینه معاونت علمی نیز دارای ابزارهایی است.
وی اضافه کرد: بر اساس این ابزارها در صورتی که طرف تقاضا، دارای مساله اولویت‌داری باشد، همکاری سه جانبه‌ای میان طرف تقاضا، شرکت دانش بنیان و معاونت علمی ایجاد شده و با ایجاد یک طرح کلان ملی، ظرفیت‌های کشور برای رفع چالش‌ها، بسیج می‌شوند.
الیاسی نمونه این همکاری را با وزارت بهداشت دانست و اظهار کرد: در زمان شیوع کرونا اقلام پزشکی مورد نیاز، شناسایی و با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان اقدام به رفع آن شد.
وی با تاکید بر اینکه معاونت علمی آمادگی دارد که در قالب این مدل برای حل چالش‌های کشور استفاده کند، گفت: توسعه دریامحور نیز از اولویت‌های معاونت علمی است و برخی از ستادهای این معاونت نیز در این حوزه فعال شده‌اند.
معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی،‌ فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، اضافه کرد: در بخش مزیت‌های سواحل مکران باید موضوعات پیشران این حوزه تعریف شود و اگر بپذیریم که ایران یک کشور دریایی است، برای توسعه منطقه به استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و استقرار دانشی نیاز داریم.
وی با بیان اینکه در این راستا ظرفیت‌های قانونی نیز ایجاد شده است، یادآور شد: در قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از این نوع شرکت‌ها حمایت شد، ولی در قانون جهش تولید دانش‌بنیان قرار است از اقتصاد دانش‌بنیان حمایت شود و برای این امر نیاز به حمایت دولت و مجلس و بنگاه‌های بزرگ چون بانک و بورس است.
الیاسی، ادامه داد: در قانون جهش تولید دانش‌بنیان ظرفیت‌های قانونی خوبی ایجاد شده است، به گونه‌ای که دستگاه‌هایی که دارای نهادهای توسعه‌ای هستند، می‌توانند در حوزه‌های دانش‌بنیان سرمایه گذاری کنند و ما آمادگی داریم تا طرح‌های دانش‌بنیانی که مجاز به جذب سرمایه هستند را به نهادهای سرمایه‌گذار معرفی کنیم.
وی افزود: یکی دیگر از مصوبات قانون تولید جهش دانش‌بنیان این است که به بانک‌ها اجازه داده شده است تا در طرح‌های نوآورانه و دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنند.







ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: