تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۱۷۲
تعداد بازدید: ۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
رییس کمیسیون علمی-فناوری شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید بر اینکه همه مصوبات مربوط به قانون جهش دانش‌بنیان به تصویب رسیده است، گفت: کلیه مصوبات، آیین‌نامه‌های داخلی و دستورالعمل‌های شورای عالی راهبردی آن به تصویب رسیده و موردی نمانده است که تصویب نشده و قابل اجرا نباشد.
به گزارش مارین نیوز، دکتر سورنا ستاری امروز در سلسله پیش نشست‌ های چهارمین همایش ملی توسعه سواحل مکران که با محوریت حکمرانی و تاکید بر دیپلماسی و اقتصاد دریا محور به صورت وبینار برگزار شد، با اشاره به نقش نیروی ارتش در توسعه کشور، افزود: من معتقدم به نیروی‌های ارتشی ظلم شده است، چرا که در طول تاریخ در هر منطقه مشکلی بوده، ارتش به میدان آمده؛ نمونه آن شیوع تراخم در دهه ۳۰ در دزفول بوده که ارتش با استقرار در منطقه و توسعه بیمارستان‌ها اقدام به ریشه‌کنی این بیماری کرده است.
وی با اشاره به نقش ارتش در توسعه زیرساخت‌ها و امنیت در کشور، اظهار کرد: زمانی ارتش توانست در منطقه توسعه ایجاد کند، اقدام به راندن این نیروها از منطقه شد و این در حالی است که توسعه در مناطقی چون عسلویه، کیش، کنارک، بهبهان،‌ امیدیه و بوشهر مدیون نیروهای ارتشی است.
ستاری با تاکید بر اینکه نقش نیروی ارتش در توسعه می‌تواند به عنوان یک الگو مورد توجه قرار گیرد، خاطر نشان کرد: ولی قبل از آن نیاز داریم تا سناریوهای توسعه مشخص باشد.
رییس کمیسیون علمی-فناوری شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به ضرورت استفاده از پتانسیل‌های منطقه مکران، یادآور شد: تراکم جمعیت در شهرهای ساحلی کشور کم است و این در حالی است که اکثر کشورهای دارای ساحل، پایتخت‌های خود را در کنار سواحل بنا می‌کنند و این امری است که در ایران برعکس شده و در طول تاریخ به دلیل شرایط حاکم بر خاورمیانه، پایتخت در مناطقی در میان کوه‌ها و دور از دسترس بنا شده است.
وی با تاکید بر اینکه این رویکرد برای تعیین پایتخت باید تغییر یابد، اظهار کرد: در منطقه مکران نیز باید مدیریت دانش‌بنیان حاکم باشد تا بتوان بر پایه همکاری با سایر ارگان‌ها و حمایت از جوانان بومی منطقه، نسبت به توسعه منطقه مکران اقدام کرد.
آمادگی قانون جهش تولید دانش‌بنیان برای اجرایی شدن
رییس کمیسیون علمی-فناوری شورای راهبردی روابط خارجی، قانون جهش تولید دانش‌بنیان را نقطه عطفی برای شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و گفت: این قانون ریل گذاری ۲۰ سال آینده کشور در حوزه دانش بنیان است.
وی افزود: کلیه مصوبات، آیین‌نامه‌های داخلی و دستورالعمل‌های شورای عالی راهبردی آن به تصویب رسیده و موردی نمانده است که تصویب نشده و قابل اجرا نباشد.
ستاری با اشاره به توسعه منطقه عسلویه با حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، این مدل توسعه‌ را الگویی برای کشور دانست و خاطر نشان کرد: هر چند که در منطقه عسلویه به واسطه وجود منابع زیر زمینی انگیزه لازم برای سرمایه گذاری فراهم شد، ولی منطقه مکران نیز پتانسیل‌هایی دارد که می‌توان با استفاده از آنها انگیزه لازم را برای توسعه منطقه ایجاد کرد.
بهره‌برداری از ظرفیت دریا برای رفع چالش‌ها
وی با بیان اینکه ایران در بخش اقتصاد دریایی ضعیف است، ادامه داد: کشوری که دارای چندین کیلومتر مرز دریایی است، مناسب نیست که از این ظرفیت در حوزه امنیت غذایی استفاده نکند. ایران سالی ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار غذای دام وارد می‌کند، در حالی که می‌تواند از ظرفیت‌های دریایی برای تولید غذای دام بهره ببرد.
ستاری، پرورش ماهی در قفس، توسعه پرورش میگو و گردشگری را از مزیت‌های اقتصادی مکران نام برد و یادآور شد: ما برای توسعه سواحل مکران باید اجرایی فکر کنیم و نیاز به مدیرانی داریم که در کانکس‌ها مستقر شوند. همچنین نیاز است تا از ایده و طرح‌های جوانان بومی حمایت شود.







ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: