تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۱۸۴
تعداد بازدید: ۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
مدیرعامل شركت نفت و گاز پارس از رسیدن گاز به سطح چاه توصیفی – اکتشافی میدان مشترک گازی بلال و روشن شدن مشعل دکل حفاری این طرح خبر داد.
به گزارش مارین نیوز، محمدحسین متجلی، حفاری چاه توصیفی – اکتشافی میدان گازی بلال را نخستین گام در فرآیند توسعه هرچه هدفمندتر و اصولی‌تر از این میدان مشترک برشمرد و گفت: حفاری این حلقه چاه با هدف ارزیابی اكتشافی، توصیف و تولید از لایه‌های گازی، از اواسط تیرماه سال جاری با استقرار دکل در موقعیت میدان آغاز شد.
وی افزود: در ادامه عملیات ارزیابی لایه‌های گازی میدان بلال، سحرگاه روز گذشته (یکشنبه، 25 دی‌ماه 1401)، گاز اولین لایه مخزنی میدان به سطح رسید و بدین ترتیب مشعل دکل حفاری این میدان شعله‌ور شد.
مدیرعامل شركت نفت و گاز پارس، شعله‌ور شدن مشعل دکل حفاری این میدان را در شرایطی که کشور با چالش تأمین انرژی در فصول سرد سال مواجه است، نویدبخش برنامه‌ریزی و تلاش همه‌جانبه شرکت ملی نفت ایران برای جبران ناترازی گاز از طریق توسعه میدان‌های گازی جدید از جمله میدان گازی بلال عنوان کرد و گفت: همزمان با حفاری یک حلقه چاه توصیفی – اکتشافی در این میدان، برگزاری مناقصات فعالیت‌های باقی‌مانده طرح مشتمل بر حفاری و تکمیل 8 حلقه چاه توسعه‌ای دیگر در حال اجرا است.


مجری طرح توسعه میدان گازی بلال نیز درباره آخرین اقدامات انجام‌شده توسعه این طرح گفت: قرارداد ساخت جکت سرچاهی این میدان نیز به پیمانکار ایرانی واگذار شده و در یارد شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در حال انجام است.
احسان محمدی گفت: برگزاری مناقصات ساخت و نصب سکوی بهره‌برداری با ظرفیت تولید روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز غنی و احداث یک رشته خط لوله به طول 150 کیلومتر جهت انتقال سیال سه‌فازی به پالایشگاه‌های پارس جنوبی به همراه نصب کابل فیبر نوری، با اولویت در حال اجراست و پیش‌بینی می‌شود تا پیش از پایان سال جاری پیمانکاران مربوطه مشخص و فرآیند واگذاری فعالیت‌های این بخش در سه‌ماهه ابتدایی سال آینده نهایی شود.
میدان گازی بلال در محدوده 30 كیلومتری جنوب شرقی میدان پارس جنوبی، بر روی خط مرزی مشترك ایران و قطر واقع شده است.
قرارداد واگذاری توسعه این میدان با هدف برداشت روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز و 15 هزار بشکه میعانات گازی در سال 1398 به شرکت نفت و گاز پارس واگذار شد که پس از اخذ مجوزهای لازم و انعقاد قرارداد توسعه با شرکت پتروپارس به عنوان پیمانکار عمومی طرح، فرآیند توسعه آن در سال گذشته وارد مرحله اجرایی شد.








ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: