تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۲۰۵
تعداد بازدید: ۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
در پنجمین پیش نشست همایش توسعه سواحل مکران عنوان شد؛
معاون گردشگری کشور در پنجمین پیش نشست همایش توسعه سواحل مکران با محوریت توسعه گردشگری دریایی، داشتن الگوی توسعه برای سواحل مکران و رفع موانع و اعطای مشوق‌ ها برای جذب سرمایه‌ گذار را از الزامات توسعه گردشگری این منطقه عنوان کرد و توسعه گردشگری را در راستای تامین امنیت سواحل مکران مفید دانست.
به‌ گزارش مارین نیوز، پنجمین پیش نشست همایش توسعه سواحل مکران با محوریت توسعه گردشگری دریایی با همکاری و مشارکت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) به منظور بررسی مشکلات اصلی توسعه گردشگری دریایی مکران و هم‌افزایی برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های این منطقه صبح امروز دوشنبه ۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد.


در این نشست علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور، مرتضی رضوان‌فر عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، نادر جعفری عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع)، مرتضی قورچی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی حضور داشتند.
شالبافیان با تبریک ایام مبارک ماه رجب، به اهمیت امنیت و زیرساخت‌های ایجاد شده از سوی نیروی دریایی در ۲۵ سال اخیر اشاره کرد و افزود: نیروی دریایی ارتش طی این سال‌ها بی‌ادعا و موثر بیش از وظایف خود در این حوزه فعالیت کرده و امنیت را در سواحل مکران برقرار کرده است.
او به بکر بودن و مزیت‌های منحصربفرد مکران اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه بهره‌برداری از ظرفیت‌های سواحل مکران در اولیت  برنامه ششم‌ توسعه قرار داشت اما به دلیل نداشتن الگوی توسعه گردشگری، بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها مغفول مانده است.
معاون‌ گردشگری کشور با بیان اینکه باید ا‌لویت‌ها در توسعه سواحل مکران مشخص شود بر ایجاد گفتمان تاکید کرد و افزود: تا زمانی که الگوی توسعه نداشته باشیم و‌ گفتمان ایجاد نشود، دچار اعوجاج خواهیم شد و نباید انتظار توسعه در این منطقه داشته باشیم.
شالبافیان پیش از تقویت زیرساخت‌ها، رفع موانع برای سرمایه‌گذاران را مهم عنوان کرد و گفت: تا مادامی که موانع سرمایه‌گذاری رفع نشود، انگیزه‌ای برای ایجاد زیرساخت‌ها از سوی سرمایه‌گذاران وجود نخواهد داشت.
او به این نکته اشاره کرد که قوانین و آیین‌نامه‌ها متناسب با توسعه بازنگری نشده‌اند و ساختارهای موجود، سرمایه‌گذاران را دچار بلاتکلیفی کرده است.
معاون گردشگری کشور در کنار رفع موانع، اعطای مشوق‌ها و امتیازات ویژه برای جذب سرمایه‌گذار در این منطقه الزامی عنوان کرد و تقویت زیرساخت‌ها را به موازات این موارد مفید دانست.
او همچنین توسعه گردشگری در سواحل مکران را در راستای تامین امنیت منطقه مهم عنوان کرد.


نادر جعفری عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) به ارائه مقالاتی با موضوع اهمیت ژئوپلیتیک و ظرفیت‌های گردشگری سواحل مکران که در سال‌های گذشته به نگارش درآمده،  پرداخت.
مرتضی رضوان‌فر عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز به تاریخچه و چالش‌های  سواحل مکران در زمینه سرمایه‌گذاری و توسعه گردشگری از جمله فقر، بهداشت، قاچاق، بنزین، سوخت‌رسانی پروازها، کم‌آبی، جاده، راه‌آهن و عدم تضمین برگشت سرمایه، عدم تعیین عرصه و حریم و کارهای باستان‌شناسی اشاره کرد.
همچنین مرتضی قورچی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی به اهمیت نگاه جهان شبکه‌ای در حوزه گردشگری پرداخت و کاهش امر سیاسی، کدهای ژئوپلیتیک و ارتباطات موثر با همسایگان را در توسعه رشد اقتصادی به‌ویژه گردشگری مهم عنوان کرد.
علیرضا محمدی معاون پشتیبانی کل نیروی دریایی ارتش از دیگر سخنرانان این نشست بود که به نقش سواحل مکران در پازل توسعه ملی اشاره کرد و این مهم را منوط به تامین زیرساخت از سوی دولت و‌ بخش خصوصی دانست.
صادق معاون برنامه و بودجه نیروی دریایی ارتش به اهمیت تامین امنیت سواحل مکران از سوی نیروی دریایی اشاره کرد و امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری را برای اقدامات مفید در راستای بهره‌برداری از ظرفیت سواحل مکران را ضروری عنوان کرد.
محمد سلطان‌آبادی معاون نیروی انسانی نیروی دریایی ارتش نیز تقویت زیرساخت‌ها را اصل توسعه این منطقه دانست.
برگزاری جلسات تخصصی با هتل‌داران برای سرمایه‌گذاری و برگزاری تورهای آشناسازی برای دفاتر خدمات مسافرتی و فعالان گردشگری از جمله پیشنهادهای مطرح شده از سوی نماینده نیروی دریایی ارتش در این جلسه بود.








ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: