تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۲۲۳
تعداد بازدید: ۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
در برنامه هفتم توسعه، در بخش اقتصادی به دو بند مهم (بند ۱۰ و ۱۱) مواجه هستیم که نشان می دهد، اساس و مبنای توسعه ایران نگاه جدی به اقتصاد دریامحور دارد. به عبارت دیگر، بدون توجه به اقتصاد دریامحور، اقتصاد کلی ایران قابل ترمیم و بهبود نیست.
به گزارش مارین نیوز، بیستم شهریور امسال سیاست‌ های كلی برنامه هفتم كه با اولویت اصلی «پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت» تعیین شده است، ابلاغ شد.  این سیاست ها در ۷ سرفصل «اقتصادی»، «امور زیربنایی»، «فرهنگی و اجتماعی»، «علمی، فناوری و آموزشی»، «سیاسی و سیاست خارجی»، «دفاعی و امنیتی»، «اداری، حقوقی و قضایی» و در ۲۶ بند تصویب شده است.
در برنامه هفتم توسعه، در بخش اقتصادی به دو بند مهم (بند ۱۰ و ۱۱) مواجه هستیم که نشان می دهد، اساس و مبنای توسعه ایران نگاه جدی به اقتصاد دریامحور دارد. به عبارت دیگر، بدون توجه به اقتصاد دریامحور، اقتصاد کلی ایران قابل ترمیم و بهبود نیست.
در بند ۱۰ سیاست های کلی برنامه هفتم آمده است:  فعال‌سازی مزیت‌های جغرافیایی ـ سیاسی و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به مركز مبادلات و خدمات تجاری، انرژی، ارتباطات و حمل و نقل با روان‌سازی مقررات و ایجاد و توسعه زیرساخت‌های لازم.
مداقه در این بند نشان می دهد: الف: از مجموع مزیت های جغرافیایی، دو مرز آبی شمال و جنوب از اهمیت بیشتری نسبت به سایر مرزهای خشکی برخوردار هستند .مهمترین دلیل برای این اهمیت، امکان ترانزیت دریایی به عنوان آسان ترین، امن ترین، سریع ترین و کم هزینه ترین نقل و انتقال کالاست. 
جهان امروز، جهان حمل و نقل از طریق دریاست و جغرافیای غیر دریایی، در رتبه دوم قرار دارد. از این رو، مزیت نسبی جغرافیای دریایی، بیش از سایر بخش های جغرافیایی است. 
در کشورهای پیشرفته، مرزهای دریایی به عنوان «مرز برتر» در نظر گرفته و مهمترین شهرها، بزرگ ترین کارخانجات و انبوه ترین جمعیت را در مرزهای دریایی گرد هم آورده اند در این کشورها، ۸۰ درصد جمعیت و اقتصاد در شهرهای ساحلی مستقر شده اند و بیشترین حجم مبادلات (صادرات و واردات) از طریق دریا صورت می گیرد.همین نشانه ها کافی است که ثابت کند بند ۱۰ از سیاست های کلی برنامه هفتم، به طور مستقیم و صریح به هفت استان ساحلی ایران توجه دارد. بیش از۵۰۰۰ کیلومتر مرز دریایی ایران مد نظر این بند است. به طور خاص، سواحل مکُران که به تعبیر مقام معظم رهبری، گنج پنهان نام گرفته است، به طور مستقیم و دقیق، مورد هدف این بند برنامه توسعه است. 
با این وضعیت باید پرسید، بودجه ۱۴۰۲ چقدر در جهت تامین این بند جهت گیری کرده است؟ بودجه های سال های آتی چطور؟ آیا تحقق اقتصاد دریا محور را هدف قرار می دهند؟ 
سهم اقتصاد جهانی- به طور ویژه کشورهای پیشرفته- از اقتصاد دریامحور، حداقل ۸۰ درصد است و سهم ایران کمتر از ۲ درصد. می بینیم که اختلاف فاحش است. ظرفیت بزرگ دریایی و سواحل ایران در نظر گرفته نشده است. از این ظرفیت عظیم و «مزیت جغرافیایی» مهم و استراتژیک، استفاده نشده است و همچنان راکد و بی مصرف افتاده اند. 
تحقق بند ۱۰ سیاست های برنامه هفتم توسعه ایران ممکن نیست؛ مگر با توجه جدی به دریا، سواحل و اقتصاد دریامحور.
در بند ۱۱، به صراحت و روشنی بر محور دریا تاکید شده است. با این تاکید دیگر حرف و ابهامی نباید برای کسی باقی بماند. از این رو انتظار باید داشت که برنامه هفتم توسعه، برنامه توسعه سواحل و تحقق اقتصاد دریامحور در ایران باشد. 
در این بند می خوانیم:
«تحقق سیاست‌های كلی آمایش سرزمین با توجه به مزیت‌های بالفعل و بالقوه و اجرایی ساختن موارد برجسته آن با توجه ویژه بر دریا، سواحل، بنادر و آب‌های مرزی»
دقت معمولی کافی است که متوجه شویم، اقتصاد دریامحور نبض اقتصاد ایران را در دست دارد. این نوع از اقتصاد اگر رشد کند، تمامی اقتصاد کشور بهبود خواهد یافت. 
«با توجه ویژه بر دریا، سواحل، بنادر و آب اهی مرزی» واژه هایی روشن و دقیق هستند که جای بحث باقی نمی گذارند. این است که امید باید داشت که به سرعت، سرمایه ها به سمت سواحل حرکت کند و به خصوص، سواحل مکُران را در بر بگیرند و ما شاهد آبادانی این سواحل باشیم و در ادامه آن، شاهد تحول اساسی در تمامی ابعاد اقتصاد کشور باشیم.
توجه به ظرفیت ها بکر و دست نخورده سواحل ایران، نتایج شگرفی به دنبا خواهد داشت؛ از جمله:
ایجاد هزاران شغل و شکستن کمر بیکاری در کشور. 
تحقق مهاجرت معکوس از شهرهای خشک – تهران، اصفهان، یزد و...- به سمت شهرهای آبی با ایجاد شغل برای جویندگان کار
تسهیل واردات و صادرات و کاهش قیمت تمام شده و ارزانی کالاها در کشور
حل شدن مشکل ترافیک شهرهای بزرگ با جابجایی جمعیت
اوج گرفتن صنعت گردشگری دریایی و افزایش نشاط ملی و امید به آینده
و بسیار مزایای دیگر که هر کدام نفسی تازه به کالبد اقتصاد ایران خواهند دمید و وضعیت کنونی را به بهترین حال ممکن تغییر خواهد داد. 
ما انتظار داریم که این دولت و دولت های آینده به این دو بند اساسی و بنیادین توجه کرده و مسیر حرکت پرشتاب اقتصاد ایران را بازگشایی کنند. 
شروع برنامه پنج ساله هفتم، باید شروع توسعه سواحل و بنادر و تحقق «اقتصاد دریا محور» باشد. این نه تنها انتظاری منطقی از سوی اندیشمندان، پژوهشگران و فعالان حوزه اقتصاد دریا، بلکه تاکید سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری است و تمام معنا در یک جمله خلاصه می شود: راه موفقیت و بالندگی اقتصاد ایران تا رشد ۸ درصدی از مسیر اقتصاد دریا محور می گذرد.  







ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: