تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۲۲۹
تعداد بازدید: ۲۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
در سومین جلسه کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصحلت نظام، با موضوع تدوین سیاست های کلی «توسعه دریامحور»، بررسی پیش نویس این سیاست های کلی ادامه یافت.
به گزارش مارین نیوز، کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع شنبه هشتم بهمن ماه 1401 به ریاست حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلامرضا مصباحی مقدم و با حضور اعضا تشکیل جلسه داد.


در ابتدای این جلسه، دکتر محمدباقر ذوالقدر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به تحلیل بند به بند سیاست های کلی توسعه دریامحور در دبیرخانه مجمع و مفاهیم مندرج در آن به بیان دیدگاه های صاحبنظران در خصوص رویکرد کلان به توسعه دریامحور اشاره کرد و گفت: منظور از توسعه دریامحور آن است که از دریا شامل  ساحل، فراساحل و دریا و اقیانوس به عنوان مهمترین پیشران های توسعه کشور استفاده شود.
وی افزود: بندهای پیش نویس سیاست ها ذیل چهار محور «مدیریت، ساختار و ترتیبات نهادی»، «اقدامات توسعه ای»، «ایجاد زیرساخت های توسعه» و «تعاملات بین المللی» تنظیم شده اند که اهداف و راهبردهایی را در خود جای داده اند.
در ادامه جلسه که با حضور نماینده ویژه رئیس جمهور و دبیر شورای توسعه مکران، نمایندگانی از مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه و سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد، گزارشی از وضع موجود در حوزه توسعه دریامحور با ذکر آمار و اطلاعات توسط دکتر حسین دهقان ارائه شد.
وی با اشاره به اهمیت ژئواستراتژیک و ژئوپولتیک بنادر، آبها و سواحل ایران گفت: برای توسعه دریایی و دستیابی به اقتصاد دریامحور باید نگرش ما به دریا تغییر کند و در فرصت محدودی که داریم با اختصاص منابع، چشم انداز و سهم دریا از تولید ملی را مشخص کنیم.
اعضای جلسه پس از بیان کلیات، بر مبنا قراردادن ایده ابلاغی سیاست های کلی توسعه دریامحور تاکید کردند و «احیای نقش حیاتی و همه جانبه کرانه ها و پس کرانه ها  در پیشرفت کشور به عنوان مهمترین پیشران و محور توسعه» به عنوان سیاست اول تعیین شد و در ادامه « ایجاد زیرساخت های لازم نرم افزاری و سخت افزاری به منظور توسعه، تسهیل و تضمین سرمایه گذاری داخلی و خارجی» به عنوان سیاست دوم مورد توافق قرار گرفت و در خصوص « استقرار فعالیت و جمعیت در سواحل، جزایر و پس کرانه» به بحث و تبادل نظر پرداختند.
در ابتدای این جلسه، اعضای کمیسیون با قرائت فاتحه، مصیبت وارده به مهندس سعیدی کیا، دبیر کمیسیون زیربنایی و تولیدی را به ایشان و خانواده معزا تسلیت گفتند.
در این جلسه، دکتر محمدباقر ذوالقدر، مهندس سید مصطفی میرسلیم، مهندس محمدرضا باهنر، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجید انصاری، دکتر علی اکبر احمدیان، دکتر سعید جلیلی، حجت الاسلام و المسلمین محمدی عراقی و مهندس فروزنده از اعضای مجمع و همچنین جمعی از روسای کمیته های کمیسیون زیربنایی و تولیدی دبیرخانه حضور داشتند و نظرات خود را درباره مباحث مطرح شده، ارائه کردند و مقرر شد در جلسه آینده سایر بندهای این پیش نویس نهایی شود.






نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسن رضا صفری
|
United States
|
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
0
0
با سلام
آکاش در این جمع دریائیان نیز حضور داشته باشند
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: